به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۴۵۵۰۰۷

انتقام دیپلماتیک روسیه از اکوادور​​​​​​​

انتقام دیپلماتیک روسیه از اکوادور​​​​​​​
گروه بین الملل: روسیه واردات موز و گل از اکوادور را پس از موافقت دولت اکوادور با یک قرارداد تسلیحاتی با آمریکا که منجر به ارسال تجهیزات نظامی دوران شوروی سابق به اوکراین می‌شود، محدود می‌کند.
اداره نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه مدعی شده که دلیل این کار وجود نوعی مگس میوه در بارهای ورودی از اکوادور است.
تصمیماتی که روسیه علیه بخشی از صادرات موز اکوادور گرفته است – با ادعای ناسالم بودن محصولات – طی روزهای اخیر در رسانه‌های اکوادوری به عنوان پاسخی به تصمیم کشور برای انتقال سلاح‌های ساخت زمان شوروی سابق در ازای دریافت تجهیزات پیشرفته آمریکایی تلقی شد. این رسانه‌ها در بعضی از گزارش‌ها از کلمه «تلافی‌جویی» برای اشاره به اقدام روسیه استفاده کردند.
به نظر می‌رسد که تبادل تجهیزات نظامی که در ماه ژانویه علنی شد نشانه این است که اکوادور درخواست اوایل سال ۲۰۲۳ ایالات متحده از کشورهای آمریکای جنوبی برای تبادل تجهیزات قدیمی روسی برای استفاده دولت اوکراین در برابر تهاجم روسیه را پذیرفته است. برخی از دولت‌های آمریکای جنوبی، مانند کلمبیا و برزیل، علنا با این خواسته مخالفت کرده بودند.
ال یونیورسو، روزنامه اکوادوری گزارش داد که « اداره کنترل دام‌پزشکی و بهداشت گیاهی روسیه نخستین واکنش را نشان داده است و خواهان تعلیق پروانه پنج صادرکننده موز اکوادوری شده است؛ با این ادعا که محموله‌ها حاوی مگس میوه بوده‌اند و در عین حال خواستار لغو پروانه گل‌های میخک اکوادوری نیز شده است.»
لا هورا، یکی دیگر از روزنامه‌های اکوادوری، سرمقاله خود را با اشاره به پاسخ مسکو به موضوع «هزینه تحویل تسلیحات روسی» اختصاص داد.
به نوشته این روزنامه «شبهاتی وجود دارد که ایرادات روسیه به صادرات اکوادور – با بهانه‌های بهداشت گیاهی – در واقع انتقام دیپلماتیک است.»
پریمیسیاس، وبسایت خبری اکوادوری، نیز در گزارشی گفت «تحریم توسط روسیه در واقع انتقام از اکوادور است.»
به گفته ال یونیورسو، وقتی اکوادور خبر از تعویض تجهیزات نظامی با آمریکا داد، دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور اکوادورتاکید کرده بود که این ادوات صرفا «آهن‌پاره» بی‌مصرف اند، نه «تجهیزات جنگی».
اما وبسایت خبری اینفوبی که تمامی آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد، به نقل از شبکه خبری اکواویسا گزارش داد که تجهیزاتی که قرار است معاوضه شوند شامل «شش بالگرد که در سال ۱۹۹۷ توسط گردان هوابرد ارتش خریده شده بودند و به خاطر نبود قطعات یدکی زمین‌گیر شده‌اند، ۱۲ سامانه موشکی دوربرد و ۳۴ سامانه ضدهوایی کوتاه‌برد، و سامانه‌های قابل حمل توسط خودروهای پرتاب موشک بی‌ام۲ که ارتش در جریان مناقشه آلتو سنپا با پرو در سال ۱۹۹۵ استفاده کرد می‌شوند.»
با وجود تفسیر رسانه‌ها از اختلافات با روسیه، سونسولس گارسیا، وزیر تولید و تجارت خارجی اکوادور، با این تصور که تمهیدات روسیه علیه صادرات موز اکوادور نوعی «تلافی‌جویی» است مخالفت کرده است.
او گفت «تا امروز، نه رئیس‌جمهور و نه وزیر خارجه هیچ تماسی از طرف دولت روسیه مبنی بر انتقامی بودن این تمهیدات نداشته‌اند. برای همین دولت می‌خواهد با این مساله از نقطه نظر فنی برخورد کند.»
«مسائل ژئوپلیتیک در دست ما نیست»
پریمیسیاس در مقاله خبری دیگری اشاره کرد که تعلیق واردات این پنج شرکت از طرف روسیه ۲۵ درصد کل صادرات موز به روسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این گزارش آمده بود که روسیه بیشترین واردات موز از اکوادور را در دنیا دارد، و بازار این کشور پذیرای ۲۱ درصد کل صادرات موز اکوادور است.
این وبسایت به نقل از ریچارد سالازار، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان موز اکوادور، نوشت «کار ما تولید و صدور موز است، کار دیگری بلد نیستیم. مسائل ژئوپلیتیک در دست ما نیست و ترجیح می‌دهیم دخالت نکنیم.»
پریمیسیاس نوشت که سالازار اشاره داشت که صادرات موز اکوادور به روسیه به طور کامل در پی این تمهیدات تعلیق نشده است، چرا که بیش از ۵۵ شرکت اکوادوری به این کشور موز صادر می‌کنند.
به جز «تلافی‌جویانه» توصیف کردن اقدامات روسیه، سرمقاله روزنامه لا هورا با اشاره به انتقال ادوات نظامی نوشت که «مردم اکوادور حق دارند که خواهان شفافیت باشند».
به نوشته این سرمقاله «چرا ایالات متحده باید دنبال 'آهن‌پاره' باشد؟ آیا واقعا می‌خواهند از این تجهیزات در اوکراین استفاده کنند؟ قابل درک است که چنین چرخش برق‌آسایی شهروندان را به شک بیاندازد. درست نیست که از موقعیت حساس وضعیت فوق‌العاده در اکوادور برای گرفتن تصمیماتی مبهم در حیطه‌ای سودآور و بحث‌برانگیز چون تجهیزات نظامی سوء استفاده شود.»
نوبوآ، پسر یکی از غول‌های میلیاردر تولیدکننده موز در اکوادور، در روزهای ۸ و ۹ ژانویه در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و مدعی وجود یک «درگیری مسلحانه داخلی» شد. او از نیروهای مسلح خواست که بیش از بیست باند خلافکار را که به شورش در زندان و دیگر اعمال خشن در کشور متهم شده‌اند خنثی کنند.
اسپوتنیک موندو، سرویس خبری اسپانیایی‌زبان روسیه، در گزارشی گفت «تنش‌هایی که به خاطر بیانات دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهوری اکوادور، با روسیه ایجاد شده است شاید بر صادرات موز این کشور به روسیه تاثیر بگذارد، بازاری مهم برای این کشور آمریکای جنوبی.»
تیتر این خبر اسپوتنیک موندو چنین بود: «هزینه میلیون دلاری 'طغیان' رئیس‌جمهور اکوادور علیه روسیه».
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها