ویدیوی همرسانی (وایرال) شده صدها ایرانی را در یکی از هتلهای U- All* آنتالیای ترکیه نشان میدهد که بشقاب به دست در لابی هتل تجمع کرده اند و از کیفیت و کمیت پایین غذای هتل ۵ ستاره که آشکارا overbooked (بیش از ظرفیت) پذیرش کرده شکایت دارند.ضمن درک احساس ناخوشایند هم میهنانی که طبعا انتظار دیگری داشتند به چند نکته میتوان اشاره کرد:
۱- اغلب معترضین در این کلیپ ایرانیهای جواناند که انتظار میرود درک بالاتری از دنیای مدرن و مکانیسمهای آن داشته باشند و روش مدرنتر و موثرتری برای اعتراض خود داشته باشند و به جای شعارهای بچه مدرسه ایها " پول ما را پس بده " از سواد مجازی cyber literacy بهره میجستند.
مثلا یک راهکار ساده و بسیار موثر با بهرهگیری از اندکی دانش فضای مجازی این بود که مدیر هتل را تهدید به درج rating در سایتهای معتبری، چون booking.com hotels.com یا tripadvisor کنند و همچنین Expedia و حتی google. فقط ۵۰ نقد و نظر با rating پایین فروش یک هتل ۵ ستاره را چنان دگرگون میکند که مدیر عاقل هتل را به اعطای هر امتیازی وامی دارد چه رسد به انجام تعهدات ضمن فروش خود.
۲- در بخشی از کلیپ معترضان از سلبریتیهای ایرانی که هتل را تبلیغ کردهاند میخواهند پول شان را پس بدهند! آخر در دنیایی که شما به یک کلیک به فضایی نامحدود از دادهها و اطلاعات متصل میشوید چرا باید صرف تبلیغ یک سلبریتی پول و زمان تان را ببازید؟ کافی است rating هر هتل را در سایتهای ذکر شده بررسی کنید و اگر به ازای ۱۰۰۰ تا نقد و نظر (review) متوسط ۴ و بالاتر اخذ کرده است شما دیگر نیازی به تأیید و تبلیغ فلان سلبریتی ندارید!
۳- بخشی مهمی از دنیای مدرن امروزی که متاسفانه ما به دلیل تحریمها و انقطاع از نظام مالی و پولی سیستمهای آن جدا افتادهایم بر اساس رقابت پذیری شدید و همچنین (gullible advertising) تبلیغات زودباورانه استوار است؛ بنابراین با بهره گیری از اندکی دانش رسانهای و مجازی و فرهنگی میتوان از فریب خوردن در امان ماند
* هتل یوآل ultra inclusive که با نام هتلهای maximum all inclusive نیز شناخته میشود؛ به هتلهایی اطلاق میشود که قبل از اقامت در هتل هزینه همه امکانات و خدماپرداخت شده و میتوان از همه امکانات و خمات در هتل استفاده کرد. شامل وعدههای غذایی متنوع، میان وعدهها، نوشیدنیها و برخی از امکانات رفاهی.