کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر تاریخی رئیس جمهور آمریکا به ویتنام

20 شهريور 1402 ساعت 18:51


گروه بین الملل: بیش از ۵۰ سال پس از آن که آخرین سرباز آمریکایی ویتنام را ترک کرد،  بایدن به هانوی سفر کرد تا توافقی را امضا کند که این دو دشمن سابق را بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک می‌کند.
در پی سفر بایدن به هانوی، ویتنام اعلام کرد آمریکا را در بالاترین وضعیت دیپلماتیک یعنی شریک استراتژیک راهبردی خود قرار می‌دهد.این سفر  بایدن به ویتنام، نقطه اوج تلاش‌های بی‌وقفه واشنگتن در دو سال گذشته برای تقویت روابط با ویتنام است که آن را کلیدی برای مقابله با نفوذ چین در آسیا می‌داند.ایالات متحده ویتنام را به عنوان یک پله کلیدی از برنامه‌های خود برای کاهش اتکای خود به چین برای منابع استراتژیک، مانند نیمه هادی‌ها و مواد معدنی کمیاب می‌بیند.
با وجود این، رئیس جمهوری آمریکا پس از امضای توافق تاریخی تازه با ویتنام، تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از نفوذ بین‌المللی چین را رد کرد. بایدن به خبرنگاران در هانوی گفت که اقدامات آمریکا برای مهار یا منزوی کردن چین نیست، بلکه برای حفظ ثبات مطابق با قوانین بین‌المللی است. بایدن  گفت: «من فکر می‌کنم ما بیش از حد به شرایط جنگ سرد فکر می‌کنیم در حالی که هدف ایجاد رشد اقتصادی و ثبات است.»او گفت: «من می‌خواهم چین را از نظر اقتصادی موفق ببینم، اما می‌خواهم شاهد موفقیت آنها بر اساس قوانین باشم.»
ویتنام عضو کارگروه اقتصادی هند- اقیانوسیه به رهبری آمریکا است، گروهی که سال گذشته از سوی بایدن راه اندازی شد. اعضای این کارگروه شامل استرالیا، هند، اندونزی، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی است که ۴۰ درصد رشد ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارند. چین در میان کشورهای عضو این کارگروه نیست.به عنوان بخشی از سفر مهم جو بایدن به ویتنام، مدیران شرکت‌های برتر فناوری هم، از جمله گوگل و اینتل، با رهبران تجاری در ویتنام دیدار کردند.
رهبران شرکت‌های فناوری به  بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در «اجلاس نوآوری و سرمایه‌گذاری» با شرکت‌های ویتنامی، از جمله سازنده خودروهای الکتریکی وین‌‌فست، شرکت اینترنتی وی‌ان‌جی و ارائه‌دهنده کیف پول دیجیتال مومو، پیوستند.این کشور همچنین روحیه کارآفرینی را در میان مردم خود تقویت کرده است، عاملی که این کشور را برای سرمایه‌گذاران آمریکایی به ویژه کسانی که به دنبال انتقال پایگاه‌های تولیدی خود به خارج از چین هستند، بسیار جذاب می‌کند.نام‌های بزرگی از جمله دل، گوگل، مایکروسافت و اپل همگی بخش‌هایی از زنجیره تامین خود را در سال‌های اخیر به ویتنام منتقل کرده‌اند.
واشنگتن همچنین مشتاق است به ویتنام کمک کند تا به بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تامین نیمه هادی‌های جهان تبدیل شود و همچنین بخش الکترونیک خود را توسعه دهد. این موارد با توجه به تلاش ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری پیشرفته بحث برانگیز شده‌اند.با وجود تمایل واشنگتن و هانوی برای داشتن روابط نزدیک‌تر، ناظران معتقدند که نزدیکی با آمریکا به معنای آن نیست که ویتنام بخواهد از چین جدا شود تا با ایالات متحده دوست شود.
دکتر لو هنگ هیپ، عضو ارشد برنامه مطالعات ویتنام و برنامه مطالعات استراتژیک و سیاسی منطقه‌‌‎ای آی‌اس‌ای‌اس می‌گوید: «در محاسبات ویتنام، تقویت روابط با ایالات متحده نباید منجر به تیرگی روابط این کشور با چین شود و ما در حال حاضر نشانه‌هایی را می‌بینیم که ویتنام حتی ممکن است به زودی میزبان رئیس جمهوری چین باشد.»قبل از سفر  بایدن به هانوی، نگوین فو ترونگ، دبیر کل حزب کمونیست با سفیر چین دیدار و از دوستی دو کشور تمجید کرد.
اما شکی نیست در حالی که در سال‌های اخیر واشنگتن سعی کرده متحدان بیشتری در آسیا به دست بیاورد، ایالات متحده و ویتنام هم دوستان بهتری شده‌اند.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده در ویتنام به شدت مورد تحسین قرار گرفته است.
هر چند که تصاویر هولناک یکی از بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌های قرن بیستم از خاطره‌ها پاک نمی‌شود، اما اعتماد متقابل از زمانی که روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۹۵ بین دو طرف عادی شد، افزایش یافته است.


کد مطلب: 427465

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/427465/سفر-تاریخی-رئیس-جمهور-آمریکا-ویتنام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir