به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۸۵۱۵۲

آیا ایکس باکس سری X ارزش خرید دارد یا نه؟

گروه کسب و کار: انتخاب کردن کنسول مناسب برای بازی یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که همۀ گیمرها باید با آن مواجه شوند. اگر طرفدار ایکس باکس باشید، گزینه‌های مختلفی در پیش روی شما قرار دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به سری ایکس اشاره کنیم. به نظرتان آیا ایکس باکس سری X هنوز هم به‌عنوان یک گزینۀ قابل‌قبول در نظر گرفته می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این پرسش مهم می‌توانیم سری ایکس را از زوایای مختلف موردبررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید این کنسول را دارید و یا دوست دارید در مورد آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، تا پایان با ما همراه باشید.
کنسول ایکس باکس سری X
کنسول ایکس باکس سری X
مزایای اکس باکس سری ایکس
به‌منظور تشخیص اینکه یک کنسول انتخاب مناسبی برای گیمرها محسوب می‌شود یا خیر، باید معایب و مزایای آن را به‌طور کامل موردبررسی قرار دهیم. این امر به ما اجازه می‌دهد تا حتی از بین گزینه‌هایی که شباهت زیادی به هم دارند نیز بهترین کنسول را انتخاب کنید.

فریم ریت بالا
مهم‌ترین مزیت به ایکس باکس سری ایکس آن است که گیم‌های مختلف را با فریم ریت بسیار مناسبی اجرا می‌کند. در حالت پرفورمنس می‌توانید گیم‌های دلخواه خود را با رزولوشن فور کی و با نرخ فریم ریت شصت هرتز بر ثانیه مشاهده کنید. ترکیب این دو مورد در کنار هم، شرایطی را برای شما به وجود می‌آورد که از جذاب‌ترین تصاویر لذت ببرید و بتوانید در دنیای بازی‌های ویدیویی غرق شوید. سیستم خنک‌کنندۀ این کنسول به‌خوبی قطعات درونی آن را خنک می‌کند و در نتیجه حتی در بازه‌های طولانی گیمینگ نیز هیچ‌گونه افت فریم ریت خاصی را مواجه نخواهید کرد.

آیا ایکس باکس سری ایکس بخریم؟

قابلیت پشتیبانی از بازی‌های قدیمی‌تر
یکی دیگر از مزایای مهم مربوط به ایکس باکس سری X، ویژگی‌ backward compatibility است. در این حالت، می‌توانید از دیسک‌هایی که قبلاً خریداری کرده‌اید نیز استفاده ببرید. به‌عنوان مثال، اگر دیسک مربوط به کنسول ایکس باکس 360 دارید، تنها کافی است آن را وارد تری (tray) دستگاه کنید و فرایند نصب آن را به پایان برسانید. این کنسول حتی از بازی‌های مربوط به ایکس باکس وان نیز پشتیبانی می‌کند. دیگر لازم نیست برای تجربه کردن بازی‌های خاطره‌انگیز خود آن‌‌ها را به‌صورت دیجیتال خریداری کنید، به‌خصوص اگر هنوز دیسک‌های قدیمی خود را در اختیار دارید.

یک انتخاب عالی برای سرویس گیم پس
سرویس اکس باکس گیم پس، بزرگ‌ترین سرویس اشتراکی کلود گیمینگ (cloud gaming) به شمار می‌آید. برای دسترسی به این سرویس ویژه می‌توانید از کنسول سری ایکس خود استفاده کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینۀ سرویس گیم پس باید به‌صورت جداگانه پرداخت شود. با تهیۀ کنسول سری ایکس و گیم پس در کنار هم، به انبوهی از گیم‌های جذاب و جدید دسترسی خواهید داشت که هر چند وقت یک‌بار نیز تغییر پیدا می‌کنند. این یک مزیت عالی برای افرادی است که دوست دارند با کمترین هزینه، تنوعی عالی از گیم‌های متنوع را بر روی کنسول خود نصب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گیم پس پیشنهاد می کنیم مقاله گیم پس چیست؟ همه چیز درمورد Xbox Game Pass را نیز مشاهده فرمایید.

معایب اکس باکس سری ایکس
اکس باکس سری ایکس علاوه بر برخورداری از مزایای مختلف، چندین عیب گوناگون هم دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. عدم وجود گیم‌های اختصاصی زیاد (exclusive games) و همچنین ثابت باقی ماندن قیمت ایکس باکس سری X دو عیب اصلی در این زمینه به شمار می‌آيند.

گیم‌های اختصاصی کم
مهم‌ترین عیب کنسول‌های ایکس باکس آن است که از گیم‌های اختصاصی ویژه‌ای بهره نمی‌برند. این موضوع در سال‌های اخیر نیز بر روی میزان فروش آن‌ها اثر گذاشته است. به‌عنوان مثال، درحالی‌که پلی‌استیشن گزینه‌هایی همچون لست او آس را در اختیار شما قرار می‌دهد، ایکس باکس از ارائه این گزینه‌ها محروم است. البته، پس از خرید استودیوهای جدید توسط ایکس باکس می‌توان امید داشت که در آینده سری ایکس نیز بازی‌های اختصاصی جذابی را در اختیار گیمرها قرار دهد.

عدم تغییر قیمت
عیب دیگر سری ایکس که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، عدم تغییر قیمت این کنسول در بازه‌های زمانی مختلف است. در واقع از زمان عرضۀ اولیۀ سری ایکس تاکنون، قیمت مدل‌های گوناگون آن با حافظه‌های متنوع همواره یکسان باقی مانده است. این موضوع می‌تواند برای افرادی که به دنبال کسب تخفیف‌های مناسب برای خریداری کنسول موردنیاز خود هستند به‌عنوان یک عیب اساسی شناخته شود.

چه کسانی باید به سراغ خرید این کنسول بروند؟
به‌طورکلی، افرادی که دوست دارند گیمینگ با کیفیت فور کی را با نرخ فریم ریت مناسب تجربه کنند، گزینه‌ای قابل‌قبول در نظر گرفته می‌شود. اگر پیش از این نیز در اکوسیستم ایکس باکس قرار داشته‌اید، احتمالاً از خرید این کنسول کاملاً راضی خواهید بود. چنانچه علاقه‌ای به سرویس گیم پس ندارید و یا قبلاً کنسول پلی‌استیشن داشته‌اید، احتمالاً ایکس باکس سری X گزینۀ خوبی برای شما نخواهد بود. پارسی شاپ فروشگاهی است که می‌تواند در این زمینه به شما یاری برساند.

0 تا 100 ایکس باکس سری ایکس

آيا ایکس باکس سری ایکس در سال‌های آینده نیز پشتیبانی می‌شود؟
پاسخ این پرسش تنها توسط مایکروسافت قابل ارائه است. به‌طورکلی این شرکت در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت از کلیۀ کنسول‌های خود پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان مثال، حتی فروشگاه اینترنتی ایکس باکس 360 تا همین چند ماه پیش نیز به فعالیت خود ادامه می‌داد.
با توجه به این موضوع می‌توان امید داشت که کنسول سری ایکس نیز حداقل تا چهار سال آینده قابلیت اجرای بازی‌های روز را با بالاترین گرافیک ممکن داشته باشد. با خرید ایکس باکس سری X می‌توانید یک کنسول کاملاً قوی، مجهز و به‌روز داشته باشید که گیم‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کند.

سخن پایانی
انتخاب کردن یک کنسول مناسب از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم، به‌خصوص در دورانی که قیمت این دستگاه‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.
ایکس باکس سری X با برخورداری از توان سخت‌افزاری مناسب و همچنین قابلیت عالی backwards compatibility به‌خوبی نیازهای شما را پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن، این کنسول یک انتخاب بسیار خوب برای به‌کارگیری سرویس گیم پس است که خود امری ارزشمند به شمار می‌آيد، به‌خصوص اگر بخواهید با صرف کمترین هزینه، تعداد زیادی بازی را در اختیار داشته باشید.
حال اگر هنوز بین ایکس باکس سری X و PS5 دو دل هستید، پیشنهاد می کنیم به مقاله ایکس باکس سری x بخریم یا ps5؟ سر بزنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها