کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار به جنگ در غزه 

27 دی 1402 ساعت 10:30


گروه بین الملل: کابینهٔ اسرائیل با اصلاح پيش‌نويس بودجه سال جدید، ۵۵ میلیارد شکل، معادل حدود ۱۵ میلیارد دلار را به هزینه‌های جنگ اختصاص داد.
دفتر نخست‌وزیری و وزارت دارایی اسرائیل  اعلام کردند که کابینه، پيش‌نويس اصلاحی بودجه دولتی سال ۲۰۲۴ را تصویب کرد.
در طرح بودجه اصلاح شده مبالغ بیشتری به امور دفاعی و پرداخت غرامت به افرادی که از جنگ آسیب دیده‌اند، اختصاص یافته و درعین حال بودجه پلیس، بهداشت، آموزش و پرورش و خدمات اجتماعی نیز افزایش یافته است.بتسالل اسمورتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، پس از تصویب اصلاحات در بودجه سال جدید گفت: «ما اولویت‌ها را تغییر دادیم تا هر سرباز ذخیره و هر جنگجو و همین‌طور خانواده‌های آن‌ها بدانند که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.»
طرح بودجه برای سال جدید پس از حدود ۲۴ ساعت بحث در کابینه تصویب شد.
گزارش شده که تعدادی از وزیران با کاهش بودجهٔ وزارتخانه‌های خود برای اختصاص مبالغ بیشتر به جنگ و هزینه‌های نظامی مخالف بودند. در نهایت برای جلب نظر مخالفان، کاهش بودجه بهداشت عمومی و امنیت داخلی که در پيش‌نويس جدید در نظر گرفته شده بود، حذف شد.با تصویب این تغییرات، بودجه سال جدید به ۵۸۲ میلیارد شکل، واحد پول اسرائیل (معادل تقریبا ۱۵۷ میلیارد دلار) افزایش یافت که با وجود صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد شکل در برخی از هزینه‌های عمومی، هنوز ۷۰ میلیارد شکل از بودجهٔ اولیه بیشتر است.
وزارت دارایی اسرائیل تخمین زده که با در نظر گرفتن این اصلاحات، کسری بودجه دولت در سال جاری میلادی به حدود ۶.۶ درصد از تولید ناخالص ملی خواهد رسید.
اسرائیل سال گذشته طرح بودجه دو ساله برای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را تصویب کرد ولی جنگ در نوار غزه محاسبات قبلی را به هم ریخت و دولت ناگزیر شده است بودجهٔ سال جدید را به‌دلیل افزایش هزینه‌های نظامی اصلاح کند.وزیران عضو حزب کوچک و میانه‌رو «اتحاد ملی» به رهبری بنی گانتز، رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، که در آغاز جنگ در نوار غزه به کابینهٔ اضطراری اسرائیل پیوسته‌اند، به این بودجه رأی مخالف دادند، چون درخواست آن‌ها برای کوچک کردن بدنهٔ وزارتخانه‌ها و منجمد کردن حقوق اعضای پارلمان پذیرفته نشد.
این حزب درعین حال از عدم کاهش بودجهٔ موسوم به صندوق ائتلاف ناراضی است و تأکید کرد که قبل از تصویب نهایی بودجهٔ جدید در پارلمان اسرائیل هنوز فرصت برای نشان دادن «مسئولیت ملی» وجود دارد.در هفته‌های اخیر تنظیم بودجهٔ جدید اسرائیل به خصوص به‌دلیل پرداخت مبالغی که بنیامین نتانیاهو در تشکيل ائتلاف با احزاب راست افراطی و مذهبی در سال ۲۰۲۲ پذیرفته است به یک موضوع حاد سیاسی بدل شده است.
براساس آن توافق، دولت ائتلافی  نتانیاهو پذیرفته است که در سال ۲۰۲۴ هشت میلیارد شکل (معادل حدود ۲.۱۵ میلیارد دلار) به احزاب راست افراطی و یهودیان ارتدکس افراطی بپردازد.
تصویب پیش‌نویس جدید بودجهٔ دولتی به احتمال فراوان با مخالفت بانک مرکزی اسرائیل روبرو خواهد شد که از دولت خواسته است برای پیشگیری از افزایش شدید کسری بودجه، هزینه‌ها را کاهش و مالیات را افزایش دهد.
در پیش‌نویس بودجه جدید افزایش مالیات بر دخانیات، سیگار و سود بانکی گنجانده شده است.


کد مطلب: 450904

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/450904/اختصاص-۱۵-میلیارد-دلار-جنگ-غزه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir