کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انفجار پیجرها و بی سیم‌ها سپس حمله اسرائیل به فرماندهان ارشد حزب الله 

افزایش نگرانی‌ها از آغاز جنگی همه‌جانبه 

31 شهريور 1403 ساعت 17:10


گروه بین الملل: اسرائیل در یک حمله هوایی به بیروت، چندین فرمانده ارشد حزب الله و دیگر شخصیت‌های ارشد این گروه لبنانی را شهید كرد و وعده داد تا زمانی که بتواند مناطق مرزی خود در شمال را امن کند به کارزار نظامی جدید خود ادامه خواهد داد. وزیر بهداشت لبنان  خبر داد که در مجموع ۳۱ نفر در این حمله جان خود را از دست داده‌اند، از جمله سه کودک و هفت زن.
ابتدا ارتش اسرائيل از ترور ابراهیم عقیل فرمانده عملیات حزب‌الله و یکی از برجسته‌ترین نیروهای این گروه لبنانی خبر داد و ساعاتی بعد حزب‌الله هم شهادت عقیل را تایید کرد. در بیانیه این گروه لبنانی  بدون اینکه جزئیاتی از نحوه ترور عقیل ارائه شود، او را «یکی از رهبران ارشد» حزب‌الله خوانده است.
رادیو اسرائیل مدعی شد که «یک منبع امنیتی معتبر» اطلاعات مربوط به نشست فرماندهان ارشد نیرو‌های نخبه یگان «رضوان» حزب‌الله لبنان را در اختیار اسرائیل قرار داد.
بنابر همین اطلاعات منتقل‌شده ارتش اسرائیل نشست فرماندهان یگان رضوان را در ضاحیه جنوبی بیروت با حمله موشکی هدف قرار داد.
در این حمله موشکی «ابراهیم عقیل» فرمانده بزرگ یگان رضوا ن و ۱۵ نفر از اعضای حزب‌الله شهید شدند.
جنبش حزب الله لبنان ساعاتی پس از این حمله موشکی با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی شهادت فرمانده بزرگ حاج ابراهیم عقیل را تأیید کرد.
در بیانیه حزب الله لبنان آمده است:فرمانده ما ابراهیم عقیل پس از عمری مجاهدت و جان فشانی، وارد آمدن جراحت و پیروزی‌ها و دستاورد‌های بسیار به خیل شهدا پیوست. او شایسته رسیدن به درجه شهادت بود.این بیانیه می‌افزاید: بیت المقدس همواره در دل و ذهن او و در افکار او به طور شبانه روز وجود داشت. نماز خواندن در مساجد مسجدالاقصی آرزوی او بود. مقاومت اسلامی امروز با افتخار و سربلندی یکی از رهبران خود را در راه بیت المقدس تقدیم کرد و با روح پاکش عهد می‌بندد که تا پیروزی به این راه و اهدافش پایبند باشد.
حزب الله لبنان اسامی ۱۲ نیروی خود که در حمله نیروی هوایی اسرائیل به بیروت به شهادت رسیدن را منتشر کرد که در میان آن‌ها ۸ فرمانده رده بالای تیپ رضوان دیده می‌شود.
همچنین  گروه حزب‌الله تأیید کرد که یک فرمانده ارشد دیگر این گروه به نام احمد محمود وهبی در حمله هوایی به محله ضاحیه در شهر بیروت شهید شده است.به گفته حزب‌الله، وهبی فرماندهی عملیات نظامی یگان رضوان علیه اسرائیل از روز هفتم اکتبر سال گذشته تا ابتدای سال جاری میلادی را به عهده داشت. 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه کوتاهی که رسانه های اسرائیلی منتشر کردند، گفت: اهداف اسرائیل روشن است و اقدامات آن گویای این مسئله است.
اسرائیل می‌گوید تمامی فرماندهای ارشد واحد رضوان یا همان یگان ویژه حزب‌الله را از پای درآورده و همچنین موفق شده دست‌کم ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک حزب‌الله را نابود کند.
یوآو گالانت، وزیر دفاع، اسرائيل هم که پیشتر گفته بود این کشور در آستانه آغاز مرحله جدیدی از جنگ در مرز شمالی است در پستی در شبکه توییتر نوشت: «توالی اقدامات در مرحله جدید تا رسیدن ما به هدف ادامه خواهد داشت و آن‌هم چیزی نیست جز بازگشت امن ساکنان به خانه‌هایشان در شمال.»

مرد نظامی شماره دو حزب‌الله لبنان که بود؟
ارتش اسرائیل،  اعلام کرد که در حمله هوایی به منطقه «ضاحیه» در حومه جنوبی پایتخت لبنان، ابراهیم عقیل، مرد نظامی شماره دو حزب‌الله لبنان را به همراه ۱۰ تن از اعضای واحد نیروهای نخبه حزب‌الله موسوم به «واحد رضوان» ترور كرده  است.«ابراهیم عقیل» فرمانده عملیات ویژه گروه حزب‌الله لبنان و سرپرست واحد رضوان بود.ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابراهیم عقیل» و دیگر فرماندهان واحد رضوان، در یک تونل در منطقه ضاحیه، در یک جلسه حضور داشتند.
ابراهیم عقیل که به نام «باسم تحسین» نیز شهرت دارد، از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی حزب‌الله و یکی از هشت عضو «شورای جهاد»، عالی‌ترین هیئت نظامی در حزب‌الله بود.
در دهه ۱۹۸۰ میلادی، ابراهیم عقیل از اعضای اصلی گروه «جهاد اسلامی»، یکی از هسته‌های وابسته به حزب‌الله لبنان بود؛ گروهی که مسئولیت انفجار آوریل سال ۱۹۸۳ سفارت آمریکا در بیروت پایتخت لبنان را بر عهده گرفت. در آن انفجار ۶۳ نفر کشته شدند.
این گروه همچنین مسئولیت انفجار پایگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت را بر عهده گرفت. در آن انفجار نیز ۲۴۱ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.
به‌نوشتهٔ وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ابراهیم عقیل در دهه ۱۹۸۰ نیز عملیات به گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی و آلمانی در لبنان را فرماندهی کرد.
وزارت خارجه آمریکا نام ابراهیم عقیل از ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در فهرست افراد تحت تعقیب و از ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۹ در فهرست «تروریسم» قرار داد.
۱۸ آوریل سال ۲۰۲۳ و به‌مناسبت چهلمین سالگرد انفجار سفارت آمریکا در بیروت، برنامهٔ «پاداش برای عدالت» که توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا اداره می‌شود، پاداش هفت میلیون دلاری برای اطلاعات منتهی به شناسایی محل حضور یا دستگیری ابراهیم عقیل تعیین کرده بود.
مصطفی بدرالدین، ابراهیم عقیل و فؤاد شکر سه فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان بودند که چهار سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، وزارت خارجه آمریکا آنان را به دلیل نقش‌شان در کشتارهای سوریه تحریم کرد.
از آن زمان به بعد، مصطفی بدرالدین در عملیات منسوب به اسرائیل در بهار سال ۲۰۱۶ در نزدیکی فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، ترور شد.خواهر بدرالدین، همسر عماد مغنیه بود؛ فرمانده ارشد وقت حزب‌الله که او نیز فوریه ۲۰۰۸ در عملیات منسوب به اسرائیل در کفر سوسه در دمشق ترور شده بود.فؤاد شکر که جانشین بدرالدین شده بود، ۹ مرداد امسال در حملهٔ «هدفمند» اسرائیل به ضاحیه بیروت جان خود را از دست داد.و حالا ابراهیم عقیل در دوازدهمین ماه از جنگ غزه شهید شد.
برای اسرائیل و آمریکا در سال‌های گذشته نام ابراهیم عقیل با یگان ویژه «رضوان» در حزب‌الله گره خورده بود.
ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که یگان «رضوان» برای ربودن شهروندان اسرائیل در شمال این کشور سال‌ها آموزش دیده است؛ رهبری حزب‌الله خود پیاپی چنین تهدیدی را بیان می‌کرد.
«رضوان» لقب عماد مغنیه بود که گروه ویژه را با یاری قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، تعلیم داده بود.
اسرائیل در جریان جنگ غزه، ده‌ها تن دیگر از فرماندهان ارشد و میانی حزب‌الله را در حملات مختلف شهید كرده است.
 


کد مطلب: 492122

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492122/افزایش-نگرانی-ها-آغاز-جنگی-همه-جانبه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir