به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۴۶۶۷۰۱

بحث درباره ایران و اوکراین در  اروپا 

بحث درباره ایران و اوکراین در  اروپا 
گروه بین الملل: وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا  در لوکزامبورگ گردهم می‌آیند تا درباره تقویت دفاع هوایی اوکراین و گسترش تحریم‌ها علیه ایران گفت‌وگو کنند.
قرار است در این نشست موضوع جنگ سودان نیز در دستور کار وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد.
پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل در شامگاه ۲۵ فروردین ماه، وزرای اتحادیه اروپا به دنبال توافق بر سر تحریم‌های تازه علیه تهران هستند.
اتحادیه اروپا در حال حاضر برنامه های تحریمی متعددی علیه ایران دارد که در واکنش به برنامه‌های تسلیحاتی ایران، نقض حقوق بشر و ارسال پهپادهای نظامی به روسیه اعمال شده است.
رهبران اتحادیه اروپا هفته گذشته توافق کردند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا خواستار گسترش تحریم‌های مرتبط با برنامه پهپادی ایران و همچنین ممانعت از انتقال تسلیحات ایران به نیروهای نیابتی این کشور در خاورمیانه شده‌اند.به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا در این نشست درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل تولید موشک‌های بالستیک تصمیم‌گیری خواهند کرد.
برخی کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال فشار بر دیگر اعضا هستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی این نهاد اروپایی به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شود.
اما مقامات اتحادیه اروپا می گویند که هنوز مبنای قانونی برای چنین اقدامی پیدا نکرده‌اند و مطمئن نیستند که همه اعضای اتحادیه اروپا از آن حمایت کنند.
خبرگزاری رویترز دراین گزارش همچنین با اشاره به تشدید حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین تاکید می‌کند که دولت‌های اتحادیه اروپا تحت فشار هستند تا سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری مانند پاتریوت‌ها را به کی‌یف عرضه کنند.
در حالی که با تصویب بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده در مجلس نمایندگان این کشور، کی‌یف برای ادامه جنگ تقویت شده است، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا تلاش‌های خود را برای ارسال تسلیحات به اوکراین، به ویژه دفاع هوایی، افزایش دهند.
استولتنبرگ پس از کنفرانس ویدئویی وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز جمعه گفت که انتظار دارد به زودی گزارش‌های تازه‌‌ای درباره وضعیت جنگ ارائه شود.او گفت: «ناتو توانایی‌های خود را بررسی کرده و سیستم‌هایی وجود دارد که می‌توان در اختیار اوکراین قرار داد.»
دبیرکل ناتو تصریح کرد که علاوه بر پاتریوت‌ها، تسلیحات دیگری نیز وجود دارد که کشورهای عضو این پیمان نظامی می‌توانند آن را در اختیار اوکراین قرار بدهند.
آلمان تنها عضو اتحادیه اروپا است که اعلام کرده در پاسخ به آخرین درخواست‌های اوکراین، سامانه‌های پاتریوت بیشتری را برای این کشور می‌فرستد.
اوکراین در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود نیروی انسانی و همچنین مشکلات مربوط به تامین تسلیحات نظامی و دفاعی در بسیاری از جبهه‌های جنگ را به روسیه واگذار کرده‌است.

 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها