به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۰:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۷۱۱۴۱

گرایش به فاشیسم در دنیای امروز، ترسناک است

گرایش به فاشیسم در دنیای امروز، ترسناک است
گروه فرهنگی:فرانسیس فورد کاپولا در نشست خبری مگالوپولیس در کن۲۰۲۴، با اشاره به گرایشی به سمت «فاشیسم سنتی» به وجود آمده، اظهار داشت: «مردانی چون دونالد ترامپ در حال حاضر قدرتی ندارند، اما گرایشی در دنیا به سمت نو-راست‌گرایی، و حتی فاشیسم سنتی به وجود آمده که ترسناک است چون هر کسی که در طول جنگ جهانی دوم زندگی کرده شاهد اتفاقات وحشتناک بوده و ما نمی‌خواهیم آن حوادث تکرار شود. بنابراین به نظر من نقش هنرمند و سینما این است که نوری به آنچه در دنیا در حال وقوع است بتاباند.»

به گزارش صبا، کنفرانس مطبوعاتی فیلم «مگالوپلیس» با حضور «فرانسیس فورد کاپولا» و برخی از بازیگران از جمله «آدام درایور»، «جیانکارلو اسپوزیتو» و «لورنس فیشبورن» دقایقی پیش در جشنواره کن برگزار شد. از تهدید پلتفرم‌های استریم برای استودیوهای بزرگ هالیوود، اهمیت پول و بازیگری گفت. بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری این فیلم را کاپولا شخصاً تأمین کرده و به تازگی برای پخش آن در سینماهای آیمکس قرارداد بسته اما پخش‌کننده آمریکایی آن هنوز نامشخص است.

کاپولا در بخشی از کنفرانس می‌گوید هرگز به پول اهمیتی نداده و اگر با «مگالوپلیس» شکست تجاری را تجربه کند نگران نمی‌شود. او به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا «مگالوپلیس» را در پلتفرم‌های استریم پخش می‌کند یا نه: «شبکه استریم چیزی است که ما قبلاً به آن شبکه نمایش خانگی می‌گفتیم.» او اضافه می‌کند که امیدوار است فیلم در سالن‌های سینما اکران شود: «احساس می‌کنم در صنعت فیلمسازی افرادی استخدام می‌شوند بیشتر برای اینکه بدهی‌های استودیو را پرداخت کنند، چون استودیوها بدهی‌های خیلی خیلی زیادی دارند. و کارشان نه ساختن فیلم، بلکه پرداخت بدهی است. بدیهی است که کمپانی‌های جدید – آمازون، اپل، مایکروسافت – پول زیادی دارند. بنابراین شاید استودیوهایی که ما مدت‌هاست می‌شناسیم، استودیوهای بسیار خوب، در آینده دیگر وجود نداشته باشند.»

«مگالوپلیس» نقدهای مثبت زیادی دریافت نکرده و امتیاز آن در «راتن تومیتوز» تا این لحظه از ۲۰ نقد به ۵۰ درصد رسیده است. درایور در این فیلم نقش یک معمار و هنرمند را بازی می‌کند که قصد دارد شهری را بازسازی کند که به ویرانه تبدل شده. «ناتالی امانوئل» در نقش دختر یک شهردار فاسد با بازی «جیانکارلو اسپوزیتو» ظاهر خواهد شد که از قلمرو خود به همین شکل رضایت دارد. دیگر بازیگران فیلم «فورست ویتاکر»، «لورنس فیشبورن»، «جیسون شوارتزمن»، «کاترین هانتر»، «جان ویت»، «جمیز رمار»، «گریس وندروال»، «تالیا شایر»، «شایا لباف»، «کلوئی فاینمن» و «آبری پلازا» خواهند بود.

کاپولا در پاسخ به پرسش دیگری می‌گوید گرایشی به سمت «فاشیسم سنتی» به وجود آمده است: «مردانی چون دونالد ترامپ در حال حاضر قدرتی ندارند، اما گرایشی در دنیا به سمت نو-راست‌گرایی، و حتی فاشیسم سنتی به وجود آمده که ترسناک است چون هر کسی که در طول جنگ جهانی دوم زندگی کرده شاهد اتفاقات وحشتناک بوده و ما نمی‌خواهیم آن حوادث تکرار شود. بنابراین به نظر من نقش هنرمند و سینما این است که نوری به آنچه در دنیا در حال وقوع است بتاباند.»

کاپولا توضیح می‌دهد که بازیگران فیلم عقاید سیاسی متنوعی داشته‌اند و رو به «جان ویت» که از اسرائیل حمایت می‌کند می‌گوید: «جان، تو عقاید سیاسی متفاوتی داری. اگر اجازه دهید، باید بگویم که یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز بازیگران ما این بود که بازتاب انواع عقاید سیاسی بودند.»

کارگردان در بخش دیگری از کنفرانس می‌گوید: «این فیلم نتیجه همکاری میان همه افراد حاضر در اینجا بود. منظورم یک همکاری واقعی است. آن‌ها فیلم را ساختند. با هم فیلم را ساختیم. برای اینکه وقتی چنین فیلمی می‌سازید، نمی‌دانید باید چه کنید. اجازه دهید به صراحت بگویم. بنابراین بازیگران نه فقط در بازیگری بلکه در تدوین همکاری کردند. آدام نمایش زیبایی داشت اما او علاوه بر این در تدوین فیلم کمک کرد و درباره اینکه چه چیزی باید در فیلم قرار بگیرد یا نگیرد اظهار نظر کرد. همه این افراد پیشنهادهای بسیار خوبی دادند و فیلم را به همراه من ساختند.»

کاپولا در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده تدوین «مگالوپولیس» را تغییر می‌دهد یا نه می‌گوید: «آدم‌های زیادی وجود دارند که وقتی می‌خواهند بمیرند می‌گوید ای کاش چنین و چنان کرده بودم. اما من وقتی مردم می‌گویم: «توانستم چنین کاری کنم، توانستم دخترم را ببینم که برنده اسکار می‌شود. توانستم هر فیلمی که می‌خواهم بسازم.» و چنان غرق کارهایی که کرده‌ام خواهم شد که متوجه نمی‌شوم مرده‌ام.»

در پایان کنفرانس «لورنس فیشبورن» از کاپولا اجازه می‌گیرد که به پرسش دیگری درباره زمان پاسخ دهد: «من و فرانسیس از سال ۱۹۷۶ با یکدیگر همکاری می‌کنیم. وقتی ۱۴ ساله بودم. من و رومن از وقتی بچه بودیم یکدیگر را می‌شناسیم، یعنی با هم بزرگ شده‌ایم. زمان.

یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی فرانسیس این است که همیشه درباره متوقف کردن زمان حرف می‌زند. حتی پیش از آنکه بخواهد این فیلم را بسازد می‌گفت: «من می‌توانم زمان را متوقف کنم. نشانت می‌دهم.» با النور [همسر کاپولا] در موردش حرف می‌زدیم. و شگفت‌آور است که آن را روی پرده سینما ببینی به شکلی که در این فیلم باشکوه نشان داده می‌شود. به شما افتخار می‌کنم. بسیار افتخار می‌کنم که با شما همکاری کرده‌ام. به همه عوامل فیلم افتخار می‌کنم. این فیلم جادویی است.»
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها