به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۸۸۶۷۳

شرکت سودآوری که از ناکجا آمد و ناپدید شد

شرکت سودآوری که از ناکجا آمد و ناپدید شد
گروه بین الملل: یک شرکت گمنام روسی که رتبه سوم سودآوری را در یک سال به ثبت رسانده بود، به‌طرز مرموزی ناپدید شده است.
هر سال گازپروم، روسنفت، لوک‌ایل، اسبربانک و راه‌آهن روسیه در رتبه‌های بالای فهرست سودآورترین شرکت‌ها و نهادها در این کشور قرار می‌گیرند، اما این‌بار شرکت «بانک‌نوتا» با سود سه و نیم تریلیون روبل معادل بیش از ۳۸ میلیارد دلار در کنار گازپروم و روسنفت در صدر نشست.
اما از گزارش‌های رسانه‌های روسی برمی‌آید که اکنون حساب‌های بانکی این شرکت خالی و تحت کنترل ادارهٔ مالیات است و صاحب این شرکت مرموز چند سال است که به جرم دزدی کالباس و ودکا زندانی است.
در اسپارک (СПАРК)، بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت‌های تجاری در روسیه، آمده که شرکت «بانک‌نوتا» ۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳ (۳۰ تیر ۱۴۰۲) تأسیس شد و با سرمایهٔ ۱۲۵ هزار روبل معادل حدود ۱۳۵۰ دلار در «واسطه‌گری مالی، وام‌های تجاری، مسکن و خودرو و زمینه‌های مرتبط» فعالیت می‌کند.
مطابق داده‌های همین پایگاه اطلاع‌رسانی، این شرکت با رشد «بیش از هزار درصد» (رقمی بالاتر از این در این پایگاه درج نشده)، سال گذشته را با درآمد ناخالص سه تریلیون و ۷۰۰ میلیارد روبل و سود سه تریلیون و ۴۰۰ میلیارد روبل به پایان رساند.
مطابق داده‌های این پایگاه، این شرکت در دفتری در مرکز تجاری مترومال در مسکو ثبت شده و یک شعبه نیز در بلاروس دارد. از دمیتری ولادیمیرویچ فرولوف متولد ۱۹۷۵ به‌عنوان صاحب ۱۰۰ درصد سهام این شرکت نام برده شده اما در حال حاضر در کنار این نام، برچسب «اطلاعات نادرست» به چشم می‌خورد.
این شرکت، مطابق اطلاعات رسمی، سال گذشته تأسیس شد اما در همین پایگاه اطلاع‌رسانی گزارش‌های مالی این شرکت از دو سال گذشته نیز ثبت شده است، به همین دلیل صاحب‌نظران به احتمال تقلب اشاره می‌کنند. به گزارش شبکهٔ تلویزیونی آر‌تی‌وی‌آی، پلیس، ادارهٔ مالیات و بانک مرکزی روسیه پاسخی به سؤالات خبرنگاران نداده‌اند.
«اگر اطلاعات مالی بانک‌نوتا معتبر باشد، این شرکت در کمتر از شش ماه عهده‌دار ۲۲ درصد کل وام‌های مالی در روسیه شد و هشت و نیم درصد درآمد مالی کل کشور را به خود اختصاص داد» و این در حالی است که «مشخص نیست این شرکت از کجا آمده و اکنون غیر از تابلویی بر دفتری قفل‌شده، هیچ ردپایی از آن باقی نمانده است».
اما مطابق این گزارش، فعالیت «بانک‌نوتا» تنها روی کاغذ نبوده. شاهدان می‌گویند در دفتر این شرکت در مسکو هر روز چند کارمند حضور داشت و پاییز گذشته مرکز صادرات مسکو از نمایندگان این شرکت «برای مشاوره» دعوت کرد.
همچنین در بهار گذشته یک شاکی از دادگاهی در مسکو خواست قرارداد معاملهٔ خانه‌اش را که «بانک‌نوتا» از طرفین آن است، فسخ کند. نخستین جلسهٔ این دادگاه برای ماه آیندهٔ میلادی برنامه‌ریزی شده است.
«بانک‌نوتا» به مشتریان خود می‌گفت که آن‌ها را برای دریافت وام به بانک سرمایه‌گذاری مسکن (БЖФ Банк) معرفی خواهد کرد. این بانک دارای مجوز از بانک مرکزی است و به‌عنوان نمونه، پیک (ПИК)، بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌وساز در مسکو، از مشتریان آن است.به گزارش ار‌تی‌وی‌آی، این بانک هرگونه ارتباط با «بانک‌نوتا» را تکذیب کرده و این شرکت را به تقلب و سوءاستفاده متهم می‌کند. مطابق این گزارش، احتمالاً از اطلاعات این بانک برای ایمیل‌های فیشینگ استفاده شده بود.
از گزارش‌ها برمی‌آید اکنون حساب‌های بانکی «بانک‌نوتا» به دلیل «عدم‌پرداخت مالیات به مبلغ ۳۱۵ میلیون روبل» مسدود شده است.
نشریهٔ مدوزا به استناد پایگاه اینترنتی «بانک‌نوتا» که اکنون غیرفعال شده اما کپی آن در یک بایگانی اینترنتی قابل‌دسترسی است، اشاره می‌کند که این شرکت خود را «ارائه‌دهندهٔ وام، به‌ویژه برای افراد و شرکت‌هایی که پیشینهٔ مالی درخشان ندارند» خوانده است.در این گزارش آمده «بانک‌نوتا» در حالی خود را «بانک» نامیده که مجوزی از بانک مرکزی ندارد و بدون این مجوز، هیچ شرکتی در روسیه حق ندارد در نام خود از کلمهٔ بانک استفاده کند.
صاحب‌نظران معتقدند که با ارائهٔ وام و یا دلالی در بازار مسکن و خودرو «حتی در تئوری نمی‌توان چنین سودی داشت». کارشناسان احتمال می‌دهند از طریق «بانک‌نوتا» و شعبهٔ آن در بلاروس، پول به خارج از روسیه منتقل شده باشد.
به گزارش شبکهٔ تلویزیونی روسی آر‌تی‌وی‌آی، دمیتری فرولوف بارها به اتهام دزدی دستگیر شده و از سال ۲۰۲۲ به اتهام دزدی ودکا و مقداری کالباس از یک سوپرمارکت زندانی است. اما در تابستان ۲۰۲۳ با فاصلهٔ چند روز، پنج شرکت در روسیه تأسیس شد که از او به‌عنوان مدیر خود یاد می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها «بانک‌نوتا» است.
برادر دمیتری به خبرنگاران گفته است که او احتمالاً «یا با نادانی این مدارک را امضا کرده یا بابت امضای خود پول گرفت». خبرنگاران آر‌تی‌وی‌آی نتوانسته‌اند با دمیتری گفتگو کنند اما می‌دانند که او شخصاً به ادارهٔ مالیات روسیه اطلاع داده که مؤسس یا مدیر «بانک‌نوتا» نیست.براساس این گزارش، افرادی که از طریق «بانک‌نوتا» با مشتریان خود در ارتباط بودند، اغلب از آن‌ها می‌خواستند در صورت نیاز با دانیل رومانوف تماس بگیرند؛ جوانی ۲۳ ساله که از نوجوانی نامی آشنا برای پلیس بوده و آخرین بار در تابستان گذشته به اتهام تقلب به بازداشت خانگی محکوم شد اما از خانه‌ گریخت و اکنون معلوم نیست کجاست.
از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که تاکنون هیچ اثری از این‌که چه شخصیتی حقیقی یا حقوقی مسئولیت واقعی فعالیت‌های مالی «بانک‌نوتا» را برعهده داشته، به دست نیامده است.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها