بیجهت از پلتفرم داخلی که خروجی ندارد حمایت نشود
گردش مالی فیلترشکن ها در ایران، ۲۰ هزار میلیارد تومان است
5 آبان 1402 ساعت 10:24
گروه اقتصادی: بحث فیلترینگ در ایران، از دهههای گذشته تا به امروز همیشه مطرح بوده است، اما در این چند سال اخیر و به خصوص یک سال گذشته، به واسطه فیلتر شدن شبکههای اجتماعی محبوب مثل واتساپ و اینستاگرام، موضوع بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته و برخی بر این باورند که این فضا باعث شده عدهای منفعتطلب با فروش فیلترشکنها، سودهای کلانی به جیب بزنند.
به گزارش اقتصاد24، در همین خصوص، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس گفت: چندی پیش، تذکر جدی در خصوص فروش فیلترشکنها و سود حاصل از آن برای عدهای و اینکه شاید پشت صحنه وزارت ارتباطات باشد، دادم، از اینرو وزارت ارتباطات بعد از این تذکر، گزارشهایی را آورده که در آنها نشان میدهد گردش مالی در حوزه فیلترینگ در کشور وجود دارد و کسی نمیتواند منکر این موضوع شود. اینکه گردش مالی چقدر هست و در کجاها پرداخت میشود و نحوه پرداخت چگونه است، شاید در گزارشهای مختلف متفاوت باشد.
وی افزود: چیزی که ما گفتیم این است که هر کسی که الان وی پی انی خریداری میکند شماره کارتی میگیرد و پولی را به حسابی واریز میکند تا برایش فیلترشکن باز شود. پس عملاً خرید و فروش فیلترشکن در فضای کشور در حال انجام است و کاملاً قابل رصد است. از اینرو، هم بانک مرکزی و هم سیستمهای مختلف و وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی میتوانند این مورد را به خوبی رصد کنند، ولی تا الان برای این موضوع هیچ اقدامی نکردهاند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وزارت ارتباطات در پاسخ به من، در بخشی از صحبتهای خود گفتهاند که فقدان قانون وجود دارد و مجلس باید قانون بدهد. من اتفاقاً به صراحت میگویم که اگر برای موضوع تخصصی اینچنینی جایی فقدان قانون وجود دارد، آیا مجلس باید قانون بنویسید یا دولت باید لایحه پیشنهادی بدهد؟
وحیدی یادآور شد: وزارت ارتباطات که پر از متخصصین فناوری اطلاعات است، همراه با شورای عالی مجازی باید یک پیشنهاد قانونی بدهند که مجلس به تصویب برساند. وقتی لایحه نمیدهند و میگویند موضوع را مسکوت بگذارید، شبهه ایجاد میکند. اگر مرد هستید لایحه بدهید و قانون بگیرید و با افراد متخلف هم برخورد کنید.
وی افزود: الان فشار بار ندادن لایحه دولت در این خصوص را کسانی به دوش میکشند که میروند وی پی ان را از بخش خصوصی و کسانی که نمیدانیم به کجا وصل هستند، میخرند.
نماینده بجنورد تصریح کرد: مجلس و کمیسیون فرهنگی در این رابطه میتوانند طرح بدهند، اما چالش این است که در کمیسیون فرهنگی چند نفر متخصص در حوزه فناوری اطلاعات هستند؟ به نظر من، دولت نباید توپ را به زمین مجلس بیاندازد. اگر دولت نگاه همکاری دارد باید یک لایحه بدهد و در لایحه بنویسد به قید فوریت و در مجلس رسیدگی شود و اگر خلاء قانونی وجود دارد و آشکار است، برود از همان قانون استفاده کند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بیان کرد: میزان کسانی که در فضای مجازی حضور دارند، یعنی جاهایی که نیاز به فیلترشکن هست مثلاً اینستاگرام، تلگرام و واتساپ بین ۴۵ تا ۶۰ میلیون نفر است. اگر میانگین ۵۰ میلیون کاربر را درنظر بگیریم که از این اپلیکیشنها استفاده میکنند و نیاز به وی پی ان دارند، اگر در هر دورهای یعنی ماهی ۴۰ هزار تومان اینترنت و ۶۰ هزار تومان وی پی ان بخرند، مثلاً سالی ۵۰۰ هزار تومان هزینه میکنند. حال اگر این عدد در ۵۰ میلیون ضرب شود یک عدد نجومی به دست میآید.
وی گفت: ما گفتیم آقایان بیایند و این عددها را بررسی کنند، ولی میگویند بعضی جاها مجانی وی پی ان میدهند. خب پشت همین مجانیها تبلیغات پخش میشود که بعضی تبلیغات، فضای اخلاقی جامعه را مسموم و به نوعی زمینههای فساد را ترویج میکند؛ باید جلوی اینها گرفته شود.
وحیدی اظهار داشت: وزارت ارتباطات برای این موضوع باید پاسخ داشته باشد و یا اگر میگوید من مصوبه شورای عالی فضای مجازی را اجرا کردم باید به مردم شفاف اعلام کند که مثلاً من در این خصوص نمیتوانم تصمیم بگیرم و شورای عالی فضای مجازی تصمیم میگیرد. اشکالی هم ندارد فقط ما بدانیم کسانی تصمیم میگیرند که نگاه تخصصی داشته باشند. در این خصوص، عددی در حال هزینه شدن است که میانگین این عدد ۲۰ همت است یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان. حال در کشوری که در جنگ اقتصادی و تحریم است این عدد خیلی قابل ملاحظه به نظر میآید. نباید برای کسانی که سوءاستفادهکننده هستند فرصت ایجاد کنیم تا از جیب مردم برای خودشان کسب درآمد کنند.
نماینده بجنورد گفت: اگر هم میخواهیم به مردم بگوییم که کاربران از فضای مجازی داخلی استفاده کنند که به حق هم است باید فضای داخلی اینقدر تقویت شود که کارایی بخشهایی که جوانها در آنها حضور دارند را داشته باشد و اینقدر انگیزه ایجاد شود که مردم به پلتفرمهای داخلی روی بیاورند.
وی افزود: ایجاد انگیزه یکی بازاریابی است. یعنی بتوانیم فضای کسب و کار را در آن تقویت کنیم. همچنین از بین پلتفرمهای داخلی، روی قویترین و بهترین سرمایهگذاری و بیشتر از آن حمایت کنیم. ما الان به همه داخلیها، خط، سرور و پهنای باند میدهیم، ولی اگر دیدیم شرکتی نتوانست در این فضا رقابت کند، باید او را خارج کنیم نه اینکه دائم از چیزی که خروجی و جذابیتی ندارد حمایت کنیم.
کد مطلب: 436038