به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۱۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۴۹۲۵۲۰

به راستی اگر شکلات بخوریم جوش می‌زنیم؟

به راستی اگر شکلات بخوریم جوش می‌زنیم؟
گروه علمی:شکلات از دیرباز به دلیل ایجاد آکنه و جوش شهرت داشته است، اما آیا این باور قدیمی حقیقت دارد؟به گزارش فرارو ، در دهه ۱۹۶۰، چندین مطالعه رابطه بین شکلات و جوش زدن را تجزیه و تحلیل کردند. بزرگترین مطالعه که تنها ۶۵ شرکت کننده داشت هیچ رابطه‌ای بین این دو پیدا نکرد. با این حال این مطالعه از آن زمان به دلیل نقص‌های متعدد مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که به نظر می‌رسد خوردن شکلات و جوش زدن ارتباطی نداشته باشند، مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد در واقع ارتباط زیادی بین رژیم غذایی و آکنه وجود دارد. به ویژه رژیم غذایی غربی، که سرشار از چربی اشباع شده، قند و لبنیات است.

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که در آن فولیکول‌های مو در پوست توسط چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده و باعث ایجاد جوش می‌شود. بیبی دو هارپور، متخصص پوست، می‌گوید جوش‌های شدید یا مداوم از نوجوانی و بزرگسالی به دلیل ژنتیک ایجاد می‌شوند. در واقع ژن‌ها اندازه غدد چربی پوست و میزان چربی تولید شده را تعیین می‌کنند.

دو هارپور می‌گوید: «درگیری بزرگسالان با جوش صورت در سال‌های اخیر افزایش یافته است، به خصوص در زنان، اما هیچ دلیل واحدی برای این اتفاق وجود ندارد. البته عوامل محیطی خاصی در زندگی روزمره می‌توانند نقش داشته باشند. به طور کلی، سبک زندگی مدرن برای بدن خوب نیست و شاید جوش زدن نشانه‌ای از آن باشد.»

در یک پژوهش جدید، محققان استدلال کرده‌اند جوش‌های صورت توسط شیوه‌های زندگی مدرن، از جمله رژیم غذایی غربی سرشار از قند و چربی، تشدید می‌شود. با این حال تأثیر متقابل جوش زدن و سلامت، عملکرد سیستم ایمنی، رژیم غذایی، التهاب، استرس و قرار گرفتن در معرض محیط‌های خاص به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. زینب لفتاح، سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا، می‌گوید: «چنین محرک‌هایی می‌تواند شامل استرس، مبارزه با عفونت‌ها یا به سندروم پیش از قائدگی باشد.»
آیا شکلات می‌تواند باعث جوش صورت شود؟

شصت سال پس از سرزنش شدن شکلات برای ایجاد جوش صورت، بسیاری از مردم هنوز آن را به عنوان یک محرک احتمالی می‌شناسند. از هر ۱۰ بیماری که لفتح در کلینیک خود می‌بیند، ۹ نفر از او می‌پرسند چه غذا‌هایی را می‌توانند از رژیم غذایی خود حذف کنند تا جوش‌های خود را بهبود بخشند و شکلات یکی از رایج‌ترین خوراکی‌هایی است که درباره آن سوال می‌شود.

دکتر زینب لفتح می‌گوید: «این تصور نادرست است، اما کمی حقیقت دارد.» لفتح می‌گوید دلیل اینکه غذا‌هایی با شاخص گلوکز بالا می‌توانند جوش صورت را تشدید کنند، افزایش سطح انسولین در بدن است که التهاب را تحریک می‌کند و باعث افزایش تولید سبوم بر روی پوست می‌شود که می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به جوش زدن شود. با این حال، شکلات در واقع دارای شاخص گلوکز پایین تا متوسط است.»

مجموعه دیگری از تحقیقات به طور گسترده‌تری به رابطه بین جوش زدن و رژیم غذایی غربی، که مملو از غذا‌هایی با شاخص گلوکز بالا است، تمرکز کرده‌اند. مطالعات جمعیتی متعددی ارتباط بین جوش زدن و خوردن غذا‌های پرچرب و قندی را نشان می‌دهند. بزرگترین مطالعه در نوع خود، که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، جوش صورت و الگو‌های رژیم غذایی در بیش از ۲۴۰۰۰ نفر را مقایسه کرد. محققان دریافتند که رژیم غذایی غربی احتمالاً در بروز جوش نقش دارد. یک مطالعه جمعیتی دیگر نشان داده است هیچ موردی از جوش در میان ساکنان جزیره کیتاوان پاپوآ گینه نو وجود ندارد. محققان نتیجه گرفتند دلیل آن رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین آن‌ها باشد.

بودو ملنیک، دکتر پوست در آلمان می‌گوید: «جوش صورت یک سندرم متابولیک پوست است. ارتباط زیادی بین جوش صورت و بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی وجود دارد.» او در مقاله‌ای استدلال کرد کربوهیدرات‌های تصفیه شده که اغلب دارای شاخص گلوکز بالا هستند، شیر و چربی‌های اشباع شده و ترانس باعث ایجاد جوش می‌شوند.

بنابراین، خود شکلات باعث جوش زدن نمی‌شود؟
شکلات حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است و می‌تواند حاوی مقدار زیادی قند باشد. با این حال، اثرات بالقوه خوردن شکلات نه تنها به رژیم غذایی فرد بستگی دارد، بلکه ممکن است به نوع شکلات نیز بستگی داشته باشد. برای مثال شکلات تلخ با درصد بالا، قند کمتری دارد.

خوردن برخی از شکلات‌های تلخ برای پوست مفید نیز هست. شکلات تلخ، استرس اکسیداتیو در پوست را کاهش می‌دهد که به کاهش التهاب پوستی کمک می‌کند. با این حال، فواید شکلات تلخ بیشتر برای کاهش دادن علائم پیری در پوست مفید هستند. این ممکن است بیشتر از کاهش شدت یا خطر آکنه، برای علائم قابل مشاهده پیری پوست مفید باشد.

دو هارپور می‌گوید، در حالی که الگو‌های غذایی خاص مانند کالری بالا و مواد مغذی کم احتمالاً باعث افزایش التهاب در سراسر بدن می‌شود، ایجاد جوش در بدن تنها در افرادی رخ می‌دهد که از نظر ژنتیکی مستعد جوش زدن هستند. رژیم غذایی سالم برای سلامت عمومی مفید است؛ یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و سایر غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان برای پوست مفید هستند. بخش‌های بدن با هماهنگی کار می‌کند، بنابراین خوراکی‌هایی که برای قلب، روده و مغز مفید هستند، برای پوست نیز مفید هستند.
برچسب ها: شکلات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها