به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۴۷۳۳۴۴

حمایت چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین 

حمایت چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین 
گروه بین الملل: روسای جمهوری چین و مصر در مجمع همکاری چین و کشورهای عربی با اشاره به حملات اسرائیل به رفح از تشکیل کشور فلسطین حمایت کردند و تاکید کردند که فلطسینی‌ها نباید از غزه آواره شوند.
عبدالفتاح السیسی  در این مجمع از جامعه بین المللی خواست تا اطمینان حاصل کنند که فلسطینی ها از غزه جنگ زده آواره نشوند. وی این اظهارات را بدنبال کنترل یک کریدور استراتژیک در امتداد مرز غزه با مصر توسط اسرائیل مطرح کرد.
 السیسی در این نشست گفت: «من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که فورا راه حلی برای پایان دادن محاصره غزه توسط اسرائیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه ارائه دهد و از تلاش برای وادار کردن فلسطینی‌ها به فرار اجباری از سرزمین‌شان جلوگیری کنند».
در عین حال شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در این نشست اعلام کرد ۳ میلیون دلار به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) کمک می‌کند و قول داد کشورش از بازسازی غزه حمایت کند. شی همچنین از تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل تاکید کرد و گفت: «جنگ اسرائیل علیه غزه نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و راه حل دو کشوری نیز قابل تزلزل نیست».
رئیس‌جمهور چین گفت: پکن برای «پیشبرد روح دوستی چین و اعراب» مایل است به اتفاق کشورهای عرب راهکارهای مفیدی را برای «حفظ انصاف، عدالت و تحقق صلح و ثبات بلندمدت برای مسائل مهم موجود در جهان پیدا کند».
شی در آیین گشایش دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن اظهار داشت تمایل چین به همکاری با کشورهای عرب جهت تبدیل روابط دو طرف به معیاری برای تضمین صلح و ثبات جهانی است. شی در مورد جنگ غزه گفت «خاورمیانه سرزمینی حاصلخیز برای توسعه است اما جنگ در این سرزمین همچنان جریان دارد و از اکتبر سال گذشته تا کنون، درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به‌شدت وخیم شده و مردم آسیب‌های زیادی دیده‌اند».
رئیس‌جمهور چین افزود: «جنگ نباید به‌طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نیز نباید برای همیشه غایب باشد و نباید "راهکار دو کشوری" خودسرانه دچار تزلزل شود».
شی جین پینگ خواهان برگزاری نشست صلح بین‌المللی «در مقیاس بزرگ‌تر، معتبرتر و مؤثرتر» برای خاورمیانه شد.
چین در نشست‌های اخیر شورای امنیت در خصوص جنگ غزه، بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با «حاکمیت کامل» و بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ تأکید کرده است.
رئیس‌جمهور چین در سخنان خود در نشست مشترک با کشورهای عربی نیز گفت بحران انسانی ناشی از جنگ غزه باید کاهش یابد، غزه باید بازسازی شود و انروا، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه بتواند به ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به منطقه غزه ادامه دهد.
مواضع پکن در خصوص راهکار دو کشوری (استقلال کشوری برای فلسطین در کنار اسرائیل)، آتش‌بس فوری در جنگ غزه و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به مواضع کشورهای عربی در قبال بحران جاری منطقه نزدیک است.چین که با اسرائیل نیز روابط کامل دیپلماتیک دارد، از آغاز جنگ غزه بر لزوم پایان دادن به این بحران تأکید کرده اما از بیان انتقادهای تند مانند کشورهای دیگر از اسرائیل، خودداری کرده است.
 چین سطح همکاری با کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی را افزایش داده و نشست پکن در روز دهم خرداد در خصوص همکاری با کشورهای عربی، دهمین اجلاس از این دست بود.
رئیس‌جمهور چین  گفت چین از دستاوردهایی که تا کنون از ارتقای همکاری عملی با کشورهای عربی داشته، برای «پنج ساختار همکاری بزرگ» و سرعت دادن به ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای چین و کشورهای عربی استفاده خواهد کرد.
او گفت پکن «یک ساختار پویاتر مبتنی بر نوآوری، ساختار سرمایه‌گذاری و مالی در مقیاس بزرگ‌تر، ساختار سه بعدی‌تر در همکاری انرژی، ساختار متعادل‌تر اقتصادی و تجاری همراه با سود متقابل و ساختار گسترده‌تر تبادلات فرهنگی» با کشورهای عرب را دنبال خواهد کرد.
به گفته شی جین پینگ، پکن عمدتا درنظر دارد در چندین عرصه، از جمله در میادین نفت و گاز و همچنین سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ‌تر، با کشورهای عربی همکاری کند.
چین مشتری عمده برای خرید انرژی از کشورهای خلیج فارس است که ۴۰ درصد از نیاز خود را از عربستان سعودی تأمین می‌کند.
 
برچسب ها: فلسطین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها