کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 واکنش اسرائیل به توافق ایران و آمریکا

22 مرداد 1402 ساعت 18:34


گروه بین الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در اولین واکنش به توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، این توافق را نکوهش کرد و «تأمین مالی تروریسم» نامید.
دفتر بنیامین نتانیاهو  در بیانیه‌ای نوشت «توافق‌هایی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نمی‌برد، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند».این بیانیه افزود چنین توافق‌هایی «تنها پولی در اختیار  ایران می‌گذارد که گروه‌های نیابتی ایران را تأمین مالی می‌کند».رسانه‌های اسرائیل در سه روز نخست انتشار گزارش‌ها در خصوص این توافق، درباره چرایی «سکوت» دولت اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور، گمانه‌زنی کرده و آن را با رویکرد دیرینه  نتانیاهو در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران متضاد دانسته بودند.دفتر بنیامین نتانیاهو اما در واکنش خود نوشت «موضع اسرائیل مشخص است».
با این حال، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در توئیتی نوشت که تنش‌های ایجاد شده میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا از جمله بر سر طرح تغییرات قضایی در اسرائیل، به توان اسرائیل در انتقاد از توافق جاری میان واشینگتن و تهران لطمه زده است.
به نوشته  لاپید، توافق یادشده «بخشی از آسیبی است که از وخامت رابطه آمریکا و دولت کاملاً دست‌راستی و شکست‌خورده اسرائیل» ناشی شده است.
او افزود «اکنون آمریکایی‌های با ایرانی‌های توافقی کرده‌اند که میلیاردها دلار به ایران سرازیر می‌کند و دیگر کسی به موضع اسرائیل گوش نمی‌دهد».
آویگدور لیبرمن، یکی دیگر از مهره‌های اصلی اپوزیسیون اسرائیل، گفت که توافق تهران- واشینگتن «بهای سنگینی است که اسرائیل به دلیل نبود ارتباط میان دفتر نخست‌وزیری با کاخ سفید بر سر طرح قضایی، مجبور به پرداخت آن شده است».
 لیبرمن افزود، بنیامین نتانیاهو مقابله با ایران را یکی از اهداف اصلی خود در بازگشت به دولت (در دی ماه پارسال) اعلام کرد اما «سکوت و بی‌اثری» اسرائیل موجب شده که ایران به زودی شش میلیارد دلار به خزانه خود واریز کند.
از سوی دیگر، تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد، گفت اسرائیل باید از هر توافقی برای کاهش تنش با ایران استقبال کند. به گفته او، بنیامین نتانیاهو باید «دست و پای» دولت آمریکا را ببوسد.
رئیس پیشین موساد  گفت توان ارتش ما برای اقدام در برابر ایران، در نتیجه اختلافات عمیق داخلی اسرائیلی برسر طرح تغییرات قضایی مورد نظر دولت بنیامین نتانیاهو، آسیب دیده است.


کد مطلب: 421647

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/421647/واکنش-اسرائیل-توافق-ایران-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir