کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خانه ۲۵ متری با فرهنگ و سنت ما سازگار نیست

13 مرداد 1402 ساعت 10:58


گروه اقتصادی: یک کارشناس مسکن درباره میکروآپارتمان و خانه‌های ۲۵ متری می گوید صحبت‌های این چنینی برای ژاپنی‌ها که فرهنگ اینگونه زندگی را دارند و کمبود زمین هم دارند مناسب است. آن‌ها ابتکارات زیادی برای جایگذاری لوازم خانه دارند و تولید مثل هم خیلی پایین است. اگر چنین اهدافی دارند خانه ۲۵ متری هم جواب می‌دهد، ولی با فرهنگ و دین و سنت ما سازگاری ندارد.

 
به گزارش انتخاب، احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن، درباره صحبت‌های اخیر یکی از مسئولین وزارت راه مبنی بر ساخت خانه‌های ۲۵ متری  گفت: این حرف‌ها زده می‌شود، ولی ما یک فرهنگ و تاریخ و مدل زندگی داریم که با این حرف‌ها سازگار نیست. در ژاپن مردم می‌توانند اینگونه زندگی کنند، اما اینجا نمی‌شود. چنین خانه‌ای یک بخش آن دستشویی و حمام و آشپزخانه است و ۱۵ متر آن برای زندگی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: صحبت‌های این چنینی برای ژاپنی‌ها که فرهنگ اینگونه زندگی را دارند و کمبود زمین هم دارند مناسب است. آن‌ها ابتکارات زیادی برای جایگذاری لوازم خانه دارند و تولید مثل هم خیلی پایین است. اگر چنین اهدافی دارند خانه ۲۵ متری هم جواب می‌دهد، ولی با فرهنگ و دین و سنت ما سازگاری ندارد.

این کارشناس مسکن، درباره اظهارات مسئولان وزارت راه پیرامون کمبود زمین گفت: کمبود زمین که وجود دارد و نابود کردن حریم شهر‌ها نیز برای ایجاد زمین غلط است. این حریم‌ها برای مواقع حادثه مناسب است. آقایان آنجایی حرف غلط می‌زنند که به بافت فرسوده توجه ندارند.

باید بافت فرسوده احیا شود تا مشکل زمین در کلانشهر‌ها حل شود. اما این کار صورت نمی‌گیرد. احیای بافت فرسوده باعث نوسازی و کاهش صدمه به شهر در زمان حادثه می‌شود. منتها این‌ها می‌گویند مردم خودشان بافت فرسوده را احیا کنند که این کار شدنی نیست.

وی در ادامه درباره تخریب بافت تاریخی برای ایجاد زمین اظهار داشت: یک نقاطی از شهر بافت‌های تاریخی و فرهنگی‌اند که نباید به آن‌ها دست زد. مسلما درآمد یک بافت تاریخی بیشتر از ساخت یک آپارتمان ۴ طبقه است. در تهران نیز باید بافت‌ها را حفظ کرد. بحث من بافت‌های فرسوده‌ای است که به صورت بی‌قانون در گذشته ساخته شده‌اند. مناطق ۹-۱۰-۱۱-۱۵ اینگونه است. فارغ از آن هم چه نیازی هست که ما مردم را در کلانشهر‌ها جمع کنیم؟ اگر طرح آمایش سرزمین را پیاده کنیم، مردم به تهران نمی‌آیند. تهران که چیزی برای زندگی ندارد، اگر مردم به تهران می‌آیند برای کار و در‌آمد است.

سرحدی درباره کانکس‌خوابی گفت: فرق کانکنس با حلبی آباد این است که کانکس نو است و اسم آن خارجی است، اما حلبی آباد اسم خارجی ندارد. مردم در کانکس و گور هم می‌توانند بخوابند، اما این شان یک شهروند است؟ این اتفاقات خود به خود  در حال رخ دادن است.


کد مطلب: 419841

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/419841/خانه-۲۵-متری-فرهنگ-سنت-سازگار-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir