به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۴ - ۱۸:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۴۸۱۸۵۳

استفاده روسیه و چین  از سلاح‌های فضایی

استفاده روسیه و چین  از سلاح‌های فضایی
گروه بین الملل: سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا نسبت به پیشرفت سریع روسیه و چین در توسعه و استفاده از سلاح‌های فضایی هشدار دادند.
این سازمان‌ها تأکید کردند که این اقدام می‌تواند توانایی دفاعی آمریکا را به خطر بیندازد.
بنابر این گزارش، نگرانی اصلی آمریکا، تمایل روزافزون این دو کشور برای کنار گذاشتن اختلافات قدیمی و همکاری در زمینه تسلیحات فضایی به منظور کسب برتری نسبت به ایالات متحده است.
سرلشکر جف کروز، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، اعلام کرد که روسیه و چین در حال نزدیک شدن به استفاده از سلاح‌های فضایی هستند و این دو کشور، به استفاده از فضا به عنوان یک ابزار راهبردی برای بازدارندگی یا تغییر رفتار سایر کشورها می‌نگرند.
نگرانی‌ها در این زمینه پس از درخواست مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، برای انتشار اطلاعات مربوط به برنامه‌های روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا، افزایش یافت.با وجود این، کاخ سفید تأکید کرده است که از برنامه‌های روسیه آگاه است و مسکو هنوز سلاح هسته‌ای در فضا مستقر نکرده است.
این موضعی است که جف کروز با احتیاط بیشتری آن را تأیید کرد.
او گفت: «ما تقریباً یک دهه است که قصد روسیه برای طراحی قابلیت قرار دادن سلاح هسته‌ای در فضا را دنبال کرده‌ایم. آنها به جایی رسیده‌اند که فکر می‌کنیم نزدیک شده‌اند.»
وی افزود: «روس‌ها قصد ندارند سرعت خود را کم کنند و تا زمانی که عواقبی نداشته باشد، سرعت خود را کاهش نخواهند داد.»مقامات نظامی آمریکا نسبت به گسترش سریع برنامه فضایی چین و سرمایه‌گذاری این کشور در سلاح‌های فضایی نیز ابراز نگرانی کردند.آنها چین را به ایجاد یک «شبکه کشتار» در فضا متهم کرده و هشدار دادند که این کشور در حال توسعه قابلیت‌های تهاجمی برای هدف قرار دادن ماهواره‌ها و نیروهای آمریکایی است. همچنین، مقامات آمریکایی خواستار برقراری ارتباط نظامی شفاف با چین در مورد فعالیت‌های فضایی این کشور شدند.
مقامات روسیه و چین هنوز به درخواست خبرنگاران برای واکنش به این اظهارات مقام‌های ایالات متحده پاسخ نداده‌اند، اما هر دو کشور بارها انتقادات ایالات متحده از سیاست‌های فضایی خود را رد کرده‌اند.در ماه مه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تلاش مسکو برای قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای در فضا را به عنوان «اخبار جعلی» رد کرد.
این درحالی است که روسیه اردیبهشت‌ماه امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن را که از همه کشورها می‌خواست از یک مسابقه خطرناک تسلیحات هسته‌ای در فضا جلوگیری کنند، وتو کرد.
اما سفارت چین در واشینگتن، ضمن اذعان به وجود برخی «مشکلات» در روابط چین و آمریکا در فضا، هرگونه اظهار نظری مبنی بر اینکه پکن در فضا متخاصم عمل می‌کند را رد کرده است.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها