کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 آغاز نبرد حقوقی خانواده  مرداک بر سر ارث

29 شهريور 1403 ساعت 13:19


گروه بین الملل: در آمریکا نبردی حقوقی برای تعیین آینده امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک و تراست خانوادگی به ارزش ۱۹/۵ میلیارد دلار آغاز شده است.
این پرونده  مرداک ۹۳ ساله را در برابر سه فرزند بزرگش قرار می‌دهد تا مشخص شود وقتی این میلیاردر فوت کند چه کسی بیشترین سهام، حق رأی، و قدرت کنترل «نیوز کورپ» و «فاکس نیوز» را به دست خواهد آورد.
گزارش شده است که  مرداک قصد دارد مقررات یک «تراست» خانوادگی را که در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد، تغییر دهد تا پسرش لاکلان بتواند بدون «دخالت» خواهر و برادرهایش - پرودنس و الیزابت و جیمز - کنترل شرکت را به دست بگیرد.
خانواده معروف مرداک یکی از موضوعات الهام‌بخش سریال تلویزیونی بسیار محبوب «وراثت» بوده است؛ امری که مرداک‌ها همیشه از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده‌اند.
 مرداک که پنج بار ازدواج کرده است، دو فرزند کوچک‌تر به نام‌های گریس و کلویی هم دارد که طبق توافق تراست خانوادگی حق رأی ندارند.
والتر مارش، روزنامه‌نگار استرالیایی و نویسنده کتاب «روپرت جوان: ساختن امپراتوری مرداک»، می‌گوید: «بر اساس آنچه می‌دانیم، این طرح [جدید روپرت مرداک] به‌طور کلی به دنبال این است که پرودنس و الیزابت و جیمز را در جایگاه برابر با دو دختر کوچک‌تر مرداک قرار دهد.»او افزود: «تمام حق رأی می‌تواند به لاکلان واگذار شود.»از دهه ۱۹۶۰،  مرداک امپراتوری رسانه‌ای خود را به یک غول رسانه‌ای با نفوذ سیاسی و عمومی گسترده تبدیل کرد.
دو شرکت او، نیوز کورپ که مالک روزنامه‌هایی مانند تایمز و سان در بریتانیا و وال استریت ژورنال در آمریکا است، و فاکس که فاکس نیوز را پخش می‌کند، از زیرمجموعه‌های این امپراتوری هستند.
 مرداک از زمانی که پسرانش نوجوان بودند، آنها را برای ادامه مسیرش آماده کرده بود. اندرو نیل، روزنامه‌نگار، به مستند بی‌بی‌سی که در سال ۲۰۲۰ با عنوان «ظهور خاندان مرداک» پخش شد، گفته بود: «خانواده همیشه برای روپرت مرداک بسیار مهم بوده است، به‌ویژه از نظر ایجاد یک سلسله خانوادگی.»
آلیس اندرز، رئیس تحقیقات در اندرز آنالیسس، گفت این نبرد حقوقی «در واقع درباره منافع تجاری» است.
او افزود: «راه‌حل این بود که یا خواهر و برادرها با این تغییر موافقت می‌کردند یا با قیمتی بسیار گزاف به نوعی از صحنه خارج می‌شدند. اما قیمت خرید سهم آنها بسیار زیاد است و لاکلان مجبور بود این هزینه را تقبل کند، همان‌طور که روپرت سال‌ها پیش سهم خواهر و برادرهایش را خریداری کرد.»در سال ۱۹۹۹ قرار بود که برنامه‌های جانشینی، تا حد زیادی از طریق تراست خانوادگی مرداک که مالک شرکت‌های رسانه‌ای است، حل‌وفصل شود.این موضوع شد که  مرداک به فرزندان بزرگ‌تر خود در شرکت‌هایش نقش‌های مختلفی بدهد.
این تراست به خانواده هشت رأی می‌دهد که آنها می‌توانند از آن برای اعمال نظر در هیئت مدیره نیوز کورپ و فاکس نیوز استفاده کنند. مرداک در حال حاضر کنترل چهار رأی از این آراء را در اختیار دارد و چهار فرزند بزرگ‌تر او هر کدام کنترل یک رأی را در دست دارند.بر اساس مقررات این تراست، قرار بود که پس از فوت  مرداک، آرای او به‌طور مساوی به چهار فرزند بزرگ‌تر او منتقل شود.با این حال گفته می‌شود که تفاوت دیدگاه‌ها و نظرهای سیاسی به یک اختلاف خانوادگی منجر شده‌ است.
خود این غول رسانه‌ای، یعنی روپرت مرداک، به نفع لاکلان از سمت ریاست فاکس و نیوز کورپ کنار رفت. گفته می‌شود که او دیدگاه‌های راست‌گرایانه مشابه پدرش دارد.
این موضوع باعث شده است که پرودنس و الیزابت و جیمز متحد شوند و «مقابله کنند».این دادگاه خصوصی در ساختمان دادگستری شهرستان واشو در رینو در ایالت نوادا در حال برگزاری است.رسانه‌ها از حضور در جلسات این دادگاه منع شده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز که با دسترسی به نسخه‌هایی از اسناد مهروموم‌شده دادگاه این مناقشه را افشا کرد، انتظار می‌رود که این جلسات طی هفته آینده با شهادت این غول رسانه‌ای و چهار فرزندش که در تراست خانوادگی نام برده شده‌اند، ادامه یابد.چنین درگیری‌های خانوادگی اغلب به توافق منتهی می‌شوند. این پرونده همچنین می‌تواند طولانی شود، اگر در نهایت به تصمیمی ختم شود که یک طرف بخواهد علیه آن اعتراض کند.پرودنس فرزند بزرگ‌تر  مرداک از ازدواج او با اولین همسرش پاتریشیا بوکر است.
الیزابت و لاکلان و جیمز فرزندان روپرت مرداک و همسر دومش آنا مان هستند که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۹ با هم زندگی می‌کردند.گریس و کلویی فرزندان وندی دنگ هستند که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ همسر این میلیاردر بود. مرداک برای چهارمین بار در سال ۲۰۱۶ با جری هال که یک مدل معروف بود ازدواج کرد. این دو در سال ۲۰۲۲ از هم جدا شدند.
او اخیراً در ژوئن امسال با همسر پنجم خود النا ژوکووا ازدواج کرد.


کد مطلب: 491820

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/491820/آغاز-نبرد-حقوقی-خانواده-مرداک-سر-ارث

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir