کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصوبه دولت تیری بر پیکره نحیف دامداران

1 مهر 1403 ساعت 12:54


گروه اقتصادی: گرانی گوشت قرمز در کنار سایر گرانی‌ها دلیلی بر کاهش مصرف این محصول شده است. مردم به ندرت به سراغ خرید گوشت قرمز می‌روند و اگر هم برای سلامتی خانواده اقدام به خرید گوشت کنند ناگزیر به سمت خرید گوشت‌های منجد وارداتی می‌روند چراکه هزینه کمتری باید پرداخت کنند.

 
به گزارش اقتصاد24،در هر صورت برای تولید دام و تامین گوشت قرمز مصرفی مردم، راه‌های زیادی از سوی کارشناسان و صاحبان این صنعت مطرح شده، اما تا امروز به دلیل سیاست‌های اشتباه هیچ یک از این برنامه‌ها نتوانسته با توجه به هدف گذاری ها، اجرایی شود.

در همین رابطه افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک  گفت: مقصر گرانی گوشت مصرفی در بازار، دامدار نیست! بلکه عوامل زیادی دست به دست داده تا هزینه تولید هر روز افزایش داشته باشد.به گفته دادرس، عدم توجه کافی به وضعیت فعلی صنعت دامداری کشور، وضعیت را برای فعالان در این بخش بسیار سخت کرده تا جایی که هر روز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و محصول نهایی در بازار هستیم.

افزایش قیمت تمام شده برای تولید کننده
دادرس با اشاره به اینکه سیاست‌هایی که دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در پیش گرفتند در جهت بالا بردن هزینه‌های تولید بود، گفت: در سال گذشته هزینه‌های حمل و نقل، لاستیک و روغن موتور ۳۰ درصد افزایش یافت و این افزایش تعرفه‌ها قطعا بر قیمت تمام شده تولید اثر دارد. همچنین سال گذشته کاه با قیمت ۷ هزار تومان در دسترس بود، اما قیمت تمام شده کاه در سال جاری به ۱۲ هزار تومان نیز می‌رسد. تمامی این موارد به معنی افزایش قیمت تمام شده تولید کننده است.

این فعال در صنعت دامداری تصریح کرد: اخیرا در دولت دوازدهم قیمت کود شیمیایی که در اختیار شرکت‌های دولتی است نیز چندین بار افزایش یافته است و این موضوع کشاورز را وادار می‌کند که قیمت محصولات خود از جمله ذرت، خوراک دام و کاه و جو را افزایش دهد و به تبع آن هزینه تولید گوشت نیز افزایش یابد. اما لازم به ذکر است که علاوه بر اجرای سیاست‌های اشتباه در افزایش هزینه‌های تولید، دولت واردات گوشت را نیز افزایش داده است و از این طریق فشار بیشتری بر بازار گوشت وارد می‌کند.وی اظهار کرد: از ابتدای امسال با تصویب دولت تعرفه واردات گوشت قرمز و مرغ کاهش یافت و این موضوع تیر دیگری بر پیکر نحیف دامداران بود؛ پس نتیجه می‌گیریم که دولت باعث این وضع گرانی بوده است.

گرانی تولید در دامداری‌ها کنترل می‌شود، اما در بازار نه
این کارشناس حوزه پرورش دام تصریح کرد: دام زنده سبک در ابتدای سال جاری ۳۷۰ هزار تومان قیمت داشت، اما هم اکنون قیمت آن به حدود ۲۴۰ هزار تومان رسیده است، اما قیمت گوشت در بازار نه تنها کاهش نیافته بلکه بالاتر نیز رفته است. در بحث دام سنگین نیز شرایط همین گونه است؛ قیمت دام زنده سنگین امروز از ۲۲۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است، اما همچنان قیمت گوشت گوساله افزایش می‌یابد. این شرایط نشان از این دارد که عوامل دیگری جز قیمت تولیدی بر نرخ گوشت تاثیر دارد.

 با پایان یافتن فصل گرما، بازار گوشت به سمت تولید و توزیع متفاوت تری نسبت به فصل تابستان می رود که این موضوع هر سال تکرار می شود. حالا با توجه به موارد گفته شده باید منتظر بود و دید که قیمت ها در بازار گوشت به چه سمتی می رود و آیا دولت چهاردهم در مهار و حتی تثبیت قیمت این محصول برنامه مدون و اجرایی دارد؟!


کد مطلب: 492251

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492251/مصوبه-دولت-تیری-پیکره-نحیف-دامداران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir