کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سویه دورگه ویروس کرونا واگیردارتر است

2 مهر 1403 ساعت 14:04


گروه سلامت: کارشناسان می‌گویند سویه تازه کشف‌شده دورگه کروناویروس به نام XEC ممکن است بیماری شدیدتری ایجاد نکند، اما جزء سویه‌های واگیرتر گروناویروس است.
به گزارش همشهری آنلاین سویه جدید XEC شکل دورگه یا بازترکیب سویه‌های KS.1.1 و KP.3.3 کرونا ویرو است که هر دوی آنها از خانواده اُمیکرون هستند که از اواخر دسامبر ۲۰۲۲ در آمریکا به سویه غالب بدل شد.

این سویه برای نخستین بار در اواخر ماه ژوئن در برلین پدیدار شد، سپس به سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا منتشر شد و کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک و هلند از لحاظ تعداد موارد عفونت با این سویه جدید در رأس سایر کشورها قرار دارند.سویه XEC در دست کم ۲۵ ایالت آمریکا نیز گزارش شده است، گرچه ممکن است شیوع آن گسترده‌تر باشد، زیرا همه افرادی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت می‌شود، مورد آزمایش ژنتیکی قرار نمی‌گیرند.

کارشناسان می‌گویند در فصل سرد امسال احتمالاً با چند نوع ویروس کرونا به طور همزمان روبرو خواهیم بود، یعنی مشابه آنچه در مورد آنفلوانزا هم مطرح است.در حالی که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سویه XEC شدت بیماری ناشی از ویروس را افزایش دهد، این سویه طور بالقوه می‌تواند به یک سویه غالب تبدیل شود، زیرا انواع سویه اُمیکرون مسری‌تر هستند. با این حال، واکسن‌های اصلی و واکسن‌های یادآور کووید-۱۹ موجود در حال حاضر به‌خصوص در برابر XEC محافظت ایجاد می‌کنند، زیرا این سویه ترکیبی از دو سویه اُمیکرون است.

کارشناسان می‌گوینداین سویه‌ها از این مزیت برخوردارند که در مقایسه با سایر خانواده‌ها مسری‌تر هستند، و واکسن‌هایی که در حال حاضر ارائه می‌شوند، گرچه بر اساس سویه XEC نیستند، اما با آن مرتبط هستند.

به گفته کارشناسان مانند سایر عفونت‌های تنفسی کووید و انواع اخیر اُمیکرون آن به طور فزاینده‌ای در طول فصل‌های پاییز و زمستان گسترش می‌یابند، زیر در این فصول ا دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازمی‌گردند، بچه‌ها زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانند و مردم برای تعطیلات به دیدار خانواده خود می‌روند.

مرکز انتقال و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود درمان‌ها و واکسن‌های موحود همه سویه‌های در گردش کروناویروس را پوشش دهند.توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا این است که همه افراد ۶ ماهه و بالاتر، به استثنای برخی موارد، یک واکسن به روز شده ۲۰۲۴-۲۰۲۵ کرونا را برای محافظت در برابر ویروس دریافت کنند، صرف نظر از اینکه قبلاً واکسینه یا آلوده شده باشند یا نه.


کد مطلب: 492466

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492466/سویه-دورگه-ویروس-کرونا-واگیردارتر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir