به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۴۷۸۳۳۴

خواص «آلو بخارا» برای سلامتی فاش شد

خواص «آلو بخارا» برای سلامتی فاش شد
گروه علمی:مدت ها بود که می دانستیم خوردن آلو بخارا باعث می شود که دچار یبوست نشویم و اجابت مزاج منظمی داشته باشیم. اکنون دانشمندان فواید دیگری از این میوه خشک که به عنوان میان وعده مصرف می شود را کشف کرده اند.
 
به گزارش فرارو، براساس نتیجه مقاله تازه ای که در نشریه بین المللی Osteoporosis منتشر شده آلو خشک با بهبود ساختار و استحکام استخوان در زنان یائسه مرتبط است. به گفته محققان خوردن هر روز آلو خشک می تواند به کاهش احتمال از دست رفتن استخوان مرتبط با افزایش سن کمک کند و خطر بروز شکستگی استخوان را کاهش دهد.

"مری جین دسوزا" استاد حرکت شناسی و فیزیولوژی در ایالت پنسیلوانیا یکی از نویسندگان مقاله مرتبط با آن پژوهش می گوید: "این اولین کارآزمایی تصادفی‌ سازی و کنترل‌ شده است که به نتایج سه بعدی استخوان با توجه به ساختار استخوان، هندسه و استحکام تخمینی می ‌پردازد. ما در مطالعه مان مشاهده کردیم که مصرف روزانه آلو خشک بر عوامل مرتبط با خطر شکستگی تاثیر می گذارد. این یافته از نظر بالینی بسیار حائز اهمیت است".

به نقل از نیوزویک، با افزایش سن تراکم استخوان کاهش می یابد. این پدیده تا حدی به سبب کاهش طبیعی توانایی بدن در بازسازی بافت استخوانی رخ می دهد. در آن شرایط تعادل بین تحلیل استخوان (فرآیندی که در آن استخوان شکسته شده و مواد معدنی آن در جریان خون آزاد می‌ شود) و تشکیل استخوان تغییر می‌ کند و در نتیجه تحلیل استخوان بیش از تشکیل آن رخ می دهد.

کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی به طور قابل توجهی روند تحلیل استخوان را تسریع می کند بدان معنا که زنان یائسه در معرض خطر خاصی قرار دارند. استروژن به محافظت از تراکم استخوان کمک می کند. بنابراین، سطوح پایین تر استروژن منجر به افزایش تحلیل استخوان می شود. در مردان کاهش تدریجی تستوسترون نیز می تواند به ضعیف شدن استخوان منجر شود.
 
افزایش از دست دادن استخوان می تواند منجر به پوکی استخوان شود که زمانی رخ می دهد که استخوان متخلخل شده و چگالی کم تری پیدا می کند و بیش تر مستعد شکستگی می شود. در سراسر ایالات متحده بیش از 10 میلیون نفر مبتلا به پوکی استخوان هستند که اکثر آنان یائسه می باشند.

آلو بخارا یا آلو خشک سرشار از فیبر غذایی، ویتامین ها (به ویژه ویتامین کا و ویتامین ب)، مواد معدنی (مانند پتاسیم و منیزیم) و آنتی اکسیدان ها می باشد و معمولا به دلیل مزایایی که برای سلامتی از جمله ارتقای سلامت دستگاه گوارش و کمک به کاهش یبوست به دلیل دارا بودن محتوای فیبر بالا و سوربیتول طبیعی دارد شناخته شده است. طبق داده های موجود در مقاله ذکر شده آلو بخارا حاوی مواد شیمیایی زیادی مانند پلی فنول ها است که روند تحلیل استخوان را کاهش می دهد.

محققان نحوه بررسی اثرات آلو بخارا بر  تراکم استخوان را در 235 زن یائسه بررسی کردند. آنان به سه دسته تقسیم شده بودند: زنانی که آلو بخارا مصرف نکردند، زنانی که 50 گرم آلو بخارا در روز (4 تا 6 عدد الو بخارا) مصرف کردند و دسته سوم که 100 گرم الو بخارا در روز (10 تا 12 عدد آلو بخارا) مصرف کرده بودند.

سپس تراکم استخوان آنان هر شش ماه یکبار با استفاد از اسکن های مخصوص اندازه گیری که توده استخوانی و استحکام استخوان را به صورت سه بعدی می سنجند مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که پس از گذشت یک سال تراکم توده استخوان ساق پا و استحکام آن ناحیه در زنانی که آلو بخارا نخورده بودند کاهش یافت در حالی که در زنانی که 50 و 100 گرم آلو بخارا در روز مصرف کرده بودند تراکم، استحکام و ساختار استخوان حفظ شده بودند.

هر دو گروه مصرف کننده آلو بخارا مزایای مصرف ان را تجربه کردند اما در گروهی که تعداد بیش تری آلو بخارا در روز مصرف می کردند (9 تا 12 عدد) بخش عمده ای از آنان به دلیل بی حوصلگی ادامه مصرف آلو بخارا را ترک کردند. این بدان معناست که مصرف 50 گرم آلو بخارا دار روز ممکن است برای افرادر طول زندگی روزمره امکان پذیرتر باشد.

"دی سوزا" می گوید:"این داده ها نتایجی بسیار هیجان انگیز برای یک مطالعه انجام شده در بازه زمانی صرفا 12 ماه است. ما توانستیم استخوان را در قسمت تحمل کننده وزن استخوان درشت نی حفظ کنیم که نقش کلیدی در استحکام استحوان برای جلوگیری از شکستگی دارد".

هم چنین، شواهدی وجود داشت که نشان می داد مصرف آلو بخارا می تواند خطر پوکی استخوان را کاهش دهد و نتایج تحقیقات پیشین نشان داده که آلو بخارا به حفظ تراکم استحوان لگن کمک می کند. محققان امیدوار هستند که بررسی های بیش تر نشان دهند که مصرف آلو بخارا به کدام استخوان کمک می کند و چرایی آن را دریابند.
برچسب ها: آلو بخارا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها