به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۴۸۴۷۵۷

 گسترش کم‌سابقه شهرک‌های یهودی‌نشین 

 گسترش کم‌سابقه شهرک‌های یهودی‌نشین 
گروه بین الملل: دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در مناطق فلسطینی اعلام کرد که از زمان توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ تاکنون، اسرائيل در سال میلادی گدشته بیشترین تعداد خانه‌سازی در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را انجام داده است.
این دفتر در بيانيه خود خاطرنشان می‌کند که در سال گذشته طرح احداث ۱۲ هزار و ۳۴۹ واحد مسکونی در مناطق اشغالی کرانه باختری تصویب و اجرای آن آغاز شده و در قلمرو اشغالی بیت‌المقدس شرقی نیز طرح احداث ۱۸ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی پیش رفته است.
به گفته دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در مناطق فلسطینی، در مجموع در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس  طرح احداث ۳۰ هزار و ۶۸۲ واحد مسکونی تصویب شده و در مراحل اجرایی است.
این نهاد افزود که این بالاترین رقم گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی فلسطین از سال ۲۰۱۲ است و به راه حل دو کشوری برای پایان دادن به بحران فلسطین و اسرائیل لطمه شدیدی خواهد زد.این نهاد در بیانیه خود افزود: «اتحادیه اروپا بارها از حکومت اسرائیل خواسته است توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین را متوقف کند. موضع اتحادیه اروپا همواره این بوده که این شهرک‌ها غیرقانونی هستند و تصویب طرح‌های توسعه آن‌ها در سال ۲۰۲۳ از سوی دولت اسرائیل چشم‌انداز اجرای راه حل دو کشوری را زیر سوال می‌برد.»
تمامی شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی کرانه باختری که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد فارغ از این که با تصميم دولت یا بدون اجازه احداث شده باشند طبق قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل غیرقانونی محسوب می‌شوند.بخش اندکی از این شهرک‌ها بدون اجازه دولت اسرائیل و ابتدا به شکل چادر یا خانه‌های پیش‌ساخته احداث شدند ولی به شبکه عمومی انتقال آب و برق وصل شده و به نظر می‌رسد که دولت برای برچیدن آن‌ها هیچ اقدامی انجام نداده است.آمارهای رسمی نشان می‌دهد که غیر از بخش شرقی بیت‌المقدس  در حال حاضر حدود ۴۹۰ هزار در شهرک‌های یهودی در مناطق اشغال کرانه باختری زندگی می کنند. جمعیت فلسطینیان در این منطقه حدود سه میلیون نفر است.احزاب راست افراطی در دولت ائتلافی اسرائیل برای توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین فشار می آورند.از زمان شروع جنگ در نوار غزه، درگیری و تنش بین شهرک‌نشینان یهودی و ارتش اسرائیل از یک سو و ساکنان فلسطینی کرانه باختری از سوی دیگر تشدید شده است.
بررسی‌های خبرگزاری فرانسه بر مبنای آمارهایی که اداره بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی منتشر کرده نشان می‌دهد که از ۱۵ مهر سال گذشته تاکنون دست‌کم ۵۹۴ فلسطینی توسط ارتش اسرائیل یا شهرک‌نشین‌های مسلح کشته شده‌اند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها