به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۴:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۱۸۳

افزایش حضور نظامی روسیه در مرز فنلاند

افزایش حضور نظامی روسیه در مرز فنلاند
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور روسیه اظهارات همتای آمریکایی خود را مبنی بر اینکه اگر پوتین در جنگ علیه اوکراین پیروز شود، به یک کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمله خواهد کرد، "پوچ" خواند.
ولادیمیر پوتین که در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیون دولتی روسیه سخن می‌گفت، ناتو را "حیاط خلوت آمریکا" توصیف کرد. او افزود که "روسیه هیچ دلیل و هیچ منفعت ژئوپلیتیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی برای جنگ با کشورهای ناتو ندارد". 
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حدود ده روز پیش در سخنانی گفته بود که "اگر روسیه در جنگ علیه اوکراین پیروز شود، احتمالا به ناتو حمله خواهد کرد" و به این ترتیب "موجب یک درگیری جهانی بزرگ خواهد شد".پوتین، این اظهارات بایدن را "کاملا پوچ" خواند و تصریح کرد: «من فکر می‌کنم که خود بایدن این را می‌داند؛ این فقط تلاشی از سوی بایدن برای توجیه سیاست اشتباه خود در مقابل روسیه است.»رئیس جمهور روسیه در حالی ادعا می‌کند که در پی جنگ با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست که از حضور نظامی قوی‌تر روسیه در مرز این کشور با فنلاند خبر داده است.او از تصمیم برای ایجاد یک منطقه نظامی در لنینگراد خبر داد و افزود که در همین راستا، "تعداد خاصی از واحدها" را به این منطقه اعزام خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین همچنین غرب را متهم کرد که فنلاند را که پیشتر نسبت به این پیمان، بی‌طرف بود، به ناتو "کشانده است."
فنلاند از فروردین ماه سال جاری به عنوان سی‌‌و‌یکمین عضو به ناتو پیوست. این کشور حدود ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مطرح شد؛ درخواستی که سرانجام مورد پذیرش قرار گرفت.
یکی از مهمترین اصول ناتو، دفاع جمعی است که بر مبنای آن، حمله به یک کشور عضو این پیمان به معنای حمله به همه آنها تلقی می‌شود.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها