کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر تنش‌های خاورمیانه بر قیمت نفت

30 شهريور 1403 ساعت 12:38


گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ با ۲.۳۸ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۷۲ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲.۶۳ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۵ سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،قیمت نفت در این هفته روند صعودی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت افزایش ۳.۶۶ درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز افزایش ۲.۸۹ درصدی را در این هفته تجربه کرده است.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که در چندین هفته گذشته، قیمت نفت خام کاهش قابل توجهی داشت، طوری که قیمت نفت خام برنت به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه نیز رسید. این پایین‌ترین قیمت نفت خام از سال ۲۰۲۲ بود. اما این روند در پی افزایش تنش‌ها در منطقه کمی تغییر کرد.

 
افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
پس از انفجار واکی تاکی‌های مورد استفاده حزب الله لبنان در روز چهارشنبه که یک روز پس از انفجار پیجر‌ها در این کشور رخ داد، بازار‌ها واکنش‌های متفاوتی به این حوادث نشان دادند. با این که قیمت نفت در پی این اتفاق افزایش اندکی را تجربه کرد، اما به نظر می‌رسد این تنش‌ها مانند گذشته بر نگرانی فعالان بازار اثرگذار نبوده است. افزایش اندک قیت نفت نسبت به روند قیمت نفت در هفته گذشته، حاکی از همین موضوع است.

با این حال نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای چین همچنان مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر قیمت نفت است و مانع از رشد ناگهانی آن می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت نفت تابع وقایع سیاسی نیز بوده و همچنان احتمال افزایش ناگهانی آن به دنبال افزایش غیرقابل پیش‌بینی تنش‌ها در منطقه وجود دارد.

کاهش تقاضای نفت خام
حال باید گفت عوامل متعددی بر کاهش قیمت نفت اثرگذار بوده است. یکی از آن‌ها روند کاهش سرعت رشد اقتصادی چین است. این روند که چندین ماه است ادامه داشته، منجر به کاهش قیمت نفت شده است. میزان تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام با توجه به رشد اقتصادی آن کشور، همواره متغیری اثرگذار بر قیمت نفت به شمار می‌آید.

داده‌های اداره آمار چین در آخر هفته نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت این کشور، برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است. این نشان از چرخش اقتصاد چین به سمت منابع پایدارتر است. همچنین کاهش رشد تولید صنعتی به کاهش تقاضای نفت نیز می‌انجامد.

نکته مورد توجه دیگر، احتمال کاهش ذخایر نفت خام آمریکا است که بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در همین زمینه پیش‌بینی شده است که به احتمال کاهش قیمت نفت دامن می‌زند.


کد مطلب: 491943

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/491943/تاثیر-تنش-های-خاورمیانه-قیمت-نفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir