چالشهای هالیوود در سال ۲۰۲۴
25 دی 1402 ساعت 10:14
گروه فرهنگی:سرمایهگذاران نگران چشمانداز صنعت سرگرمی در آمریکا هستند و کماکان این پرسش مطرح است که آیا هالیوود میتواند به دوران خوش پیش از کرونا بازگردد؟به گزارش صبا، در گزارشی بهصورت مفصل به وضع نهچندان خوب هالیوود در سال گذشته پرداختیم. مسائلی اعم از کاهش ارزش سهام کمپانیهای هالیوودی و نفروختن آثار ابرقهرمانی و پرهزینه، گریبان صنعت سرگرمی را در آمریکا گرفته بود.
حال با آغاز سال جدید، هالیوود قصد دارد تا وقایع تلخ گذشته را فراموش کرده و به آینده امیدوار باشد؛ اما با توجه به فیلمهای سینمایی که قرار است تا در ۲۰۲۴ اکران شوند، اوضاع به احتمال زیاد بهتر نخواهد شد. سهامداران وال استریت نگران عدم موفقیت پلتفرمهای استریمینگ هستند. از طرفی برنامههای زنده شبانه نیز محبوبیت سابق خود را نزد بینندگان از دست دادهاند. در این اوضاع، بحث بازار سیاه بلیت کنسرتها نیز مسئله ساز شده و توجه سیاستمداران را جلب کرده است.تمامی مسائل ذکر شده میتواند به عمر برخی از کمپانیهای با سابقه صد ساله، پایان داده و برخی دیگر مجبور شوند تا با کمپانیهای دیگر ادغام شوند. این اتفاق میتواند باعث بیکاری هزاران فعال صنعت سرگرمی بشود.
چه بلایی بر سر بلاکباسترها آمده است؟
مالکان سالنهای سینما بسیار نگران گیشه امسال هستند. اکثر استودیوهای هالیوودی، آثار به اصطلاح «تضمینی پرفروش» را در صف اکران ندارند. هیچ «بتمن» و «آواتاری» قرار نیست در دوازده ماه آینده اکران شود؛ دو فیلم «کاپیتان آمریکا: دنیای قشنگ نو» Captain America: Brave new و «ماموریت غیرممکن ۸» Mission Impossible ۸ قرار است تا در ۲۰۲۵ اکران شوند.
اگرچه قسمت دوم «تلماسه» Dune و «ددپول ۳» Deadpool ۳ در صف اکران امسال هستند، اما برای آرامش سالنداران کافی نیستند. این احتمال وجود دارد که سورپرایزی نظیر «باربی» و «اوپنهایمر» در بین فیلمهای امسال باشد. ورایتی به دو فیلم «فیوریوسا» Furiosa پیشدرآمد «مدمکس» و Fall Guy با بازی رایان گاسلینگ امیدوار است.
آیا دیزنی به شکستهای پیاپی خود پایان میدهد؟
دیزنی تا سال ۲۰۱۹، پادشاه گیشه بود. استودیوهای هالیوودی به موفقیت مارول حسادت میورزیدند و دو فیلم اول از سری جدید «جنگهای ستارهای» با استقبال مخاطبان همراه شده بود. شهربازیهای دیزنیلند نیز هر ساله میلیونها بازدید کننده از اقصی نقاط جهان داشتند.
مسئلهای که باعث نگرانی وال استریت شده، این است که دیزنی بیش از شصت درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. دیزنی مستقیماً در جنگ فرهنگی میان دو حزب آمریکا وارد شد، خود را درگیر نبردی کرد که فعلاً پیروز میدان نشده است. جدای از گرایشات بارز لیبرالی در آثار دیرنی، کیفیت محصولات بزرگترین تولیدکننده محتوای کودک در جهان، پایین آمده است.
مردم به تماشای انیمیشنهای دیزنی نمیروند، آثار ابرقهرمانی مارول، سحر و جادو خود را از دست دادهاند و قیمت کنونی بلیت شهربازی دیزنیلند خارج وسع برخی از مردم است. پلتفرم دیزنی پلاس نیز بیشتر از اینکه سود داشته باشد، عامل ضرر شده است. ناگفته نماند که یک دعوای بزرگ میان سهامداران و مدیریت این کمپانی در جریان است.
راهحل برای دوباره محبوبکردن تاکشوهای زنده شبانه
اگرچه ورایتی از موضع دیگری به بحران افول محبوبیت تاکشوهای زنده مینگرد و از نگرانی آینده دموکراسی در انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۲۴ آمریکا دم میزند. اما مشکل ریزش مخاطب، از مواضع سیاسی مجریان این تاکشوها شروع شد. این برنامهها، نیمی از مردم آمریکا را در شش ساله گذشته، تحقیر کرده و به نوعی مخاطبان پر و پا قرص خود را از دست دادند. لذا خود کرده را تدبیر نیست.مجریان، با مزگی گذشته خود را ندارند و تاکشوی خود را به بستری برای تبلیغات کمپین دموکراتها تبدیل کردهاند.
بحران بازار سیاه بلیت کنسرت
اوایل دسامبر سال گذشته، دو لایحه در کنگره آمریکا برای مقابله با بازار سیاه بلیت کنسرتها معرفی شد. پارسال بلیت کنسرتهای بروس اسپرینگستین، بیانسه و علیالخصوص تیلور سوئیفت با قیمت چند برابر در بازار سیاه عرضه میشد. فروش دوباره بلیت، تا پیش از این غیر قانونی نبود، اما دلالها با پیش خرید بلیتها، سودهای بزرگی کردند.این لایحه شاید تا حدودی جلوی دلالها را بگیرد، اما وقتی که ۲۵ میلیون نفر متقاضی خرید ۳ میلیون بلیت هستند، چه میشود کرد؟
عاقبت کمپانیهای بزرگ هالیوودی چه میشود؟
ممکن است امسال، تعدادی از کمپانیهای هالیوودی با یکدیگر ادغام شوند. تا پیش از طلوع نتفلیکس، وارنر، دیزنی، پارامونت و یونیورسال تمامی جنبههای صنعت سرگرمی را به صورت اختصاصی در اختیار داشتند. اما مخاطب آنلاین، چالشهای جدیدی را برای تولیدکنندگان سنتی تلویزیونی ایجاد کرد.
پارامونت در حال مذاکره برای ادغام شدن با وارنر است. کمپانی دیسکاوری و اسکایدنس به دنبال خریدن House of Redstone بوده و دیزنی تصمیم گرفت تا اجازه پخش تعدادی از محصولات خود را به نتفلیکس بدهد. کمپانی مخابراتی ورایزن Verizon نیز برای کاربران خود، امکان استفاده مستقیم از سرویس استریمینگ نتفلیکس و مکس را فراهم کرده است.نه وضعیت گیشه سال گذشته بر گردن اعتصابات است و نه عدم موفقیت فیلمها و سریالهای سال جاری. هالیوود تا زمانی که به هواداران پر و پا قرص فیلمها توهین کند، وضعیتش بهتر از این نخواهد شد.
کد مطلب: 450567