کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمرکز بر حجاب مانع از سرمایه‌گذاری ما بر صنعت گردشگری شده است

حوزه گردشگری ایران متأثر از موضوعات ایدئولوژیک است

27 شهريور 1403 ساعت 12:09


گروه فرهنگی: وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی ایران زمانی برای گردشگر خارجی جذاب است که همزمان سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای هم در ارتقای کیفیت هتل‌های ایران، بهبود وضعیت جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقل صورت گرفته باشد.

به گزارش تجارت نیوز،علی جنتی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی  در رابطه با مشکلاتی که در مقوله دیپلماسی گردشگری و عدم امکان بسط و گسترش این شکل از دیپلماسی در کشور ما وجود دارد، گفت: موضوع گردشگری یکی از مباحث مطروحه دنیا است که در ابعاد معنوی و مالی، دارای مزایایی برای کشور‌های توانمند در این حوزه است؛ هر آنچه تحت عنوان میراث فرهنگی، جاذبه‌های دیدنی و طبیعی و گردشگری و تاریخی که توسط گردشگران و توریست‌ها به دنیا معرفی می‌شوند می‌توانند منجر به ارتقای صنعت گردشگری یک کشور و حرکت در مسیر دیپلماسی گردشگری آن کشور باشد.

به پیش‌شرط‌های جذب گردشگر بی‌توجهی می‌کنیم
وی ادامه داد: با وجود هزینه‌های بسیار زیادی که کشور‌ها در رابطه با بهبود کیفیت هتل‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری و البته ارائه خدمات موردنظر برای گردشگران صرف می‌کنند اما مانور دادن بر فعالیت‌های این حوزه و صرف منابع مالی فراوان رابطه مستقیمی با افزایش تعداد توریست‌های کشور‌ها داشته است و موجب شده است که گردشگری همواره به عنوان یکی از منابع درآمدی قابل ملاحظه کشور‌ها مطرح باشد.

به گفته جنتی کشور‌هایی نظیر ترکیه که سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در این صنعت انجام داده‌اند همواره به عنوان یکی از مقاصد ارزشمند گردشگری در جهان مطرح بوده‌اند و از این مسیر درآمد بسیار زیادی هم کسب کرده است.وی تصریح کرد: آمار‌های منتشر شده از رشد گردشگری ترکیه طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و در جای خود آمار قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

رژیم گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی برای جذب گردشگران خارجی انجام داد
جنتی معتقد است که ایران علی‌رغم مواهب بسیار زیاد خدادادی و جاذبه‌های گردشگری و میراث گرانقدر تاریخی که دارد نتوانسته است بهره‌برداری مناسبی از حوزه گردشگری خود داشته باشد این در حالی است که در رژیم گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت گرفت و بهره‌برداری قابل ملاحظه‌ای هم از توانمندی‌های ایران در صنعت گردشگری به دست آمد.او گفت: من، خود شاهد حضور تعداد زیاد گردشگران در سفر به ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب بودم.

تمرکز بر حجاب مانع از سرمایه‌گذاری ما بر صنعت گردشگری شده است
سفیر اسبق ایران در کویت با بیان این مطلب که ما به دلایل ایدئولوژیک و مسأله‌ای که با موضوع حجاب داریم نتوانسته‌ایم زمینه حضور پرشمار گردشگران خارجی در کشورمان را فراهم کنیم، اظهار داشت: هیچ گردشگری در جهان تمایلی به داشتن پوشش رسمی زمانی که برای تفریح و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی می‌رود، ندارد و این موضوعی است که در تمام نقاط جهان قابل مشاهده است؛ گردشگران مرد معمولاً با پوشش شلوارک و گردشگران زن نیز با لباس‌هایی بسیار راحت‌تر از پوشش رسمی به کشور‌های موردنظرشان سفر می‌کنند.

وی افزود: به دلیل همین موضوعات ایدئولوژیکی که به آن‌ها اشاره کردم ما تلاش نکرده‌ایم الزامات جذب گردشگر را فراهم کنیم. نه سیستم حمل‌و‌نقل درستی داریم که بتواند سالیانه ۱۰ میلیون گردشگر را جابه‌جا کند و نه هتل‌های باکیفیت ۴ و ۵ ستاره و یا تاپی داریم که بتوانند پذیرای گردشگران پرشمار خارجی باشند.

نتوانسته‌ایم خدمات کیفی مورد نیاز را در اختیار گردشگران قرار دهیم
جنتی یادآور شد: ما جاذبه‌های بسیار زیادی در تمامی نقاط کشورمان داریم. جاذبه‌های طبیعی در شمال، ابنیه تاریخی در اصفهان، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، همدان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و به صورت کلی تمامی نقاط کشورمان وجود دارند اما ما نتوانسته‌ایم خدمات کیفی مورد نیاز را در تمامی این شهر‌ها و استان‌ها در اختیار گردشگران قرار دهیم.

کاسبی صنعتگران حوزه تولید صنایع دستی به دلیل عدم حضور گردشگران کساد است
وی متذکر شد: علاوه براین باید این سوال را هم مطرح کرد که با وجود همه توانایی‌هایی که در حوزه صنایع دستی کشور داریم چقدر از پتانسیل‌هایمان استفاده کرده‌ایم؟ مثلاً در استان اصفهان با وجود اینکه صنعتگران در بخش‌های مختلف در حال تولید صنایع دستی نفیسی هستند اما به دلیل عدم حضور گردشگران، منبع درآمدی ندارند و کاسبی‌شان کساد است.

به گفته جنتی اگر زمانی تصمیم داشته باشیم که با بهره‌برداری از ابعاد معنوی و مالی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ایران را به عنوان کشوری که دارای جاذبه‌های چشمگیری در حوزه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی و البته گردشگری و تفریحی است به گردشگران خارجی معرفی کنیم و به درآمد کلان برسیم باید الزامات آن را فراهم بکنیم؛ اگر این الزامات نباشد طبیعتا ما موفق نخواهیم بود.


کد مطلب: 491516

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/491516/حوزه-گردشگری-ایران-متأثر-موضوعات-ایدئولوژیک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir