به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۷۰۰۹۰

 ۳۰۰ هزار نفر شرق رفح را تخلیه کرده‌اند

 ۳۰۰ هزار نفر شرق رفح را تخلیه کرده‌اند
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل  اعلام کرد از زمان صدور دستور تخلیه شهر رفح حدود ۳۰۰ هزار نفر شرق رفح را به مقصد منطقه امن تعیین‌شده در مناطق المواسی و خان یونس تخلیه کرده‌اند.
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که درخواست‌های ارتش برای "تخلیه موقت" از طریق اعلامیه‌ها، پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی و پیام‌های صوتی به زبان عربی به ساکنان غزه منتقل می‌شود.
ارتش به مردم دستور داد تا مناطق بیشتری را در شرق رفح و شمال نوار غزه ترک کنند.دستور تخلیه رفح و بمباران‌های شدید شرق رفح توسط ارتش اسرائیل نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است.سازمان ملل رسما  اعلام کرد که از زمان پیشروی ارتش اسرائیل به سمت رفح، حدود ۱۱۰ هزار نفر از این شهر ساحلی واقع در جنوب غزه گریخته‌اند.
ارتش اسرائیل تخلیه رفح را روز دوشنبه آغاز کرد. ارتش از ساکنان بخش شرقی شهر خواست تا به اردوگاه المواسی در حدود ۱۰ کیلومتری شمال رفح در حاشیه دریای مدیترانه بروند. گفته می‌شود که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره جنگ غزه در رفح پناه گرفته‌اند.شرکای غربی اسرائیل، به‌ویژه ایالات متحده، آلمان، بریتانیا، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورها به‌دلیل عواقب بشردوستانه قابل انتظار به دولت اسرائیل درباره عملیات نظامی در مقیاس بزرگ‌تر هشدار داده‌اند و گفتند عملیات نظامی در رفح به "فاجعه انسانی" منجر خواهد شد.
در همین حال وزارت دفاع ایالات متحده  با انتشار گزارشی برای نخستین بار نحوه به کارگیری سلاح‌های آمریکایی در غزه توسط اسرائیل را زیر سوال برد اما هیچ اشاره‌ای به امکان توقف ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل نکرد.گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، به رغم انتقاد از نوع استفاده از سلاح‌های آمریکایی در جنگ غزه، نتیجه‌گیری قطعی و روشنی در خصوص نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل ارائه نمی‌کند.ایالات متحده تنها این احتمال را مطرح می‌کند که اسرائیل ممکن است قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه نقض کرده باشد؛ با این حال این نتیجه‌گیری مقامات آمریکایی را مجاب به توقف ارسال سلاح به اسرائیل نمی‌کند.در این گزارش که پس از مدت‌ها انتظار منتشر شد، ارزیابی و بررسی احتمال استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی «به شیوه‌ای ناسازگار با قوانین بین‌المللی بشردوستانه» منطقی و معقولانه توصیف و در عین حال تصریح شده است که ایالات متحده به دلیل نبود اطلاعات کافی تاکنون نتوانسته به «نتیجه‌گیری‌های قطعی» در این خصوص دست یابد.این گزارش به سفارش جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و تحت فشار برخی نمایندگان دموکرات تهیه و منتشر شده است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها