به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۰:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۸۷۳۵۸

اظهارات نمایندگان موافق و مخالف سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم

اظهارات نمایندگان موافق و مخالف سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم
گروه سیاسی: نمایندگان در جلسه نوبت صبح امروز صلاحیت و برنامه های سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را بحث و بررسی می کنند.

به گزارش ایرنا،تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه - ۳۰ مرداد ماه - در موافقت با برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

سیمایی: صراف با اشراف به مسائل حقوقی سیاست‌گذاری توانا است
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی علوم گفت: نهاد دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است و در دفاع از استقلال و پیشرفت کشور نقش مهمی داشته است.
 
سید مسعود خاتمی اضافه کرد: برنامه وزیر پیشنهادی علوم با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی، تحقیقاتی و فناوری است و عمده نگاه وی فرایند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایسته است که به مسائل حقوقی حوزه اشراف کامل دارد. با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شناخت حاصل از تعاملات، چیرگی لازم را برای حل مشکلات این مجموعه دارد.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم تجربه موفق دبیری هیأت دولت دوازدهم و سیزدهم را در کارنامه خود دارد. جایگاهی که به اقتضای وظایف ذاتی آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است.خاتمی اضافه کرد: سیمایی صراف با اشراف علمی به مسائل حقوقی و حضور در حوزه می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد. وی دانش‌آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است.

وی تصریح کرد: کارنامه تحصیل او در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم در سطح بالای آن موجب می‌شود که وی مسائل و مشکلات دانشگاه و حوزه را خوب بداند.این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فراموش نکنیم که یکی از غفلت‌ها در مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی این حوزه نقش موثری داشته باشد که این قوت و توان در عملکرد سیمایی صراف موجود است و اما در مورد شرایط عمومی و شخصی، وی اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات کرده است و در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی وی محرز است.

خاتمی با اشاره به اینکه داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای وی اثبات شده است، اضافه کرد: امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامه‌های ارائه شده سیمایی صراف مشاهده می‌شود. شایستگی علمی وی برای سکانداری این حوزه، درجه علمی و داشتن بیش از ۵۰ آثار کتاب و مقاله از امتیازات او به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲ است.وی در پایان تصریح کرد: از همکاران می‌خواهم که با رای قاطع به این استاد متعهد رای دهند تا شاهد شکوفایی حوزه علوم باشیم.
 
سیمایی صراف از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است
نماینده مردم دهدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم و تحقیقات یکی از ارکان مهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به عهده دارد، در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی که بارها و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است این وزارتخانه به عنوان یک رکن مطرح است و مهمترین عنصر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار دارد.

حجت الاسلام سید محمد موحد بیان داشت: در این شرایط خاص، جامعه جوان دانشگاهی و دانشجو به گونه‌ای است که علاوه بر اینکه فرصت و سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور تلقی می‌شود به همان نسبت نیز می‌تواند منشأ تهدید باشد. بر این اساس همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است.

وی یادآورشد: با مشاهده برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم متوجه شدم که این فرد از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است که تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی و  سوابق اجرایی از این موارد است.
 
نمایندگان مخالف چه گفتند؟
علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با وزارت سیمایی‌صراف در چهار قسمت و با استناد به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد.

وی خطاب به سیمایی‌صراف گفت: در برنامه خود به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و موارد متعددی را بیان کردید اما مواردی که اشاره شده زیاد است و اولویتی را در برنامه‌های شما مشاهده نکردم، وقتی اولویت زیاد باشد یعنی اولویت ندارید به طور مشخص مواردی را مشخص کنید و با شاخص و معیار بگویید به چه راهی می‌خواهید به برنامه‌ها برسید.عباسی ادامه داد: در برنامه‌های خود به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در آموزش عالی اشاره کردید منظورتان از رفع همپوشانی ها و جلوگیری از موازی کاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های خود به راهکاری برای کاهش موازی کاری پژوهشی در وزارتخانه علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی اشاره نکردید. در این سازمان ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و وزارت علوم نیز به همین سبک کار انجام می‌شود برنامه ای در این زمینه اعلام نکردید؟
 
نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش های مهارتی در پایان برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد، امروز فاصله زیادی با این رقم وجود دارد چه طور می خواهید این فاصله را پر کنید. همچنین در بخش کشاورزی در کنار محدودیت آب و خاک محدودیت منابع انسانی داریم و متولی تربیت نیروی انسانی وزارت علوم است، هیچ برنامه ای برای اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری و افزایش مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم در سال ۸۹ است، اشاره نکردید.

نماینده کرج بیان کرد: سهم پایان نامه ها و رساله‌های تقاضا محور از مجموعه پایان‌نامه ها و رساله‌ها در حال حاضر ۱.۵ درصد است و در برنامه هفتم قرار است به ۲۰ درصد است برنامه عملیاتی برای این موضوع اشاره نکردید.

وی اظهارداشت: انجام پژوهش های ماموریت گرا، مساله محور و پاسخگویی به مسائل کشور را پیش نیازی برای اخذ مجوز رشته های تحصیلی، ایجاد مراکز نوآوری و فناوری و جذب هیات علمی مطرح کردید، در حالیکه امروز از نظر کمّی حوزه آموزش عالی اشباع شده است و نیازی به اخذ مجوز نیست. چه طور می خواهید آن را اجرایی کنید و این راهی که مطرح کردید درست نیست؛ زیرا در دانشگاه نیازمند افزایش کیفیت هستیم و عمده دانشگاه‌ها در حوزه کمی اشباع هستند.

عباسی گفت: در برنامه‌های خود به تعداد دانشجویان خارجی اشاره کردید سوال من این است برنامه علمیاتی شما برای این امر چیست؟ در حال حاضر ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی داریم قرار است بر اساس برنامه هفتم توسعه تعداد این دانشجویان به ۳۲۰ هزار نفر برسد برنامه شما برای رسیدن به این رقم چیست؟

عقب‌گرد به دهه ۹۰ ممنوع
وی ادامه داد: براساس گزارش پایگاه نمایه سازی سایماگو با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم، قرار است به رتبه ۱۴ برسیم برای رسیدن به این رتبه به ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم راه پیشنهادی شما رسیدن به این رقم چیست؟

نماینده کرج گفت: تنها راهی که در برنامه‌های خود اشاره کردید این است که تعداد مجلات نمایه شده ایرانی در پایگاه های خارجی را افزایش می دهید. اکنون ۱۷۲ مجله نمایه شده در اسکوپوس داریم و باید تعداد نشریات دو برابر شود چه طور می خواهید این کار را انجام دهید؟ بقیه مجلات یعنی حدود ۱۶ هزار مجله داخلی، قرار است نمایه شوند و نوع حمایت و کاری که قرار است انجام دهید چیست؟

وی بیان کرد: براساس اسناد بالادستی باید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور به ۴ درصد برسد. امروز این رقم به نیم درصد نمی رسد، چه طور می خواهید این اقدام را که وزرای قبلی انجام ندادند، انجام داده و عملیاتی کنید؟
 
عباسی همچنین با اشاره به اوج‌گیری فعالیت‌های علمی و اقدامات در دهه ۸۰ افزود: اما در دهه ۹۰ پیشرفت علمی کاهش یافت و در دو سه سال اخیر رشد داشتیم. دلیل افت علمی در ۹۰ سیاسی کاری و حاشیه سازی ها در دانشگاه بود و این لطمه توسط افرادی انجام شد که اصرار بر سیاست بازی در دانشگاه داشتند.

نماینده مجلس گفت: یکی از حاشیه سازی‌هایی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد مشکل برای بورسیه‌های وزارت علوم بود، رهبر معظم انقلاب فرمودند در بورسیه ها به خیلی ها ظلم شد شما در آن زمان عضو شورای بورس بودید برای برطرف کردن دغدغه مقام معظم رهبری چه کار کردید؟

وی در رابطه با سوابق مدیریت و سوابق علمی اظهار داشت: وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در مجموعه خود طی کرده باشد و سوابق درخشان مدیریتی داشته باشد. شما در سابقه خود ریاست دانشگاه، دانشکده و گروه را ندارید و می خواهید مدیریت وزارتخانه را قبول کنید. وزیر علوم باید در حداقل مجامع معتبر علمی فردی شناخته شده باشد. در جست‌وجوهای خود سوابق پژوهشی از شما پیدا نکردم. رزومه علمی شما در دانشگاه شهید بهشتی ۲۷ مقاله علمی و اچ اند ایکس شما در دانشگاه شهید بهشتی یک است. رئیس جمهوری در مناظره‌ها گفتند در وزارت علوم باید افرادی را منصوب کنیم که رتبه علمی بالایی داشته باشند این موضوع با سابقه علمی شما تناقض دارد.

وی تصریح کرد: کسی که در وزارت علوم منصوب می شود باید موضع گیری سیاسی مناسب داشته باشد. موضع گیری های شما در خیلی رویدادها نمی‌بینیم. در اغتشاشات ۸۸ و موارد دیگر موضع گیری ندارید و در برخی موارد موضع گیری دارید که درست نیست؛ برای نمونه در موضوع افراد بی حجاب در کرج، می گویید روز عاشورا لزومی بر نظارت نیست. آیا شما می خواهید اینگونه وارد وزارت علوم شوید.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی در پایان گفت: نگرانی ما از این است که نفر اول وزارت علوم نباشید و کسانی که امید به گرفتن رای اعتماد از مجلس نداشتند شما را معرفی کردند تا پس از انتخاب خود در راس تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند. اطمینان دهید عقب‌گرد به دهه ۹۰ نخواهیم داشت.

تکرار سوالات مطرح‌شده در کمیسیون آموزش
در ادامه این جلسه محمد سراج، نماینده اسلامشهر، پردیس، تهران، ری و شمیرانات به عنوان نماینده مخالف دیگر پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با سیمایی‌صراف بیان کرد. البته وی بخشی از وقت خود را نیز به فریدون همتی داده بود که پس از او نظرهای خود را در مورد سیمایی‌صراف بیان کرد.

وی گفت: نمایندگان ما عضو تیم ملی هستیم و دوران رقابت تمام شد و اینجا محل رقابت نیست. محل رفاقت، همکاری برای موفقیت و سربلندی ملت ایران اسلامی است. رئیس جمهور هم عضو تیم ملی است. وزرایی که از مجلس رای اعتماد بگیرند عضو تیم ملی هستند و باید کمک کنیم ملت ایران، به آسایش و آرامش برسند. موافقت با وزیر پیشنهادی و یا مخالفت در مسیر کمک به رئیس جمهور است و در جهت خدمت به ملت ایران خواهد بود.
 
نماینده تهران گفت: در جامعه اسلامی، در جامعه ولایی مجرای لطف الهی امام المسلمین است امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد. برای رای خود برای تصمیم حجت داشته باشیم و برای خدا تصمیم بگیریم نفع مردم را در نظر بگیریم و دنبال رضایت احدی نباشیم.
سراج با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس گفت: در سالروز غدیر خم رهبری فرمودند توصیه من به نامزدها این است با خداوند عهد کنید که اگر موفق شدید و مسئولیتی را کسب کردید کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید با انقلاب زاویه دارند زیرا به درد شما نمی خورد و همکار خوبی برای شما نیست و آن کسی که دلبسته آمریکا باشد برای شما همکار خوبی نخواهد بود و از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد.

نماینده مجلس گفت: در روز دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم که با حضور شهید رئیسی بود حضرت آقا فرمودند کار فوری مجلس رای به کابینه است و رئیس جمهور مسئولیت مهم دارید کسی که امین، متدین نگاه مثبت به افق داشته باشد سوء سابقه نداشته باشد، غرق در مسائل جناحی نباشد متدین سر کار می اید توجه داشته باشید فرمایش امام المسلمین زمین نماند و در رای خود دقت کنیم فرمایش امام زمین نماند.

وی توضیح داد: وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون حاضر شد ۸ سوال از وی کردم به سوالات من پاسخ نداد، پاسخ این سوال در برنامه ها نیز نبود به همین دلیل مخالفت کردم اگر پاسخ بگیرم نظرم تغییر می کند.

سراج ادامه داد: سوال اول در مورد موارد مطرح در سیاست های کلی علمی و فناوری ابلاغی سال ۹۳ مقام معظم رهبری است که بر جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی در جهان تاکید شد، برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی چیست؟

نماینده مردم تهران افزود: برنامه شما برای تکمیل زنجیره های چرخه علم تا ثروت چیست؟ برنامه شما برای تقاضامحور کردن پژوهش چیست؟ برنامه شما برای حرکت به سمت استقلال مالی دانشگاه چیست؟ برنامه شما برای ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویی و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی چیست؟

برنامه‌های سیمایی‌صراف کلی بود
فریدون همتی نماینده حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان مخالف صحبت کرد و با اشاره به اهمیت وزارت علوم گفت: اگر وزارت علوم اصلاح شود، نهادهای دیگر هم اصلاح می شود.
 
وی با اشاره به شخصیت علمی و متعهد سیمایی‌صراف گفت: وزیر پیشنهادی علوم سوابق علمی خوبی دارد ولی ما نسبت به برنامه‌های وی انتقاداتی داریم.همتی با اشاره به اینکه سیمایی صراف از دانش‌آموخته‌های رشته‌های علوم انسانی است اظهار داشت: بعد از چند دوره وزارت علوم دست فردی قرار می گیرد که رشته اش علوم انسانی است و این مهم است. اما رتبه بندی های علمی در دنیا بیشتر بر اساس اقدامات علمی و مقالات در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و غیره است و به این دلیل ما نگران جایگاه علمی کشور در صورت وزارت سیمایی صراف هستیم.

وی به برنامه ارائه شده سیمایی صراف به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این برنامه فقط ۱۵ صفحه بود و تصویر واضحی از شرایط موجود در آن تصویر نشد بود، اینکه شرایط در حوزه های مختلف چطور است. برنامه ها کلی بود و سنجش پذیر نبود، در حالیکه برنامه‌ها باید کیفی باشد و نباید فقط کمّی باشد. برنامه ها زمان بندی هم نداشت، اینکه کدام بخش ها در سال اول و کدام در سال دوم محقق می‌شود و چه اهدافی اولویت دارد.

همتی تاکید کرد: در این برنامه بخش هایی مغفول مانده بود؛ مانند عدالت آموزش عالی و توزیع آموزش عالی باید بدانیم وزارت علوم چطور برای عدالت آموزش عالی تلاش خواهد کرد.
وی با اشاره به ضرورت روزامدسازی آیین نامه های وزارت علوم گفت: آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم به شدت مشکل دارد، آخرین آیین نامه در سال ۹۵ تدوین و تصویب شده است و باید سریع تر به روز شود.

همتی به اهمیت موضوع معیشت استادان دانشگاه تاکید کرد و گفت: موضوع معیشت و مسکن مشکل داریم، می دانیم استاد دانشگاه با تاخیر وارد فضای کار می شود و به این دلیل نمی تواند روی معیشت وقت بگذارد، بنابراین باید از جهت مسکن و معیشت تامین باشد. 
 
هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، امروز سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳- در صحن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان آغاز شد.

نمایندگان در ۶ جلسه گذشته که از ۲۷ مردادماه آغاز شده است تاکنون صلاحیت و برنامه های علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کرده و در موافقت یا مخالفت برنامه های وزیران پیشنهادی، به تشریح دیدگاه های خود پرداخته اند.
 
قرار است نمایندگان در جلسه نوبت صبح امروز نیز صلاحیت و برنامه های سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را بحث و بررسی کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها