رئیسجمهور:مردم انتظارکارآمدی ازنظام اداری دارند
19 دی 1402 ساعت 12:23
گروه سیاسی: رئیسجمهور گفت: انسان باید خود را در محضر خداوند بییند. خودکنترلی در نظامات مدیریتی، بهترین شیوه کنترل است. آموزش بهترین راه برای به روز شدن است. باید مدیران نسبت به قوانین و مقررات آگاهی و شناخت داشته باشند. این راه راهی برای جلوگیری از تخلف است.
سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: اولین گام در تحول، داشتن تحول شناختی است. تحول شناختی یعنی معلوم باشد که یک مسئول روحیه تحولگرا دارد. اگر نگاه تحولی وجود نداشته باشد، تحول رخ نمیدهد. گام دوم در تحول، تحول در فرایندهاست. اگر فرایندی با ناکارامدی مواجه است باید اصلاح شود. باید فرایندهای کار در سازمانها بازنگری و بررسی شود تا فرایندها را کوتاه تر، دقیقتر و کارامدتر کرد. تحول نهادی باید به گونهای انجام شود که سازمان کارآمد و پاشخگو باشد. پاسخگویی در چهار حوزه پاسخ به خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری و سازمانی است. انسان باید خود را در محضر خداوند بینید. خود کنترلی در نظامات مدیریتی، بهترنی شیوه کنترل است. آموزش بهترین راه برای به روز شدن است. باید مدیران نسبت به قوانین و مقررات آگاهی و شناخت داشته باشند. این راه راهی برای جلوگیری از تخلف است.
وی خاطرنشان کرد: رهبری تنقیح قوانین را به سه قوه تکلیف کردند. تعارضاتی در قانون وجود دارد و برای شفاففیت، منقح شدن قوانین یک ضرورت است. هر سه قوه هم ضرورت دارند.
اضافه کاری باید اصلاح شود. اضافه کاری انجام می شود ولی کار اضافهای انجام نمیشود وبرای رفع مشکل مالی انجام میشود، خب این را تشویقی بدهید. به کارمندان تشویقی بدهید و این مشکلی ندارد اما موضوع اضافه کاری باید اصلاح شود. سیاستهای اداری توسط رهبری ابلاغ شده و باید اجرایی شود. همه ما موظف به اجرای این سیاستها هستیم. ایجاد نظام کارآمد و شفاف منجر به اجرای عدالت اداری میشود و کارها در جای خود انجام خواهد شد. حسابرسی یک نعمت بوده و به هیچ وجه مانع و مزاحم نیست. به همه مدیران اعتماد وجود دارد و کنترلها موجب میشود این اعتماد تداوم پیدا کند. نظارت به معنای بیاعتمادی نیست بلکه به معنای ادامه اعتماد است.
وی همچنین گفت: انضباط مالی در همه بخشهای اداری اهمیت دارد. کارآمدی موجب افزایش اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.وقتی کاری در یک اداره انجام شود، مردم میگویند چه اداره کارآمدی و خوشحال میشوند و اگر کاری انجام نشود، مردم میگویند ما را بین ادارات پاس میدهند. مردم انتظار کارآمدی از نظام اداری دارند.
وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاهده میکنند که جذب در ادارات عادلانه است یا براساس چانهزنی و انواع روابط ناسالم. همه اینها نظارهگر هستند و اگر چیزی نمیگویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. همه آنها هم رشته و هم دانشگاه هستند و میگویند ما همرشته بودیم و حتی نمره من بالاتر بود و شما چه کار کردید که جذب شدید؟ آن طرف هم میگوید دیگر یک کاری شد حالا شما نپرس. جذبها باید شفاف باشد و همه باید بتوانند به صورت مساوی در مسابقه جذب شرکت کنند و بهترینها انتخاب شوند. ببینید کدام تخصص بالاتری دارند و او را جذب کنید.. این مسائل برای مردم گره ذهنی ایجاد کرده و بعد به یک مساله تبدیل میشود. گره ذهنی یک شبه ایجاد نمیشود بلکه بر اثر اقدامات انجام شده است. جذب و نگهداری و ارتقای نیروی انسانی باید براساس ضوابط باشد. اگر ضوابط نباشد حق بدهید کارمندی بگوید سالهاست همین گونه در این اداره هستیم. عدالت اداری باید در همه حوزهها وجود داشته باشد و احساس شود نه اینکه در حرف باشد.
کد مطلب: 449545