به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۴۶۷۱۶۵

بازداشت‌معاون‌وزیردفاع روسیه‌به اتهام رشوه‌گیری

بازداشت‌معاون‌وزیردفاع روسیه‌به اتهام رشوه‌گیری
گروه بین الملل: یک معاون وزیر دفاع روسیه به دریافت رشوه متهم شده و با حکم دادگاهی در مسکو در بازداشت است.
تیمور ایوانف، که این اتهامات را رد می‌کند، متهم به دریافت رشوه «در مقیاس وسیع» است.
ایوانف ۴۷ ساله، که در سال ۲۰۱۶ به معاونت در وزارت دفاع منصوب شد، مسئول پروژه‌های زیربنایی نظامی روسیه بوده است.
فعالان سیاسی روسیه مدت‌ها است که منتقد میزان فسادی هستند که می‌گویند در کشورشان رایج است.
با این حال، از زمان آغاز حمله گسترده روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، طرح اتهام فساد مالی علیه مقاماتی در چنین سطح امری نادر بوده است.
ایوانف از متحدان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، محسوب می‌شود و سال‌ها با او کار کرده است. او پیشتر معاون نخست‌وزیر در منطقه مسکو بود، جایی که شویگو برای مدت کوتاهی در سمت فرماندار خدمت کرد.
در سال ۲۰۲۲، «بنیاد ضدفساد» (ای‌سی‌اف) که الکسی ناوالنی رهبر فقید اپوزیسیون آن را تاسیس کرد، ایوانف را به مشارکت در «طرح‌های فساد حین ساخت‌وساز در سرزمین‌های اوکراین تحت اشغال روسیه» متهم کرد.
این نهاد به ویژه گفته است که ایوانف از پروژه‌های ساختمانی در شهر بندری ماریوپل اوکراین سود برده است؛ شهری که بخش بزرگی از آن در ماه‌های پس از حمله گسترده به اوکراین در بمباران‌های روسیه ویران شد.
دادگاهی در مسکو او را به اتهام دست داشتن در یک توطئه مجرمانه با اشخاص ثالث در سمت خود در نظارت بر ساخت‌وساز و تعمیرات اساسی تاسیسات وزارت دفاع به مدت دو ماه در بازداشت نگه خواهد داشت.
اگر او مجرم شناخته شود احتمالا ۱۵ سال زندان در پیش رو خواهد داشت. متهم دوم، سرگئی بورودین که به عنوان دوست ایوانف معرفی می‌شود هم با اتهامات مشابهی در دادگاه حاضر شد.
ایوانف اتهامات کمیته تحقیقات روسیه علیه خود را رد کرد.
بخشی از قانون جزایی روسیه که بر اساس آن ایوانف بازداشت شد - بخش ۶ ماده ۲۹۰ - زمانی اعمال می‌شود که رشوه مشکوک از یک میلیون روبل (۱۰۷۰۰ دلار) فراتر رود.
بازداشت ایوانف نشان‌دهنده اقدامی نادر علیه یکی از نخبگان حاکم روسیه است که گمان می‌رود بسیاری از آنها از موقعیت خود برای جمع‌آوری ثروت شخصی استفاده کرده‌اند.
برخی از مفسران روسی گفته‌اند که این بازداشت ضربه‌ای به شویگو خواهد بود. یک منبع ناشناس به یک کانال تلگرامی نظامی معروف گفت: «اگر او [سرگئی شویگو] نتواند این وضعیت را مدیریت کند، او نفر بعدی است که سقوط خواهد کرد. این شخص [تیمور ایوانف] صد درصد آدم او است.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از پیش از این بازداشت مطلع شده است.
ایوانف در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرار گرفته، و ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌هایش را اتحادیه اروپا اعمال کرده است که او را «رتبه دهم در سلسله مراتب کلی رهبری نظامی روسیه» توصیف می‌کند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها