به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۲:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۵ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۷۵۹۱۶

جزئیات طرح ترافیک جدید در پایتخت

جزئیات طرح ترافیک جدید در پایتخت
گروه جامعه:شهریار افندی‌زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد آغاز بررسی طرح ترافیک تهران با بیان اینکه طرح ترافیک تهران بعد از چند سال نیاز به بازنگری داشت، گفت: بر همین اساس سعی داریم آسیب شناسی در حوزه‌های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، آلودگی هوا و... طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد در سال جاری طرح ترافیک فعلی را از طریق فراخوان مورد بازنگری قرار دهیم.
 
به گزارش ایسنا،بنا بر این گزارش، بخش‌هایی از گفت و گوی افندی زاده را در ادامه می‌خوانید:
*مقرر شد تا اجرای این مطالعات به پژوهشگران دانشگاهی داده شود تا با ابعاد پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک در تهران بپردازند، بر همین اساس از ۲۸ دانشگاه برتر در کشور که دارای گرایش حمل ونقل و راه و ترابری بودند، فراخوان داده شد و برخی از دانشگاه‌ها در مناقصه شرکت کردند و نهایتا مشاور این طرح انتخاب شد.

*ده محور در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در وهله اول کلیات طرح بررسی می‌شود که بازنگری بر روی محدوه اجرای طرح، تعریف مسئله و افق زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز پیشینه طرح ترافیک در شهر تهران و تجربیات سایر کشور‌ها بررسی خواهد شد. طراحی و پرسشگری برای تعیین نیاز‌ها از افراد مختلف، ارزیابی عملکرد طرح ترافیک بر روی موضوعات مختلف همچون بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک، آثار اقتصادی و... نیز از موارد دیگر مورد بررسی است.

*در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده ترافیک توجه چندانی نشده بود و در بررسی‌های جدید در دستور کار قرار دادیم، کالا‌ها با وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین در ساعات مختلف برای توزیع وارد محدوده طرح می‌شود و باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در مطالعات جدید مسئله حمل و نقل بار را نیز وارد کردیم و نگاه کامل‌تری به مقوله بار در مطالعات جدید خواهیم داشت.

*طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن امکان سنجی محدودیت طرح ترافیک نیز یکی دیگر از محور‌های بررسی تعیین شده است که سعی می‌شود به این سوال که آیا می‌توان محدوده‌ها را تغییر داد؟ پاسخ داد. البته دقت داشته باشید که طرح ترافیک در محدوده اولیه، ضریبی از کل شهر است؛ اما در محدوده آلودگی هوا می‌توان تغییراتی داد که باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

*بحث قیمت گذاری، شاخص مهمی در کاهش تقاضاست که باید در بازنگری طرح ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و دقت داشته باشید که در طرح ترافیک فعلی به سه محدود زمانی پیک صبح، غیرپیک و پیک عصرگاهی تقسیم شد که در نحوه قیمت گذاری تاثیر داشت و در این بازنگری باید در مورد خودرو‌های برقی نیز تصمیم گیری شود. همچنین قرار شد به صورت ویژه‌تر قیمت گذاری تردد وسایل باری دیده شود و در نهایت جمع بندی به ما ارائه شود تا ببینیم در وهله اول تأثیرات اجرای طرح در آسیب شناسی به چه نحوی بوده و چه تغییراتی می‌تواند با توجه پارامتر‌های عنوان شده، در اجرای طرح ترافیک موثر باشد.

*در حال حاضر مشاور دانشگاهی انتخاب شده و شرح مطالعات تدوین شده و جلسات اولیه برای آسیب شناسی انجام شده است، بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در نظر داریم طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی کنیم؛ اما اجرای این مهم نیاز به بررسی در شورای شهر و شورای ترافیک تهران دارد و امید است حداکثر تا دی یا بهمن ماه سال‌جاری جمع بندی‌ها در مورد ابعاد مختلف طرح ترافیک انجام شود تا بتوانیم به شورای شهر برده و تا بهمن ماه تعیین تکلیف شود تا در سال آینده در سطح شهر طرح ترافیک جدید اجرایی شود.
 
*در تعیین حدود محدوده اول ضابطه شهری داریم که بر اساس آن حداکثر ۵ درصد محدوده شهر تهران را تشکیل بدهد، در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور بررسی‌های لازم را انجام دهد و در بازنگری طرح نیز قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد؛ البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است؛ اما در محدوده آلودگی هوا قابل انعطاف است که هنوز بررسی‌ها در این زمینه نشده است.
 
*در دنیا نیز طرح‌های ترافیکی عمدتا در محدوده‌های مرکزی شهر اجرایی می‌شود؛ اما این مهم می‌تواند شعاع مختلف داشته باشد و یا زون بندی داشته باشند. حتی در شهر‌های بزرگ‌تر و شلوغ‌تر از تهران مدیریت شهری به سمت پیاده محوری می‌روند تا با مدیریت تقاضا، سطح سرویس را افزایش دهند، نه اینکه تعداد زون‌های اجرای طرح را افزایش دهند.
برچسب ها: طرح ترافیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها