کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخواست رهبران آفریقا از روسیه 

7 مرداد 1402 ساعت 8:24


گروه بین الملل: رهبران آفریقایی که برای شرکت در نشستی به میزبانی ولادیمیر پوتین به مسکو رفته‌اند، از رئیس جمهور روسیه خواستند تا جنگ در اوکراین را پایان دهد و توافق صادرات غلات با اوکراین را تمدید کند.  پوتین هفته گذشته اجرای این توافق را متوقف کرد.
رهبران کشورهای آفریقایی مستقیما از روسیه انتقاد نکردند، اما لحنشان متفاوت با مواضع پیشین کشورهای آفریقایی در قبال روسیه و جنگ اوکراین بود و به طور صریحتری از نگرانی‌های آنها خبر می‌داد.افزایش قیمت مواد غذایی یک نگرانی جدی آنان است.موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خطاب به  پوتین گفت: «این جنگ باید پایان یابد. و این پایان تنها با تکیه بر عدالت و خردورزی به دست خواهد آمد.» فکی محمد گفت: «اختلال در تامین انرژی و غلات باید فورا پایان یابد. توافق صادرات غلات باید برای تامین منافع همه مردم جهان، به ویژه آفریقایی ها، تمدید شود.»عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر هم از  پوتین خواست توافق صادرات غلات اوکراین را تمدید کند. او با «ضروری» خواندن تمدید این توافق، خواهان راه حلی فوری برای تامین منابع مالی مورد نیاز کشورهای آفریقایی شد.
مصر یکی از خریداران کلیدی غلات از طریق مسیر دریای سیاه است و با جهش قیمت‌ها در معرض آسیب اقتصادی جدی قرار گرفته است.روسیه از زمان پایان دادن به توافق صادرات غلات، اقدام به بمباران بنادر اوکراین در دریای سیاه کرده است.
رهبران آفریقا طرح صلحی ارائه کرده‌اند که شامل گام‌هایی احتمالی برای آرام کردن اوضاع است. این قدم‌های احتمالی عبارتند از عقب‌نشینی نیروهای روسیه، خروج سلاح‌های هسته‌ای روسیه از بلاروس، تعلیق حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی علیه ولادیمر پوتین، و رفع تبرخی حریم‌ها. پوتین از این طرح استقبال سرد اما محترمانه‌ای کرده است.دنیس ساسو نگسو، رئیس جمهوری کنگو، طرح آفریقا را «شایسته توجه جدی» دانسته و گفته: «ما بار دیگر خواستار بازگشت فوری صلح به اروپا می‌شویم.»
رئیس جمهور سنگال مکی سال خواستار «کاهش تنش برای کمک به ایجاد آرامش» شده و سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم گفت امیدوار است که «تعامل سازنده و مذاکره» بتواند به درگیری پایان دهد. پوتین می‌گوید که غرب به تعهدات خود در توافق صادرات غلات عمل نکرده است. او پیشنهاد کرده تا غله روسیه را به شش کشور آفریقایی صادر شود.
 پوتین وعده داده که روسیه غلات را به صورت رایگان تحویل دهد.پوتین در پاسخ تاکید کرد که افزایش قیمت مواد غذایی نتیجه اشتباهات سیاست غرب است که قبل از جنگ با اوکراین بوده است.
او گفت که روسیه می تواند در سه تا چهار ماه آینده به بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات رایگان بدهد.
به جز سومالی که دچار بحران شدیدی شده، بقیه این کشورها متحدان روسیه هستند.روسیه و اوکراین در ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد توافق کردند که کشتی‌های باری اجازه عبور از دریای سیاه باشند.
اوکراین یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات زراعی مانند روغن آفتابگردان، جو، ذرت و گندم در جهان است و از آغاز تجاوز نظامی روسیه و با ضربه‌ای که به صادرات غله این کشور خورده قیمت‌های جهانی به طور قابل توجهی بالا رفته است، البته جنگ اوکراین تنها دلیل تورم جهانی نیست.


کد مطلب: 418593

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/418593/درخواست-رهبران-آفریقا-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir