به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۴۸۵۳۲۹

پیام‌های آمریکا به ایران

پیام‌های آمریکا به ایران
گروه بین الملل: کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، توسط تیم امنیت ملی خود در مورد تحولات خاورمیانه از جمله تهدیدات ایران و نیروهای وابسته به آن علیه نیروهای آمریکایی به‌روز شدند.سه مقام آمریکایی به سایت آکسیوس گفتند در نشست ویژه شورای امنیت ملی کاخ سفید که  با حضور رئیس‌جمهور و معاون او برگزار شد، جو بایدن گفت زمان حمله ایران و جزئیات آن هنوز مشخص نیست.این گزارش حاکی است مقامات اطلاعاتی به جو بایدن و کامالا هریس گفتند نهادهای اطلاعاتی آمریکایی انتظار دارند سناریویی شامل دو موج حمله، یکی از سوی حزب‌الله و دیگری از طرف ایران انجام شود که با امواج دیگری از حملات از طرف سایر گروه‌های مورد حمایت تهران همراه باشد.
با این حال، این منابع به اکسیوس گفتند تشکیلات اطلاعاتی آمریکا هنوز نمی‌داند کدام عامل قرار است اول حمله کند و برای آن چه تسلیحاتی را به کار خواهد برد.یکی از منابعی که مورد گفت‌وگوی آکسیوس قرار گرفته، اظهار داشت هم ایران و هم حزب‌الله در باره این‌که دقیقا چه کاری انجام دهند، هنوز تصمیم‌گیری نهایی نکرده‌اند.
با این حال به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این کشور در "پیام‌هایی" که از مجاری دیپلماتیک به ایران فرستاده، تأکید کرده است تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع تهران نیست. آمریکا می‌گوید از اسرائیل در مقابل حملات احتمالی دفاع می‌کند.
پس از سفر کم‌سابقه وزیر خارجه اردن به تهران با هدف کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت ایالات متحده از طریق مجاری دیپلماتیک از دیگر کشورها خواسته تا به ایران بگویند تشدید تنش‌ در خاورمیانه به نفع تهران نیست. 
میلر  در پاسخ به پرسشی در رابطه با حمله احتمالی ایران به اسرائیل و شعله‌ورتر شدن آتش جنگ در منطقه گفت: «ما به شکل مداوم از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیام‌هایی فرستاده‌ایم و کشورها را تشویق کرده‌ایم تا به حکومت ایران بگویند تشدید تنش به نفع تهران نیست و آمریکا از اسرائیل در برابر حملات دفاع خواهد کرد.»
میلر از اظهار نظر در رابطه با مذاکرات واشنگتن با متحدان خود از جمله اردن در رابطه با اقدام هماهنگ در دفاع از اسرائیل علیه حملات احتمالی جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن خودداری کرد و گفت: «ما گمان نمی‌بریم که چنین حملاتی به نفع ایران باشد اما با این حال اقدامات احتیاطی را برای بازدارندگی و در صورت لزوم برای دفاع در برابر این حملات برمی‌داریم.»
در جریان حمله ایران به اسرائیل در فروردین‌ماه امسال، اردن شماری از پهپادها و موشک‌هایی را که وارد حریم هوایی این کشور شده بودند، رهگیری کرد. دولت اردن در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام در راستای تأمین امنیت شهروندان این کشور صورت گرفت.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا،  با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت محور گفت‌وگوهای آنها تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه از طریق آتش‌بس فوری در غزه و توافق بر سر آزادی گروگان‌ها بوده است. بایدن در ادامه بر اتحاد آمریکا و اردن تأکید کرد و نوشت: «ایالات متحده مفتخر است که شریک اردن در ترویج صلح و ثبات است.»
همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  در دیداری با پنی وانگ همتای استرالیایی خود گفت واشنگتن "تقریبا ۲۴ ساعته درگیر دیپلماسی شدید" برای کمک به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در پی حمله انتقام‌جویانه احتمالی تهران یا گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی است. او تأکید کرد تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و تنها "به خشونت بیشتر، ناامنی بیشتر و درگیری بیشتر منجر خواهد شد."بلینکن همچنین  با نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه مصر گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا خواستار آن شد تا همه طرف‌های درگیر راهی برای رسیدن به توافق پیدا کنند و "در ساعات و روزهای آتی تصمیمات درستی را بگیرند."
از سوی دیگر اسرائیل نیروهای هوایی، زمینی و دریایی خود را در آماده‌باش کامل قرار داده است. در لبنان بیمارستان‌ها را به تجهیزات پزشکی مجهز می‌کنند. بسیاری از مردم در تلاش برای ترک کشور هستند. ترس بزرگی از یک جنگ تمام‌عیار حاکم است.
 محموله هوایی مورد انتظار فوری وارد فرودگاه بیروت شد. سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۰۰ پالت تجهیزات پزشکی شامل دست‌کم یک‌هزار کیت اضطراری برای درمان مجروحان جنگی به لبنان تحویل داد.فراس ابیض، سرپرست وزارت بهداشت لبنان که محموله سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرد، گفت: «این دستگاه‌ها و داروها به بیمارستان‌هایی می‌روند که به‌ویژه در اثر جنگ آشکار به شدت آسیب خواهند دید.»
اینها عمدتاً بیمارستان‌هایی در جنوب لبنان هستند.در حالی که تجهیزات پزشکی در فرودگاه بیروت تخلیه می‌شد، مسافران از ساعاتی قبل در سالن حرکت صف کشیده بودند. آنها می‌خواستند سوار یکی از معدود پروازهایی شوند که هنوز لغو نشده است. به عنوان مثال، لوفت‌هانزا به تازگی قطع اتصالات خود را حداقل تا هفته آینده تمدید کرده است.
ناظران و کارشناسانی مانند احمد راهال، کارشناس نظامی از مرکز مطالعات معاصر هارمون نیز معتقدند که بعید است این وضعیت به آرامش برسد. وی به تلویزیون الجزیره گفت: «اسرائیل علاوه بر اتکا به امکانات دفاعی پایگاه‌های هوایی آمریکا، نیروی هوایی خود را در آمادگی حداکثری و نیروی دریایی خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است.»

 حمله موشكی به پایگاه عین‌الاسد
دستکم پنج نیروی آمریکایی در حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد در عراق زخمی شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی عراقی نوشت دو راکت از نوع کاتیوشا به این پایگاه که در غرب عراق مستقر شده، برخورد کردند. این مقامات به رویترز گفته‌اند این موشک‌ها به داخل پایگاه سقوط کرده‌اند.
چند مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود  شدت جراحات یکی از نیروهای آمریکایی زخمی‌شده در این حمله را جدی توصیف کرده‌اند. به گفته آنان شمار زخمیان بر اساس گزارش‌های اولیه پنج تن بوده اما احتمال می‌رود این رقم تغییر پیدا کند. یکی از این مقامات اضافه کرده پرسنل پایگاه هم‌اکنون "در حال انجام ارزیابی‌ خسارت پس از حمله هستند."
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار زخمی‌شدگان را هفت تن گزارش کرده و نوشته است چند نفر از زخمیان غیرنظامی بوده‌اند.  به نوشته رویترز هنوز مشخص نیست که آیا این حمله با تهدیدات تهران مبنی بر "خون‌خواهی هنیه" ارتباط دارد یا خیر.
به گفته پنتاگون لوید آستن و یوآو گالانت، وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل، در گفت‌وگویی تلفنی که اندکی پس از حمله راکتی  به پایگاه عین‌الاسد صورت گرفت، هم‌نظر بودند که این حمله نشانه "تشدید خطرناک وضعیت" در  منطقه است.
پنتاگون همچنین اعلام کرد ناوها و جت‌های جنگی بیشتری را برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های نیابتی این کشور، به منطقه خاورمیانه اعزام می‌کند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها