به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۱۰ - ۱۴:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۴۲۶۱۷

معرفی جاده​های دارای بیشترین تصادف

گروه جامعه: رئیس پلیس راهو روز سه شنبه در پنجمین همایش ملی مدیریت ترافیک اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است با اجرای برنامه ملی می توانیم طی سه تا 4 سال آینده میزان حوادث و تلفات را 30 تا 40 درصد کاهش دهیم. این برنامه تدوین شده و به دولت و مجلس ارایه شده است.
معرفی جاده​های دارای بیشترین تصادف
وی ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهور دستورات خوبی را در رابطه با اجرای این طرح داده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری تمامی دستگاه ها کاهش 30 تا 40 درصدی تلفات را محقق کنیم. به گفته رئیس پلیس راهور طی چند سال گذشته میزان تلفات رانندگی 36 درصد نسبت به عدد مطلق کاهش یافته است به صورتی که میزان تلفات از 28 هزار نفر در سال 84 به کمتر از 18 هزار نفر در سال گذشته رسید. همچنین بر اساس میزان خودروها به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه میزان تلفات در 8 سال گذشته 70 درصد کاهش نشان می دهد. در سال 84 و 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر کشته می شدند که این آمار سال گذشته به کمتر از 7 نفر رسید. هم اکنون وضعیت ایران از میانگین دنیا و آسیا بهتر است و ما تلاش می کنیم تلفات را به حداقل برسانیم.

کاهش میانگین سرعت در سال گذشته
مومنی با اعلام اینکه میانگین سرعت در کشور سال گذشته یک کیلومتر در ساعت کاهش یافته است افزود: میانگین سرعت در سال 91، 81 کیلومتر در ساعت بود که سال گذشته به 80 کیلومتر رسید. این در حالی است که در 15 استان شاهد افزایش میانگین سرعت و در مابقی استان ها شاهد کاهش سرعت بودیم. سرعت در برخی از استان ها مانند مرکزی و قزوین بیش از 90 کیلومتر است که باید در سال جاری مدیریت شود. وی ادامه داد: درصد تخلفات سرعت نیز در سال 91، 14 درصد از تمامی خودروهای عبوری در جاده ها بود که در سال گذشته به 11 درصد کاهش یافت. سهم تخلفات سرعت در استان های شرقی، قزوین و ایلام زیاد است و باید کنترل شود.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: در خصوص عدم رعایت فاصله طولی نیز میزان تخلفات در سال 91، 13 درصد بود که سال گذشته به 16 درصد افزایش یافت. البته استانهای شمالی و شمال غرب کشور حجم این تخلف بیشتر بود. وی با اعلام این که در مقایسه سرعت و شدت تصادفات هر جا سرعت افزایش یافته است شدت حادثه نیز بیشتر بوده است گفت: در این مورد 152 نفر در سال 91 در 100 تصادف کشته و مصدوم شدند که این آمار در سال گذشته به 149 کاهش یافت. این رابطه نشان می داد علاوه بر تخلفات سرعت رعایت فاصله طولی نیز مهم است.

مومنی در مورد تصادفات خودروهای سنگین گفت: در سال 91، 549 فقره تصادف خودروهای سنگین در جاده ها رخ داد که سال گذشته به 489 نفر کاهش یافت. این در حالی است که باید در سال جاری در مورد تصادفات ناوگان خودروهای سنگین در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کردستان نظارت بیشتری انجام شود. وی با اعلام این که بیشترین تلفات تصادفات عابران پیاده در جاده ها در استانهای شمالی و خراسان رضوی رخ داده است گفت: در سال 91، 146 عابر پیاده در جاده های کشور کشته و مجروح شدن که این آمار سال گذشته به 147 نفر رسید. 20 درصد این تلفات سهم استان های گیلان و گلستان است که علاوه بر آنها باید نظارت ها و برنامه ها در مورد عابران پیاده در استان فارس نیز تشدید شود.

رئیس پلیس راهور در مورد وضعیت تصادفات موتورسواران در جاده های کشور گفت: در سال 91، 541 نفر در تصادفات موتورسواران در جاده ها دچار حادثه شدند که این آمار در سال گذشته به 491 نفر کاهش یافت. در حالی که شاهد بهبود وضعیت در این استان هستیم باید کنترل استان های شمالی، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در سال جاری افزایش یابد. سال گذشته 17200 موتورسوار در جاده های کشور کشته و زخمی شدند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکرد پلیس راهور در سال 93 گفت: مدیریت سرعت مهمترین رویکرد پلیس راهور در سال جاری است. تلاش داریم در نقاطی که سهم تصادفات بالا است سرعت را کاهش دهیم ضمن این که اجرای طرح کنترل متوسط سرعت نیز در دستور کار قرار دارد و پس از اجرای پایلوت این طرح در جاده تهران- قم سعی می کنیم بتوانیم در سال 93 این طرح را در جاده های هوشمند تعمیم دهیم.

مومنی با اعلام اینکه سامانه هوشمند همزمان سرعت و فاصله طولی در سال جاری توسعه می یابد افزود: امسال تمرکزمان را روی مدیریت فاصله طولی افزایش می دهیم ضمن این که با همکاری سازمان راهداری علامت گذاری فاصله طولی ایمن در جاده ها انجام می شود. وی با اعلام اینکه در مناطقی که میزان شدت تصادفات عابران پیاده بالا است ممنوعیت سرعت بیش از 50 کیلومتر اعمال می شود تاکید کرد: سعی می کنیم در جاده ها طرح کانالیزه کردن همسطح عابران را با ایجاد معابر جدید و جالب اجرایی کنیم. رئیس پلیس راهور در مورد ساماندهی موتورسواران نیز گفت: یکی از رویکردهای عمده ما ایمنی سازی تردد موتورسواران است به همین دلیل طرح نصب شبرنگ و چراغ روشن در استان گیلان به صورت پایلوت اجرا شد که موفقیت آمیز بود. اصل برای موتورسواران دیده شدن است ضمن این که در سال جاری سعی می کنیم طرح ثبت تخلفات موتورسواران اجرایی شود.

وی در مورد ایمن سازی تردد وسایل نقلیه سنگین گفت: سعی می کنیم استاندارد در تولید و ساخت این خودروها رعایت شود و استاندارد در مبداء افزایش یابد ضمن اینکه یکی از اصول برای خودروهای سنگین دیده شدن در شب است که با جدیت این موضوعات را پیگیری می کنیم.
مرجع : مهر