به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۶:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۷۲۸۱۹

 تحقیق درباره گنجینه‌های باستانی گم شده 

 تحقیق درباره گنجینه‌های باستانی گم شده 
گروه گوناگون: پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌‌آی، در حال تحقیق در مورد فروش صدها شیء باستانی به خریداران آمریکایی است که ظن آن می‌رود همگی از گنجینه‌های به سرقت رفته از موزه بریتانیا باشد.
 اف‌بی‌‌آی همچنین به بازگرداندن ۲۶۸ شیء کمک کرده است که این موزه می‌گوید متعلق به آن است و به یک مجموعه‌دار در واشنگتن‌دی‌سی فروخته شده است.موزه بریتانیا سال گذشته اعلام کرد که تعدادی سنگ‌ گرانبهای باستانی و جواهرات و اقلام دیگر از مجموعه موزه، مفقود شده، به سرقت رفته یا آسیب دیده‌ است.
یک خریدار مقیم نیواورلئان در آمریکا  گفت که یک مامور اف‌بی‌آی به او ایمیل زده و از او درباره دو جواهر که از سایت ای‌بی (eBay) خریده بود، اطلاعاتی خواسته است.
مامور اف‌بی‌آی گفت که آنها به تحقیقات پلیس لندن در مورد اقلام مفقود شده یا به سرقت رفته از موزه بریتانیا کمک می‌کنند.خریدار گفته است که دیگر هیچکدام از آن دو جواهر را در اختیار ندارد و تصور نمی‌کند که مقامات هم آن را پیدا کرده باشند. اف‌بی‌‌آی اطلاعات بیشتری از او در این مورد نخواست.
موزه بریتانیا می‌گوید که از ۱۵۰۰ شیء به سرقت رفته یا مفقود شده، ۶۲۶ قلم تا کنون کشف شده‌اند و ۱۰۰ مورد دیگر هم پیدا شده اما هنوز بازگردانده نشده‌ است.
اکثریت قریب به اتفاق اقلامی که موزه بریتانیا معتقد است دزدیده شده‌اند فهرست‌بندی و ثبت نشده بودند و این موزه هنوز در حال جستجوی راه‌هایی است که ثابت کند آنها هم جزء مجموعه‌اش بوده‌اند.یکی از تلاش‌های موزه بریتانیا، جلب موافقت مجموعه‌داران برای اهدای اقلام به موزه بوده است تا کارکنان بتوانند ارزیابی‌هایی انجام دهند.موزه بریتانیا، پیتر هیگز یکی از متصدیان ارشد این موزه را به سرقت، آسیب رساندن، ذوب کردن و فروش آثار باستانی متهم کرده است. او این اتهامات را رد می‌کند.موزه می‌گوید بر این باور است که دکتر هیگز در مجموع از فروش این اقلام حدود ۱۰۰ هزار پوند به جیب زده است.
بر اساس اسناد دادگاه در پرونده شکایت موزه بریتانیا علیه دکتر هیگز، این موزه معتقد است که او حداقل به مدت یک دهه اقلامی را از انبارهای موزه به سرقت برده و فروخته است، اقلامی که بیشترشان ثبت‌شده نبودند.موزه بر این باور است که دکتر هیگز اقلامی را به حداقل ۴۵ خریدار در سایت ای‌بی فروخته است.
دکتر هیگز که موزه بریتانیا او را اخراج کرده است، در حال دفاع از خود در این پرونده است.در حال حاضر هیچکس دستگیر یا رسما متهم نشده است.
سه خریدار گفته‌اند که فروشنده‌ای با شناسه «sultan۱۹۶۶» در سایت ای‌بی، در تماس با آن‌ها خود را «پل هیگینز» یا «پل» معرفی کرده است.بنابر اسناد دادگاه، موزه می‌گوید دکتر هیگز اذعان کرده است که حساب کاربری با شناسه «sultan۱۹۶۶» به او تعلق دارد.تونیو بیربیگلیا، خریدار اهل نیواورلئان، گفت که دو کالا از «sultan۱۹۶۶» خریده است.
موزه بریتانیا هنوز این اشیاء را بررسی نکرده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا آنها به مجموعه موزه متعلق دارد یا نه.یکی از این اشیاء یک یاقوت ارغوانی بود که روی آن تصویری از کوپید، خدای عشق اساطیر رومی، سوار بر یک دلفین دیده می‌شد .  بیربیگلیا این جواهر را در ماه مه ۲۰۱۶ به قیمت ۴۲ پوند خریده بود.
شیء دیگر یک جواهر نارنجی بود که او به قیمت ۱۷۰ پوند خرید.  بیربیگلیا پول خرید این قطعه را به یک حساب پی‌پل (PayPal) که با آدرس ایمیل شخصی دکتر هیگز ثبت شده بود، ارسال کرد.
بیربیگلیا، که در آن زمان برای یک گالری آثار باستانی کار می‌کرد، گفت که وقتی اف‌بی‌آی با او تماس گرفت «کاملا شوکه شد».او گفت که احتمالاً جواهرات را خریده بود تا بعد بفروشد، اما افزود: «هیچی از آن به خاطر نمی‌آورم». بیربیگلیا به مامور ویژه اف‌بی‌آی گفت که چیزی در مورد این جواهرات به خاطر نمی‌آورد. او از اف‌بی‌آی خواست اطلاعات بیشتری به او بدهند، مثلا عکس‌هایی از جواهرات، تا شاید بتواند شناسایی کند که این اقلام در نهایت ممکن است از کجا سر درآورده باشند. بیربیگلیا گفت که پیگیری بیشتری از سوی مامور اف‌بی‌آی، موزه یا پلیس بریتانیا صورت نگرفت و بنابراین، این دو جواهر هنوز توسط مقامات ردیابی نشده‌اند.او گفت: «کلا به نظر می‌رسید که آنها این قضیه را رها کردند. او [مامور اف‌بی‌آی] خیلی تلاش نکرد.»
 اف‌بی‌آی همچنین به تحقیق درباره فروش ۲۶۸ شیء باستانی در منطقه واشنگتن‌دی‌سی کمک کرده است که فروشنده آنها sultan۱۹۶۶ بوده است.
یک منبع نزدیک به خریدار  گفت که او اقلامی را از این فروشنده در ای‌بی خریداری کرد و بعد مستقیماً با همان فروشنده از طریق ایمیل برای معامله ارتباط برقرار کرد. او گفت که برای خرید از این فروشنده تا ۷ هزار پوند پرداخت کرده است. به گفته این منبع، فروشنده در این معاملات هم از نام «پل هیگینز» استفاده کرده است.
 جواهرات اکنون به موزه بریتانیا تحویل داده شده است و در آنجا تلاش برای اثبات مالکیت آنها در جریان است.
اما ایالات متحده تنها جایی نیست که ممکن است اقلام فروخته شده از آنجا سر درآورده باشد.دکتر ایتای گرادل، فروشنده دانمارکی آثار باستانی که اولین بار موزه را در مورد وقوع سرقت‌ آگاه کرد، اشیائ باستانی را شناسایی کرده است که در چندین شهر به خریداران فروخته شده است، از جمله در هامبورگ، کلن، پاریس و هنگ‌کنگ.برخی از جواهراتی که او با حسن‌نیت برای خود خرید و سپس به یک کلکسیونر خصوصی دیگر فروخت، در نهایت در موزه‌ای در آلمان به نمایش گذاشته شد. این اشیاء برای یک نمایشگاه ویژه به این موزه امانت داده شده بودند.
گمان می‌رود یکی از این اشیاء، قطعه‌ای نادر متعلق به قرن دوم میلادی باشد که از ابسیدین، نوعی شیشه آتشفشانی ساخته شده است و به شکل سر هرکول قهرمان یونانی است.
تخمین زده می‌شود که ارزش این جواهر هزاران پوند باشد. این جواهر یکی از اقلام اصلی به نمایش آمده در موزه در آلمان بود و یک صفحه کامل کاتالوگ موزه به آن اختصاص داده شده بود.
دکتر ایتای گرادل در سال ۲۰۱۷، مبلغ ۳۰۰ پوند برای این جواهر پرداخت. خرید این قطعه در معامله‌ای خصوصی با «پل هیگینز» انجام شد که نام مستعار مورد استفاده دکتر هیگز بود.
فروشنده به دکتر گرادل گفته بود که این اقلام متعلق به خانواده بوده است که از مادربزرگشان به ارث رسیده بود.
فروشنده در مورد این شیء نوشته بود: «فکر می‌کنم شیشه‌ای است و سر کوچکی است که به طور کامل و زیبایی شکل داده شده و حدود ۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد. نمی‌دانم به چیزهایی از این دست علاقه دارید یا نه، اما اگر علاقه دارید، ما آماده شنیدن پیشنهاد قیمت شما هستیم.»
این دو جواهر ثبت نشده‌اند، اما موزه بریتانیا معتقد است که متعلق به مجموعه‌ این موزه هستند. آنها به بریتانیا بازگردانده شده و به کارکنان موزه تحویل داده شده‌اند.
 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها