کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 پرتاب ۵ هزار راکت به سمت اسرائیل؛ نیروهای حماس وارد جنوب اسرائیل شدند

  آغاز عملیات«طوفان الاقصی»علیه اسرایل

15 مهر 1402 ساعت 11:17


گروه بین الملل: فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس گفت: این گروه بامداد روز شنبه ۵ هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و عملیاتی موسوم به طوفان الاقصی را آغاز كرده است.
محمد ضیف گفت: «ما تصمیم گرفتیم بگوییم بس است. ما قبلاً به دشمن هشدار داده بودیم. اشغالگران صدها قتل عام را علیه غیرنظامیان انجام دادند. صدها شهید و مجروح امسال بر اثر جنایات اشغالگر جان باختند. ما آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام می‌کنیم.»
در همین حال نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که در پاسخ به حمله غافلگیرانه غزه، اعلام وضعیت آماده باش می‌کنند.
وزیر دفاع اسرائیل با فراخوان نیروهای ذخیره نظامی موافقت کرده است. ارتش اسرائیل حملات هوایی تلافی جویانه در نوار غزه را آغاز کرده و هشدار داده است که حماس بهای بسیار سنگینی را پرداخت خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با مقامات ارشد امنیتی تشکیل جلسه اضطراری داده و حماس گفته است عملیات آنها به تازگی آغاز شده است و پاسخی به خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه غربی است.صدها نفر از ساکنان غزه از مناطق هم مرز با اسرائیل در حال فرار از خانه‌های خود هستند.دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور در حال انجام ارزیابی‌های امنیتی در مقر ارتش اسرائیل در تل آویو هستند.
 حملات بامداد شنبه احتمال وقوع دور جدیدی از درگیری‌های سنگین بین طرفین را افزایش می‌دهد.
ساعتی پس از وقوع این حملات راکتی؛ ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که چند  فلسطینی توانسته‌اند از طریق نوار غزه به اسرائیل نفوذ کنند. به کلیه ساکنان مناطق مرزی این منطقه دستور داده شده است که از خانه‌های خود بیرون نیایند. آژانس امداد و نجات «ستاره سرخ داوود» در اسرائیل خبر داد که تا کنون دست‌کم یک نفر کشته و حداقل سه نفر زخمی شده‌اند.
گروه فلسطینی حماس مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده گرفت. در پی  حملات راکتی صبحگاهی که بیش از ۳۰ دقیقه به طول انجامید، به میلیون‌ها اسرائیلی دستور داده شد که در پناهگاه‌های بمب در خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی خود بمانند.
این حمله راکتی پس از فضای تنش‌آلود هفته‌های اخیر در امتداد مرز ناآرام اسرائیل با نوار غزه و همچنین درگیری‌های شدید در کرانه باختری  انجام شد.
حماس همچنین از گروه‌های مسلح در لبنان خواسته است تا به نبرد با اسرائیل بپیوندند.گزارش هایی از انفجارهایی در نزدیکی تل آویو و مناطق اطراف جنوب غزه منتشر شده است. 
ارتش اسرائیل تأیید کرد که حملات راکتی علیه شمار زیادی از شهرهای این کشور در جریان است. شهرهای اشکلون، اشدود، رمله، ریشون لتصیون، تل‌آویو و ده‌ها شهرک دیگر در حد فاصل شهرهای بزرگ زیر آماج راکت قرار دارند.شهر بیت المقدس در مرکز اسرائیل و با فاصله زیاد از مرز غزه نیز هدف حمله راکتی قرار گرفته و صدای آژیر خطر هم‌اکنون در این شهر شنیده می‌شود.
شبکه کان اسرائیل هم گزارش داد که «رخنه ده‌ها فلسطینی از غزه» به شهرهای مختلف اسرائیل در سایه حملات سنگین راکتی صورت گرفته و صحنه‌هایی جریان دارد که این کشور «ده‌ها سال است با آن روبه‌رو نبوده است».در همین حال برخی از رسانه‌ها در اسرائیل خبر می‌دهند که سربازان و شهروندانی که اسلحه دارند، با فلسطینی‌های رخنه کرده به شهرهای جنوبی، وارد درگیری‌های سنگین شده‌اند.
شبکه کان اسرائیل بر غافلگیری زیاد نهادهای امنیتی در این رویداد تأکید دارد.
به گفته خبرنگاران رسانه‌های اسرائیل، احتمال تغییر مسیر ده‌ها پرواز در فرودگاه اصلی بن‌گوریون مطرح شده تا هواپیماهای مسافربری از آسیب در امان باشند.
 


کد مطلب: 432310

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/432310/آغاز-عملیات-طوفان-الاقصی-علیه-اسرایل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir