به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۶:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۴۷۳۶۵۴

لبنان؛ کشوری متخاصم برای پناهندگان سوری 

لبنان؛ کشوری متخاصم برای پناهندگان سوری 
گروه بین الملل: احساسات ضد پناهندگان در لبنان چیز جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
عالیه می‌گوید: «ما در ترس و اضطراب همیشگی زندگی می‌کنیم.»«هر روز غروب وقتی پسرم به خانه می‌آید، کوچک‌ترین برادرش او را در آغوش می‌گیرد و خیالش راحت می‌شود که او را دستگیر نکرده‌اند.»
این زن ۴۳ ساله با سه فرزند از چهار فرزندش در لبنان زندگی می‌کند. آنها یک سال پس از شروع جنگ در سال ۲۰۱۱ از خانه خود در ادلب در شمال سوریه گریختند.ولی حالا به این در و آن در می‌زنند که از لبنان بروند. محدودیت‌ها و خصومت‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند، وضعیت مصیبت‌بار آنها را بدتر کرده است.تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۵ میلیون سوری در لبنان زندگی می‌کنند که و این کشور بالاترین نسبت پناهندگان در جهان را به خود اختصاص داده است.احساسات ضد پناهندگان در لبنان چیز جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر، به ویژه از زمان آغاز بحران اقتصادی لبنان در سال ۲۰۱۹، بسیار افزایش یافته است.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از هر ۱۰ سوری در لبنان حدود ۹ نفر در فقر مطلق زندگی می‌کنند.
در ماه آوریل تنش‌ها پس از اینکه یکی از اعضای برجسته یک حزب بزرگ مسیحی ربوده و کشته شد، تشدید شد و پلیس این جنایت را به یک باند عمدتاً متشکل از سوری‌ها نسبت داد.
بسیاری از سوری‌ها در خیابان‌ها آماج ضرب و شتم و تحقیر واقع شدند.حتی پیش از آن، مقامات محلی و گروه‌های اجتماعی خودگمارده، سوری‌های فاقد اقامت قانونی را مجبور به ترک پناهگاه‌هایشان کردند، مشاغلی را که در آن‌ها کار می‌کردند تعطیل کردند، یا مالکان لبنانی را زیر فشار قرار دادند که به آنها خانه اجاره ندهند.
رمزی نُهرا، فرماندار استان شمال، که بر اخراج سوری‌هایی که به طور غیرقانونی در اقامتگاه‌ها یا مجتمع‌ها زندگی می‌کنند، نظارت می‌کند، می‌گوید: «لبنان بیش از آنچه که در توان دارد به آوارگان سوری کمک کرده است. یکی دو روز می‌شود میزبان همسایه شد، اما نه همیشه.»
 نُهرا نژادپرست بودن را انکار می‌کند و می‌گوید که فقط قانون را اجرا می‌کند.
«کدام کشور قبول می‌کند که طولانی‌تر از مدت ویزایتان بمانید؟ ما از سوری‌هایی که مدارک درستی دارند استقبال می‌کنیم و اقدامات ما فقط برای کسانی است که به طور غیرقانونی در کشور اقامت دارند.»به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، ۸۰ درصد از سوری‌ها اقامت قانونی ندارند و این یعنی هر لحظه ممکن است دستگیر و اخراج شوند.
بسیاری از لبنانی‌ها بر این باورند که سوری‌ها در این کشور به کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکای آن متکی هستند. حتی برخی معتقدند که آن‌ها از مزایای مستقیم آن بهره‌مند می‌شوند.عالیه می‌گوید: «می‌شنوم که مردم در جاهایی مانند سوپرمارکت یا خیابان می‌گویند: 'به سوری‌ها نگاه کنید. آنها زندگی خوبی دارند ولی ما در کشور خودمان استطاعت هیچ چیزی را نداریم.' کاش می‌دانستند ما در چه وضعیتی زندگی می‌کنیم.»
اورسولا فون‌در‌لاین، کمیسر اتحادیه اروپا ۲ مه از لبنان بازدید کرد تا اختصاص بسته کمکی یک میلیارد یورویی برای این کشور را اعلام کند.
بسیاری در لبنان، اختصاص این بسته کمکی را رشوه‌ای برای متقاعد کردن این کشور برای نگه داشتن پناهندگان سوری و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اروپا می‌دانستند.
چند روز بعد، پارلمان لبنان به دولت توصیه کرد که تمام اقدامات لازم را برای رسیدگی به موضوع اقامت غیرقانونی سوری‌ها در این کشور انجام دهد.
این اولین بار بود که اجماعی سیاسی بر سر این موضوع به وجود آمد.موضع رسمی لبنان این است که بخش‌های وسیعی از سوریه برای بازگشت آوارگان امن شده است و آژانس‌های سازمان ملل باید با ارائه کمک‌ها در داخل سوریه آن‌ها را به بازگشت تشویق کنند، نه اینکه با کمک رساندن به آن‌ها در لبنان تشویق‌شان کنند که به کشورشان برنگردند.
نمایندگان پارلمان به دولت یک مهلت یک ساله داده‌اند تا از «بازگشت سوری‌هایی که به طور غیرقانونی وارد لبنان شده و در آن ساکن شده‌اند به کشورشان» اطمینان حاصل کند.
در بسیاری از نقاط لبنان، بیلبوردهایی ظاهر شده است که تصویری از کودکی را که ظاهراً پناهنده است نشان می‌دهد و این پیام بر آن نوشته شده است «از زیان بیشتر جلوگیری کنید».

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها