حمل و نقل هوایی رکورد خواهد زد
15 خرداد 1403 ساعت 20:54
گروه بین الملل: انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی موسوم به «یاتا» از افزایش بیسابقه شمار مسافرانی که در طول سال جاری توسط ترافیک هوایی جابجا میشوند، خبر داد.
این انجمن در مجمع عمومی خود، پیشبینی کرد که حدود ۴.۹۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۴ با استفاده از ناوگان مسافربری هوایی کشورهای عضو جابجا شوند.بنا به پیشبینی شرکتهای هواپیمایی، انتظار میرود که نزدیک به پنج میلیاد مسافر طی سال جاری در سراسر جهان از طریق حمل و نقل هوایی جابجا شوند.
این آمار رقمی بیسابقه به حساب میآید و به شکل قابل توجهی از رکورد پیشین جابجایی هوایی مسافر در سال ۲۰۱۹، پیش از همهگیری بیماری کووید-۱۹، فراتر میرود.
نمایندگان کشورهای عضو «یاتا»در نشست مجمع عمومی خود در دبی همچنین پیشبینی کردند که سودی معادل ۳۰.۵ میلیارد دلار بواسطه درآمد بیسابقه ۹۹۶ میلیارد دلاری حاصل از جابجایی هوایی مسافر در سال ۲۰۲۴ نصیب این شرکتها خواهد شد.انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی متشکل از ۳۲۰ شرکت هواپیمایی است و ۸۳ درصد از ترافیک هوایی جهانی را پوشش میدهد.
ویلی والش، مدیر کل «یاتا» طی سخنانی در جمع نمایندگان این نهاد بینالمللی با اشاره به «ضررهای هنگفت اخیر ناشی از همهگیری بیماری» نتایج مورد انتظار بدست آمده مبنی بر افزایش بیسابقه شمار جابجایی هوایی مسافر را «موفقیتی بزرگ» توصیف کرد.حدود ۴.۹۶ میلیارد مسافری که جابجایی آنها برای سال جاری پیشبینی شده، به طور قابل توجهی از رکورد ۴.۵۴ میلیارد نفری سال ۲۰۱۹ فراتر خواهد رفت.این انجمن پیشتر پیشبینی کرده بود که در سال جاری میلادی حدد ۴.۷ میلیارد مسافر از طریق حمل و نقل هوایی جابجا شوند.
بحران بهداشتی اخیر در سطح جهان سبب شده بود که صنعت هواپیمایی به سوی پرتگاهی از ضرر و زیان سقوط کند.انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی این زیانهای مالی را طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۸۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.سود ۳۰.۵ میلیارد دلاری که برای سال جاری هدفگذاری شده، نسبت به ۲۵.۷ میلیارد دلارسودی که یاتا پیشبینی کرده بود، افزایش نشان میدهد.
بنا به تخمینهای صورت گرفته از سوی یاتا، شرکتهای هوایی سال گذشته میلادی حدود ۲۷.۴ میلیارد دلار سود نصیبشان شده است.حمل و نقل هوایی در حال حاضر منشا تولید کمتر از ۳ درصد از گاز دیاکسید کربن منتشر شده در جهان است اما با توجه به اینکه فقط بخش کوچکی از جمعیت جهان از آن استفاده میکنند، در تیررس انتقادها قرار دارد.
این در حالیست که اثرات حمل و نقل هوایی بر گرم شدن زمین احتمالاً بیشتر از تاثیر آن بر تولید گاز دی اکسید کربن است زیرا سبب تولید اکسیدهای نیتروژن و پَسدَمهها یا ابرهای خطی میشود.
کد مطلب: 474202