کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیل تاریخی در اروپای مرکزی

27 شهريور 1403 ساعت 16:17


گروه بین الملل: سیل، بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌ها در اروپای مرکزی چندین کشته برجای گذاشت.
با طغیان شمار بیشتری از رودخانه‌ها در اروپای مرکزی شمار تلفات ناشی از بدترین سیل در این منطقه طی دست‌کم دو دهه گذشته افزایش یافت.
به گزارش فرارو، مقامات برخی کشور‌ها از هم‌اکنون شروع به برآورد خسارت‌ها کرده و برخی دیگر مهیای مقابله با طغیا‌ن‌های تازه و افزایش سطح آب رودخانه‌ها شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مناطق مرزی بین جمهوری چک و لهستان در این میان به دلیل بارش‌های شدید هفته گذشته و افزایش سطح آب متحمل خسارات زیادی شدند، به نحوی که تعدادی از پل‌ها در این منطقه تخریب و شمار زیادی از ساکنان در پی به جا ماندن ردی از ویرانی، تخلیه شدند.
بنا به همین گزارش، تا کنون دست‌کم ۱۵ نفر در سیلاب‌ها از اتریش تا رومانی جان باخته‌اند؛ دولت لهستان نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که روز دوشنبه برای بررسی وضعیت فاجعه‌آمیز جاری تشکیل جلسه می‌دهد.
به گفته میخائیل پیشکو، شهردار کووزکو، شهری در لهستان که در نزدیکی مرز جمهوری چک واقع شده، سطح آب در این منطقه فروکش کرده، اما همچنان به کمک نیاز است.
وی در گفتگو با یک شبکه رادیویی محلی تاکید کرد که به جهت راه اندازی مرکزی برای پذیرش افراد تخلیه شده از مناطق سیل زده نیز مبرم به بطری‌های آب و مواد غذایی خشک نیاز است.
به گفته مسئول این شهر مرزی در لهستان کودکان تا پایان هفته کودکان به مدرسه نمی‌روند و در حال حاضر، نیمی از شهر برق ندارد.
وزیر آموزش لهستان نیز از تعطیلی دست کم ۴۲۰ مدرسه در چهار استان این کشور خبر داده است؛ به گزارش رسانه‌های محلی، یک بیمارستان نیز در شهر نیسا تخلیه شده است.
در آن سوی مرز لهستان، سیل روز یکشنبه شهر یسنیک در جمهوری چک را در نوردید و عملیات پاکسازی بلافاصله پس از فروکش کردن سطح آب که با نمایان شدن خودرو‌های آسیب دیده و پراکندگی آوار‌ها همراه بود، آغاز شد.
در شرق رومانی، جایی که روستا‌ها و شهر‌های زیادی آخر هفته گذشته زیر آب رفت، امیل دراگومیر، شهردار اسلوبوزیا کوناچی در گفتگو با رسانه‌های محلی از خسارات قابل توجه و ویرانگر سیل خبر داد.
در حالی که طغیان سطح آب رودخانه‌ها در منطقه مرزی چک و لهستان روز دوشنبه شروع به فروکش کرد، سیلاب از این منطقه در حال گسترش بود و شهر‌های بزرگ‌تری برای مقابله با آن به حالت آماده‌باش درآمدند.
یاچک سوتریک، شهردار وروتسواف در لهستان گفت که این شهر ۶۰۰ هزار نفری مهیای مقابله با بالا آمدن سطح آب و جاری شدن سیل در روز چهارشنبه است.
در جمهوری چک، بالا آمدن سطح آب رودخانه موراوا در طول شب باعث شد تا شهری ۱۰ هزار نفری واقع در ۲۳۰ کیلومتری شرق پراگ، پایتخت این کشور، تا حدود ۷۰ درصد زیر آب برود و مدارس و مراکز بهداشتی در آن تعطیل شوند.
جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهر اوستراوا، مرکز منطقه شمال شرقی جمهوری چک، باعث تعطیلی یک نیروگاه تأمین‌کننده انرژی لازم برای گرما و آب گرم ساکنان شهر و همچنین دو کارخانه شیمیایی شد.
بیش از ۱۲ هزار نفر تاکنون از مناطق سیل زده در جمهوری چک تخلیه شده‌اند؛ به گزارش رسانه‌های محلی، بیش از ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان این کشور اواخر هفته گذشته بدون برق بودند، اگرچه این تعداد تا روز دوشنبه به ۱۱۸ هزار نفر کاهش یافته است.
در رومانی، سیلاب دست کم جان شش نفر از ساکنان این کشور را طی دو روز آخر هفته گرفت؛ یک آتش‌نشان اتریشی نیز روز یکشنبه بر اثر جاری شدن سیل جان باخت.
یک سخنگوی پلیس اتریش روز دوشنبه اعلام کرد که دو مرد ۷۰ و ۸۰ ساله در پی جاری شدن سیلاب در بخش‌های جنوبی این کشور، در خانه‌هایشان غرق شدند.
آژانس خبری دولتی پی‌ای‌پی در لهستان از پنج مورد مرگ ناشی از جاری شدن سیل و بالا آمدن آب رودخانه‌ها خبر داد؛ این در حالیست که به گفته یک مسئول پلیس در جمهوری چک، یک نفر در این کشور جان خود را از دست داده است.
وزیر کشور مجارستان نیز اعلام کرده است که ۱۲ هزار سرباز برای کمک‌رسانی در صورت طغیان رودخاه دانوب به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.


کد مطلب: 491587

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/491587/سیل-تاریخی-اروپای-مرکزی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir