گروه جامعه: مدیریت زمان خوب به افراد این امکان را میدهد که در مدت زمان کوتاهتری کارهای بیشتر و مفیدتری انجام دهند. در نظر داشتن یک برنامه ریزی خوب استرس را کاهش میدهد و منجر به موفقیت فردی و شغلی در طولانی مدت میشود.
به گزارش بهداشت نیوز، بهترین روش مدیریت زمان، ایجاد تعادل در بین برنامههای روزمره است. در واقع افرادی که میتوانند زمان را به طور موثر مدیریت کنند، از داشتن زمان بیشتر برای صرف سرگرمیها یا سایر فعالیتهای شخصی لذت میبرند. مدیریت زمان در هر مجموعهای جزء رکنهای اساسی محسوب شده و در نهایت به پیشرفت تیمی و فردی و ایجاد زمان بیشتر منجر میشود. در این نوشتار، ۱۰ تکنیک مدیریت زمان جهت برنامه ریزی مؤثر آمده است؛
۱-قانون دو دقیقه اگر تکمیل یک کار کمتر از دو دقیقه طول می کشد، همین الان آن را انجام دهید. این قانون ساده از انباشته شدن و طاقت فرسا شدن انجام کارهای کوچک جلوگیری می کند. همچنین به حفظ حس پیشرفت در طول روز کمک می کند.
۲-دسته بندی زمان زمان مشخصی را برای فعالیت های مختلف اختصاص دهید. با برنامه ریزی زمان اختصاصی برای هر کار، عوامل حواس پرتی را از بین ببرید و باعث افزایش کارایی شوید. به بلوک های زمانی خود پایبند باشید تا از روز خود بهترین استفاده را ببرید.
۳-قانون پارکینسون کار شما آنقدر طولانی می شود تا زمان موجود برای تکمیل آن پر شود! با تعیین مهلتهای کوتاهتر برای وظایف استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند متمرکز بمانید و باعث افزایش راندمان کاری می شود.
۴-زمانی برای حواس پرتی و استراحت در نظر بگیرید. استراحت های کوتاهی داشته باشید که به عنوان یک تنظیم مجدد ذهنی عمل می کند. مثلا قدم بزنید، در یک سرگرمی خلاقانه شرکت کنید یا به پادکست های الهام بخش گوش دهید. با این کار می توانید ذهن خود را بازیابی کنید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید
۵-ممیزی زمان یک ممیزی زمانی انجام دهید تا ببینید زمان شما در کجا صرف می شود. فعالیت های خود را برای چند روز یا یک هفته بررسی کنید تا از کارهای بیهوده خود مطلع شوید. این به شما کمک می کند مناطقی را پیدا کنید که می توانید گردش کار خود را بهبود بخشید.
۶-نه گفتن را یاد بگیرید برنامه خود را با تعهداتی که اولویت شما نیستند زیاد نکنید. یاد بگیرید به کارهای غیر ضروری یا درخواست هایی که زمان و انرژی شما را کم می کند، نه بگویید. از زمان خود برای آنچه واقعاً مهم است محافظت کنید.
۷-برنامه ریزی معکوس با هدف نهایی خود شروع کنید و برای ایجاد یک برنامه گام به گام به عقب حرکت کنید. این رویکرد به شما کمک می کند وظایف خود را اولویت بندی کنید.
۸-انتقال ذهنی بین کارها یا فعالیت ها، تمرکز حواس را تمرین کنید. چند لحظه وقت بگذارید برای نفس کشیدن و تمرکز مجدد. قبل از انتقال به کار بعدی، این تکنیک به شما برای بهبود وضوح ذهنی و کاهش حواس پرتی کمک می کند.
۹-روزهای تک کاره روزهای خاصی را به عنوان روزهای تک وظیفه ای تعیین کنید. جایی که شما روی یک کار اصلی تمرکز کنید، تمام عوامل حواس پرتی را از بین ببرید و تمام روز را برای اتمام آن کار متعهد کنید.
۱۰-روزی برای سم زدایی دیجیتال یک روز را در نظر بگیرید برای قطع ارتباط با تکنولوژی و روی کارها یا فعالیت های آفلاین تمرکز کنید. از این زمان استفاده کنید برای شارژ مجدد و تعمق ذهنی. با شرکت در فعالیت های معنادار و عمیق، ذهن خود را جوان کنید وبهره وری کلی خود را بهبود ببخشید.