به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۷۸۲۳۰

جزییات افزایش کرایه حمل بار

جزییات افزایش کرایه حمل بار
گروه اقتصادی: نائب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران با بیان اینکه دولت به رانندگان بی مهری کرد، گفت: حداقل افزایش کرایه حمل بار باید ۴۵ تا ۵۰ درصد باشد، اما با افزایش ۳۰ درصدی کم انصافی کردند.
سید جلال موسوی درباره افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل بار اظهار داشت: به طور قطع خواسته افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی برخی از رانندگان مورد قبول نبود، اما این ۳۰ درصد هم کفاف هزینه‌های رانندگان و بخش بار را نمی‌دهد. می‌دانیم وقتی کرایه بار افزایش پیدا کند، هزینه آن را مصرف کننده نهایی می‌پردازد و نمی‌توان کرایه‌ها را به یکباره تا ۸۰ درصد افزایش داد، اما این افزایش ۳۰ درصدی کرایه هم کم انصافی بود.
به گزارش ایلنا، موسوی ادامه داد: در حالا حاضر کرایه حمل بار با ۲۲ تن از بندرعباس تا تهران حدود ۲۰ میلیون تومان است که اگر افزایش ۸۰ درصدی اعمال می‌شد به این کرایه ۱۶ میلیون تومان باید اضافه می‌شد که این خواسته هم غیر قابل ممکن بود و خواسته کانون هم این عدد نبود و با این عدد هم مخالفت کردیم.
وی با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته درخواست افزایش کرایه حمل را داده بودیم، اما اعمال آن از خرداد ماه امسال اجرا شد، گفت: عدد معقول برای افزایش کرایه از نظر ما ۴۵ تا ۵۰ درصد بود، اما موافقت نکردند. معتقدیم قیمت گذاری نباید از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شود و ۲ سال است که قیمت گذاری از سوی این نهاد مورد بررسی و اعمال می‌شود. هیچ افزایشی برای حق توقف کامیون در نظر گرفته نشده است در حالی که یک کامیون برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری ساعت‌ها معطل می‌ماند.
موسوی افزود: حداقل هزینه برای خرید یک کامیون در حال حاضر ۵ میلیارد تومان است، یک راننده چقدر باید درآمد داشته باشد تا بتواند اقساط این هزینه‌ها را بپردازد، باید توجه داشت که این تنها یک بخش از هزینه‌های یک راننده است. تعمیرات ماهانه یک کامیون سر سام آور است بطوریکه در حال حاضر یک واشر سرسیلندر یک میلیون و دویست هزار تومان و دستمزد نصب آن بیش از ۲ میلیون تومان است و هزینه تعویض روغن ۵ الی ۶.۵ میلیون تومان تمام می‌شود.
وی با اشاره به درآمد ماهانه هر راننده کامیون اظهار داشت: حقوق یک راننده که مالک کامیون نیست حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان است و مشخص نیست همین راننده برای ماه بعدی باری برای حمل با کامیون صاحب کار داشته باشد. این در حالی است که همین راننده ممکن است در روز ۲۱ ساعت رانندگی کند هر چند که باید بگویم ممکن است در یک حمل بار ۳ روز هم معطلی در بندرعباس داشته باشد. در نهایت همین راننده در ماه به طور متوسط و میانگین ۸ هزار کیلومتر پیمایش دارد.
موسوی تاکید کرد: تصمیم گیران برای تعیین نرخ حمل بار در فصل گرما در محیط خنک اداری و در فصل سرما در محیط گرم قیمت تعیین می‌کنند حال اینکه راننده هم در گرما و هم سرما در جاده‌های بیابانی و کوهستانی در حال کار است و این مسئولان اداری این سختی کار را درک نمی‌کنند.
نائب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور تاکید کرد: به رانندگان ظلم می‌کنند، اما رانندگان در تمام دولت‌ها در هر شرایط بحرانی سیل، زلزله، افزایش بار و ... از خدمت دریغ نمی‌کند. دولت به رانندگان بی مهری کرد و سختی کار و مشقت و معیشت رانندگان را به حساب نمی‌آوردند و این روز‌ها هم این بی مهری‌ها تکرار می‌شود. اگر می‌گویند امکان در نظر گرفتن شغل رانندگی در بخش بار جزو مساغل سخت نیست حداقل به ما ظلم هم نکنند.
برچسب ها: حمل بار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها