به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۵۳۶۸۶
بایدن: پاسخ ما آغاز شده و در زمان و مکان مناسب ادامه خواهد داشت

آمریکا به  ۸۵ هدف  در عراق و سوریه حمله‌ کرد

آمریکا به  ۸۵ هدف  در عراق و سوریه حمله‌ کرد
گروه بین الملل: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که شامگاه جمعه ۸۵ هدف در هفت نقطه در عراق و سوریه را با بمب افکن‌های راهبری و جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ هدف قرار داده است.
یک مقام پنتاگون هم گفته است، این حملات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تلفاتی به جایی بگذارند.برخی گزارش‌ گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد حاکی است که دست‌کم ۱۸ شبه‌نظامی در حملات آمریکا به دیرالزور در شرق سوریه کشته شدند.ستاد فرماندهی مرکزی‌آمریکا مدعی شد كه  مواضع نیروی قدس سپاه و شبه نظامیان وابسته به ایران را در عراق و سوریه هدف قرار داده است.
شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکا ۱۲ موضع را در الميادين، البوكمال و گذرگاه القائم در سوریه هدف قرار دادند.طبق این گزارش، مناطق الحیدریه و الشبلی در المیادین در حومه استان دیرالزور نیز هدف حمله هوایی قرار گرفته است.
در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از جان کربی٬ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش داد که آمریکا پیش از حمله به داخل خاک عراق این کشور را از حمله خود مطلع کرده بود.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد که در عملیات تلافی‌جویانه ایالات متحده ، سه نقطه در عراق و چهار نقطه در سوریه مورد حمله قرار گرفتند.جان کربی با این حال اضافه کرد٬ ایالات متحده معتقد است که این عملیات «موفقیت‌آمیز بوده است.»
جان کربی اضافه کرد: حملات به این مناطق طوری طراحی شد که به غیرنظامیان صدمه وارد نشود. این اهداف بر اساس اطلاعاتی انتخاب شدند که نشان می‌داد این که آنها (تاسیسات و پایگاه‌ها) با حملات علیه نیروهای آمریکایی مرتبط هستند.

بایدن: پاسخ ما  ادامه خواهد داشت
 رئیس جمهور آمریکا٬ در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور پاسخ به حمله مرگبار به نیروهای آمریکایی در مرز اردن را صادر کرده است.
جو بایدن٬ گفت: « به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده اهدافی را در در عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می کنند، مورد حمله قرار دادند.»جو بایدن تاکید کرد: « پاسخ ما  آغاز شده و در زمان‌ و مکان‌هایی که انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد داشت.»
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما بگذارید همه کسانی که ممکن است به دنبال ضربه زدن به ما هستند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی صدمه بزنید، ما پاسخ خواهیم داد.»

بغداد: حملات آمریکا نقض حاکمیت ملی عراق است
یک سخنگوی نیروهای مسلح عراق ضمن تأیید حمله آمریکا به مناطق مرزی در غرب این کشور هشدار داد که این حملات می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.
یحیی رسول گفت: «این حملات هوایی نقض حاکمیت ملی عراق است، باعث تضعیف تلاش‌های دولت عراق برای برقراری ثبات در کشور می‌شود و تهدیدی است که می‌تواند عراق و منطقه را به سمت عواقب ناگواری سوق دهد».

عملیات سایبری آمریکا علیه اهداف ایرانی
به نوشته نیویورک تایمز، دو مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده  «عملیات سایبری علیه اهداف ایرانی» انجام داده است اما این مقام‌ها از ارائه جزئیات خودداری کردند.
نیویورک تایمز همچنین با اشاره به مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، به زمان‌بندی اعلام این تحریم‌ها چند ساعت پیش از آغاز حملات آمریکا به سوریه و عراق اشاره کرده است.روز جمعه وزارت‌های دادگستری و خزانه‌داری آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه برنامه پهپادی، موشکی و اقدامات سایبری ایران اعلام کردند.
همچنین وزارت دادگستری آمریکا علیه یک شبکه شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و تامین مالی سپاه پاسداران اعلام جرم کرد.بر اساس این گزارش، بیش از ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده و بیش از ۱۰۸ میلیون دلار از دارایی‌های این شبکه ضبط شده است.

واکنش‌های جمهوری‌خواهان  به حملات آمریکا 
شماری از اعضای ارشد جمهوریخواه در کنگره آمریکا به حملات تلافی‌جویانه  به مواضعی در سوریه و عراق واکنش نشان دادند و عمدتا از ضعیف و دیر بودن آن انتقاد کردند.
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این حملات را دیر خواند و در بیانیه‌ای نوشت: «زمان آن است که پرزیدنت بایدن با این واقعیت از خواب بیدار شود که سیاست او در مماشات با ایران شکست خورده است».سناتور تد باد هم با اشاره به تاخیر در این حملات، احتمال بازدارندگی آن را کم دانست.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها