کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درگیری‌ها بین اسرائیل و  حزب‌الله وارد مرحله جدیدی شد

هشدار ارتش اسرائیل به ساکنان جنوب لبنان

2 مهر 1403 ساعت 18:27


گروه بین الملل: تبادل سنگین آتش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان  در حالی ادامه پیدا کرد که مقام‌های اسرائیلی بر ادامه عملیات علیه این گروه تا زمان فراهم شدن زمینه بازگشت شهروندان‌شان به خانه‌های خود در نزدیکی مرز لبنان تاکید می‌کنند.
حملات هوایی روزهای اخیر اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله سنگین‌ترین حملات از این نوع طی یک سال اخیر بود. در مقابل گروه حزب‌الله نیز به پرتاب راکت به عمق خاک اسرائیل ادامه می‌دهد.
درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه حزب‌الله که همزمان با آغاز جنگ غزه شروع شد هفته گذشته با انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم متعلق به اعضای این گروه در لبنان وارد مرحله جدیدی شد.
حملات هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان  به طور گسترده ادامه پیدا کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسشی مورد احتمال ورود نیروی زمینی کشورش به خاک لبنان آن را رد نکرد. او تاکید کرد که اسرائیل هر آنچه را «لازم باشد» انجام خواهد داد.
سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین از ساکنان جنوب لبنان خواست تا از مواضع حزب‌الله در منطقه دور شوند. با این حال ارتش اسرائیل هنوز از همه ساکنان جنوب لبنان نخواسته است که محل زندگی خود را ترک کنند.
حزب‌الله لبنان تاکید می‌کند که درگیری‌ها با اسرائیل تا زمانی که توافقی برای آتش‌بس در جنگ غزه به دست نیامده است ادامه خواهد داشت. در مقابل اسرائیل هدف از تشدید حملات به مواضع حزب‌الله را زمینه‌سازی برای بازگشت شهروندان خود به خانه‌هایشان در نزدیکی مرز شمالی با لبنان عنوان می‌کند.
رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته است که کشورش برای «مراحل بعدی» درگیری‌ها طی روزهای آینده آمادگی دارد.او با این حال توضیح بیشتری در این مورد نداد.


رخنه اسرائیل به خطوط تلفن ثابت لبنان
خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که اسرائیل با هک رادیو در این کشور پیام‌های هشدار ارتش اسرائیل را درباره لزوم دور شدن از سایت‌ها و تجهیزات و انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله پخش کرده است.همزمان زیاد المکاری، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان،  تأیید کرد که دفتر کار او در ساختمان وزارتخانه هم تماس تلفنی از یک خط ثابت تلفن دریافت کرده که وقتی کارمندانش به آن تماس پاسخ دادند، پیام ضبط شده هشدار ارتش اسرائیل برای تخلیه این ساختمان را شنیدند.
 وزارت اطلاع‌رسانی لبنان در نزدیکی چند ساختمان دیگر در بیروت قرار دارد که همگی مقر وزارتخانه‌های مختلف در دولت این کشور هستند.تماس از تلفن ثابت برای دادن هشدار به وزیر اطلاع‌رسانی و باقی شهروندان لبنان در شرایطی رخ داده که لبنان از سال‌ها پیش خطوط ثابت تلفن را به روی هر نوع تماس با اسرائیل مسدود کرده است.عماد کریدیه، رئیس شرکت دولتی مخابراتی «اوجیرو» تأکید کرد تمامی ارتباطات با اسرائیل در سامانه شبکه تلفن ثابت مسدود است.اسرائیل با استفاده از کد تلفن بین‌المللی یک «کشور دوست»، سیستم‎‌های ارتباطی را دور می‌زند.شهروندان لبنانی در جنوب این کشور به خبرگزاری رویترز گفتند به یک شماره تلفن لبنانی پاسخ داده‌اند که در آن تماس‌گیرنده اخطار داده به سرعت از محل هر چیز مربوط به حزب‌الله تا یک کیلومتر دور شوند. اسرائیل با هک دستگاه‌های رادیو و سیستم‌های ارتباطی در لبنان در صدد رساندن گسترده اخطار خود به مردم این کشور برای دور شدن از مقرها، انبارها و سایت‌های دیگر حزب‌الله هستند.در مقابل خبرگزاری ملی لبنان این اخطارهای تلفنی را «بخشی از جنگ روانی دشمن» توصیف کرده است.

احتمال کشته شدن یحیی سنوار
رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که مقام‌های این کشور در حال تحقیق در مورد احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در حملات هوایی به نوار غزه هستند.
بنا به این گزارش‌ها عدم ارتباط‌گیری نسبتا طولانی مدت یحیی سنوار با دنیای بیرون باعث شده است تا احتمال کشته شدن او مورد بررسی قرار بگیرد. یحیی سنوار پس از آنکه اسماعیل هنیه نزدیک به دو ماه پیش در تهران ترور شد به عنوان جانشین او در مقام رئیس دفتر سیاسی حماس معرفی شد.
از یحیی سنوار به عنوان طراح اصلی حمله روز هفت اکتبر سال ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل یاد می‌شود. گفته می‌شود او پس از آغاز جنگ غزه به تونل‌های زیرزمینی حماس در نوار غزه پناه برد.
گمانه‌زنی در مورد سرنوشت یحیی سنوار در حالی صورت می‌گیرد که او پیش از این نیز در جریان جنگ غزه سابقه غیبت طولانی مدت و عدم ارتباط گیری با دنیای بیرون را داشت. با این حال پس از مدتی شواهدی از ارتباط گیری او با دنیای بیرون در مورد مذاکرات آتش‌بس و دیگر موضوعات روز به دست آمد.
در گزارش رسانه‌های اسرائیل آمده که هنوز هیچ گونه شواهد محکمی مبنی بر کشته شدن یحیی سنوار به دست نیامده است. مقام‌های اسرائیل در حالی به دنبال تحقیق در مورد احتمال کشته شدن یحیی سنوار هستند که شین‌بت، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل بر این باور است که مرد شماره یک گروه حماس همچنان در قید حیات است.
روزنامه هاآرتص به نقل از منابع خود گزارش داده است که اسرائیل در ماه‌های اخیر تونل‌های زیرزمینی حماس را که احتمال حضور یحیی سنوار در آنها وجود داشت هدف حملات خود قرار داده بود.اسرائیل طی ماه‌های گذشته برای شناسایی محل اخفای یحیی سنوار و برادرش محد سنوار تلاش زیادی کرد.

 


کد مطلب: 492523

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492523/هشدار-ارتش-اسرائیل-ساکنان-جنوب-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir