گروه فیلم: سیچهل سال پیش، پیشرفت تکنولوژی، از جمله ظهور دیجیتال، کسانی را به صرافت انداخت که فیلمهای سیاهوسفید را رنگی کنند. اولش خیلیها ذوقزده شدند، اما بهزودی کسانی، از جمله برخی کارشناسان هنری و منتقدان، و فیلمسازان معتبری همچون مارتین اسکورسیزی به این کار اعتراض کردند، زیرا ارزش زیباییشناسی بسیار از کلاسیکهای سینما وابسته به کیفیت تصویرهای سیاهوسفید است و مثلا کارهای درخشان گرگ تولند در برخی فیلمهای جان فورد و اورسن ولز با رنگهای مصنوعی همۀ جلوه و شکوه خود را از دست میدهد.
حالا البته آن موج فروکش کرده اما همچنان گاهوبیگاه نسخۀ رنگیشده فیلمهای باارزش هنری سیاهوسفید منتشر میشود و حتی هنردوستان سختگیر هم کنجکاوند ببینند آن فیلم با پالت رنگی دیجیتال، چه از کار درآمده و چه شکلی شده است.اخیرا «خشت و آیینه» فیلم کلاسیک ابراهیم گلستان، پس از درگذشت سازندهاش رنگی و ترمیم شده است.
....