کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بزرگترین تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین

14 دی 1402 ساعت 9:39


گروه بین  الملل: روسیه و اوکراین صدها نفر از اسرای جنگی خود را در توافقی که بزرگترین تبادل اسرای جنگ در اوکراین توصیف شده معاوضه و آزاد کردند.
اوکراین می‌گوید ۲۳۰ نفر از جمله اعضای نیروی مسلح و مرزبانی این کشور از سوی روسیه آزاد شده‌اند و در مقابل ۲۴۸ نفر از روس‌های اسیر در دست اوکراین نیز رها شده‌اند.
امارات متحده عربی برای عملی شدن این تبادل اسرا میانجی‌گری کرده بود.
این نخستین مورد بزرگ تبادل اسیر بین دو کشور از ماه اوت گذشته است.
ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: امروز بیش از ۲۰۰ نفر از جنگاوران و شهروندان خود را از اسارت روسیه به خانه بازگرداندیم.»
وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت مذاکرات دشواری برای انجام شدن این تبادل اسرا در جریان بوده است.
از آغاز جنگ روسیه در اوکراین دو کشور در مواردی دست به تبادل اسیر زده‌اند اما رهبر اوکراین گفته بود ماه گذشته این کار به «دلایلی خاص روسیه» کند شده بود.
مقام‌های دو کشور جداگانه تصاویری را از اسرای آزاد شده منتشر کرده‌اند. فیلمی که از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شده تعدادی از اسرای روس را در حال لبخند زدن سوار بر یک اتوبوس نشان می‌دهد.
اوکراین گفته است که ۷ نفر از مدافعان اسنیک آیلند، جزیره صخره‌ای کوچکی در دریای سیاه در میان اسرای آزاد شده هستند.
این جزیره ظرف چند ساعت از حمله روسیه به خاک اوکراین به نماد مقاومت این کشور تبدیل شد چرا که مرزبان‌های مستقر در آن حاضر نشدند خود را به کشتی جنگی مسکوا تسلیم کنند.
نیروهای گاردملی که در نیروگاه چرنوبیل به اسارت روسیه در آمده بودند و سربازانی که در جریان جنگ فولادسازی آزوستال در ماریوپل اسیر شده بودند نیز در میان آزادشدگان هستند.
هر دو طرف از امارات متحده عربی برای میانجی‌گری در این زمینه تشکر کرده‌اند.
ماه گذشته اوکراین گفت نزدیک به ۲۵۹۸ نفر از شهروندان و سربازانش در جریان ۴۸ مورد تبادل اسرا آزاد شده‌اند. برخی از اسرای اوکراینی که پیشتر آزاد شده بودند مدعی شدند که در طول اسارات شکنجه شده‌اند.


کد مطلب: 448534

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/448534/بزرگترین-تبادل-اسرا-بین-روسیه-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir