به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۸۹۴۶۸

پیش‌بینی نیم‌قرن آینده جهان در ونیز

پیش‌بینی نیم‌قرن آینده جهان در ونیز
گروه فرهنگی: صدرنشینی فیلم «اتاق همسایه» آلمودوار از نگاه منتقدان ایتالیایی، نمایش فیلم پرحاشیه لوکا گوادانینو و نمایش فیلم ۲۰۷۳ درباره جهان نیم قرن بعد از اتفاقات روز هفتم ونیز بود.
به گزارش صبا، پدرو آلمودوار همچنان با آخرین فیلمش و اولین فیلم انگلیسی ‌زبانش (اتاق همسایه یا اتاق همسایه‌مجاور) تیتر خبرهاست. او گفت زبان فیلم برای او مشکلی ایجاد نکرده چرا که سوئینتون و مور «دقیقاً لحنی که می‌خواستم با آن قصه را روایت کنم درک کردند.» او این دو بازیگر را «فستیوالی از بازیگران زن شگفت‌انگیز» خواند.

جنگ‌ ستاره‌ها در ونیز
در جدول امتیازات منتقدین ایتالیایی به فیلم‌های جشنواره ونیز هشتاد و یکم تا پایان روز ششم فیلم پدرو آلمودوار صدرنشین جدید این دوره است.

باز هم یک فیلم حاشیه‌دار!
امسال در ونیز فیلم حاشیه‌دار کم نبوده… دنیل کریگ، لوکا گوادانینو و درو استارکی در فتوکال فیلم «دگرباش» را در جشنواره ونیز می‌بینید. ظاهرا پرسش درباره نمایش این فیلم درباره همجنسگرا بودن جیمز باند، به مذاق بازیگران این فیلم خوش نیامده. دنیل کریگ چشمانش را گرد کرد و لوکا گوادانینو، کارگردان فیلم «دگرباش» پاسخی بد به سؤالی درباره تمایلات جنسی این ابرجاسوس در جشنواره فیلم ونیز داد!

این یک هشدار است!
تبلیغات فیلم ۲۰۷۳ در بخش خارج از مسابقه ونیز جذاب و کنجکاوی‌برانگیز بود. در یکی از این تبلیغات آمده بود: این داستان نیست، این مستند نیست. این یک هشدار است! این فیلم آصف کاپادیا البته یک مستند هیجان‌انگیز در آینده‌ای دیستوپیایی معرفی شده است. فیلم ۲۰۷۳ که از اسکله (La Jetée) الهام گرفته، عناصر داستانی و مستند را ترکیب می‌کند و دنیایی تباه‌شهری را نشان می‌دهد که به تسخیر بروگرامرها و دیکتاتورها درآمده است. در این دنیا نه اختلاف عقیده وجود دارد و نه آزادی و انسان‌ها همگی تحت نظارت هستند. سامانتا مورتون و نایومی از جمله بازیگران فیلم هستند.

کاپادیا درباره این اثر می‌گوید: قصد دارم، فیلمی حماسی درباره وضعیت دنیا تهیه کنم، با استفاده از عناصر علمی تخیلی به عنوان لنزی که پرسش‌های مهم ما به عنوان یک گونه زیستی را واکاوی می‌کند و امیدوارم که راه حلی پیدا شود، قبل از آنکه خیلی دیر شود.

۴۹ سال آینده است، زمانی که پهپادهای نظارتی در آسمان ازدحام می‌کنند و نیروهای شوک، با چماق در دست، نظم را حفظ می کنند. ما دیگر در آمریکا نیستیم. به سانفرانسیسکو جدید – پایتخت قاره آمریکا خوش آمدید. مرزهای جغرافیایی قدیمی ظاهراً از بین رفته.اند، اما نه به این دلیل که همه ما با هم متحد شده‌ایم. میلیاردرهای فناوری ایلان ماسک و پیتر تیل در اتحاد با رهبران سیاسی اقتدارگرا به هژمونی دست یافته‌اند…

بیلبورد دیجیتالی در یک محیط شهری شبیه به بلید رانر به صدا در می آید، ترامپ سی‌امین سال قدرت را جشن می‌گیرد! با تصویر ایوانکا ترامپ در حال پوزخند. سامانتا مورتون نقش زنی را بازی می‌کند که در این کابوس پساآخرالزمانی تلاش می‌کند ذره‌ای آزادی را حفظ کند. ما چیز زیادی در مورد او نمی‌دانیم، به جز اینکه او سعی می‌کند از دید هواپیماهای بدون سرنشین دور بماند. او صحبت‌های مربوط به دوران قبلی را به یاد می‌آورد که بشریت هنوز فرصتی برای اجتناب از فاجعه داشت، اما آن را منفجر کرد.

سکانس‌های فلاش‌بک نشان می‌دهند که چگونه همه چیز اشتباه پیش رفت – و اینجاست که عنصر مستند وارد می‌شود. فیلم‌های خبری معاصر آتش‌سوزی‌ها، سیل‌ها و طوفان‌های عظیم را نشان می‌دهند – ژستی نسبت به تأثیر وحشیانه تغییرات آب و هوایی و تخاصمات سیاسی‌…

۱۲ پروژه کارگاهی در ونیز ۸۱
در طول روزهای جشنواره، ۱۲ پروژه برای سیزدهمین دوره بینال کالج سینما ۲۰۲۴/۲۵ انتخاب شده است. تیم‌های آنها (متشکل از یک کارگردان و یک تهیه کننده) در اولین کارگاه ۱۰ روزه که از ۸ تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. نه پروژه از مسابقه بینال کالج سینما – مسابقه بین‌المللی انتخاب شدند ، در حالی که سه پروژه دیگر از مسابقه بینال کالج سینما – ایتالیا انتخاب شدند . در مجموع ۲۷۷ پروژه شرکت کردند. این یک آزمایشگاه آموزشی پیشرفته برای فیلمسازان از سراسر جهان برای تولید فیلم های کم هزینه است. دوسالانه کالج سینما که در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۲ راه اندازی شد، تاکنون ۴۱ فیلم بلند تولید کرده است.

صدای مردم فلسطین
ورایتی نوشت: بر خلاف کن یا برلین که به نظر می‌رسد همیشه درگیر سیاست هستند، ونیز به ندرت بستری برای اعتراض یا فعالیت بوده است.  با این حال، ویرانی‌های مداوم در غزه به فضایی علیه تجاوزات اسرائیل منجر شده است. در روز اول جشنواره، نامه‌ای با امضای بیش از ۳۰۰ فیلم‌ساز، بازیگر، نویسنده و موسیقی‌دان منتشر شد که در آن قرار گرفتن دو فیلم اسرائیلی در فهرست فیلم‌های ونیز به نام‌های «سگ‌ها و مردان» و «چرا جنگ» محکوم شد. آنها مدعی شدند که این تصاویر توسط شرکت‌هایی ساخته شده است که در شستن ظلم اسرائیل علیه فلسطینیان نقش دارند. نویسندگان نامه از جشنواره خواستند که «تولیدات» را که آنها می‌گویند در نقض حقوق بشر شریک هستند، «برنامه‌نویسی نکند». پیش از این، نامه دیگری منتشر شد – با امضای تقریباً ۷۰ فیلمساز فلسطینی، از جمله هانی ابواسد، الیا سلیمان و فرح نابلسی – که بازتاب گسترده‌تری داشت و هالیوود را متهم کرد که مردم فلسطین را برای دهه‌ها «بسیار غیر انسانی» قضاوت کرده است، چیزی که به گفته آنها انجام شده، به جریان خون‌ریزی جاری در غزه کمک کرده است.

انتقاد ورایتی از موج فیلم‌های جنسی در ونیز
ورایتی نوشت: مجموعه فیلم‌های امسال ونیز پر از فیلم‌های تند جنسی است که باعث افزایش بیشتر دما در ونیز می‌شوند! مجموعه‌ای از فیلم‌های وابسته به عشق شهوانی که شامل «دختر بچه»، «دگرباش»، «سلب مسئولیت» و… سال‌ها پیش هالیوود پس از فیلم‌های صریحی مانند «غریزه اصلی» و «جذب کشنده» ساخت این نوع فیلم‌ها را متوقف کرد. با این حال، با توجه به آنچه در ونیز به نمایش گذاشته می‌شود، باردیگر یک موج راه افتاده که جای تعجب دارد و شاید برای چنین جریانی زمان گذشته باشد.

در ونیز هم اتفاق افتاد!
جنگ‌های مناقصه برای پخش‌ فیلم‌ها در طول شب‌های برپایی جشنواره، جزء اصلی فستیوال‌های ساندنس یا جشنواره فیلم تورنتو هستند، اما در ونیز، که به آن، عنوان مکانی عالی برای میزبانی نمایش‌های مجلل برای فیلم‌هایی که در جاهای دیگر فروخته می‌شوند، دیده می‌شد، غالبا چنین نگاهی صورت نمی‌گرفت اما امسال اینطور نیست، زیرا استودیوها و پخش کننده‌ها دسته چک خود را آورده‌اند! درست با شروع جشنواره، دو فیلم پرهیاهوی این رقابت، «ماریا» و «دگرباش» به ترتیب به نتفلیکس و A۲۴ فروخته شدند و این فیلم‌ها تنها عناوینی نیستند که ممکن است ایتالیا را با توزیع مطمئن ترک کنند. بروتالیست و همچنین درام ایتالیایی ورمیگیلو که در پس‌زمینه جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد، هر دو مورد توجه استودیوها هستند.

فیلم سیاه بلژیکی «مالدورور»
فیلم جدید فابریس دوولز که قرن را به عنوان استاد گوتیک بلژیکی آغاز کرد و بر موج سینمای افراطی اروپا سوار شد. فیلم تازه او بر اساس یک ماجرای واقعی جنایی در ونیز به‌نمایش درآمد. فیلمی الهام گرفته از یک قاتل سریالی که خشم مردم بلژیک را برانگیخت. فیلم سیاه و تلخ و گاه تهوع‌آور است.
آلبا گایا بلوگی، آنتونی باجون، الکسیس مانن‌تی، لوبنا آزابال، سرجی لوپز و… در «مالدورور» بازی کرده‌اند.در قصه این فیلم، دو دختر ناپدید می‌شوند. پل چارتیه، سرباز پلیس، در یک واحد مخفی یک مجرم را ردیابی می‌کند. پس از شکست عملیات، چارتیه با ناامیدی از محدودیت‌های قانونی، مجرمان را به طور مستقل تعقیب می‌کند…
برچسب ها: جشنواره ونیز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها