به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۹۲۵۷۵

لیست بهترین آجیل‌ها برای کم خونی

لیست بهترین آجیل‌ها برای کم خونی
گروه سلامت: اگر در میانه روز احساس خستگی عمیق و غیر معمولی می‌کنید یا هنگام بالا رفتن از پله‌ها و بلند شدن یک دفعه‌ای احساس سرگیجه و تنگی نفس دارید و به خصوص اگر به صورت مداوم احساس سرما دارید و پاهایتان حتی در هوای معتدل هم سرد و منجمد است؛ پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید.

به گزارش همشهری آنلاین،تمام مثال‌هایی که خواندید، از علائم کم خونی هستند که در این مقاله می‌خواهیم لیست بهترین آجیل برای کم خونی را به شما معرفی کنیم تا با تغذیه‌ای جذاب و خوشمزه به پیشگیری یا درمان کم خونی خود کمک کنید.

آیا مصرف آجیل در بهبود کم خونی موثر است؟
البته که بله! گذشتگان ما با تغذیه از دانه‌ها و مغزیجات، بی‌شک زندگی سالم‌تر و طول عمر مفیدتری داشته‌اند؛ اما با ورود به نسل ماشینی و صنعتی، افزایش اضطراب و استرس و مهمتر از همه این‌ها، مصرف مواد غذایی که ارزش غذایی پایینی دارند؛ به وفور با مشکلاتی مواجه هستیم که همه آنها ریشه در اصل تغذیه‌ای دارند. کم خونی نیز از این قبیل مشکلات است که شاید در مراحل اولیه به صورت حاد خود را نشان ندهد؛ ولی تاثیر فوق‌العاده مستقیم روی کیفیت زندگی دارد. برای درمان و حل مشکل کم خونی می‌توان در کنار داروهایی که پزشکان متخصص تجویز می‌کنند از مغزیجات موثر هم استفاده کنید.

علت کم خونی چیست؟
کم‌خونی به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین خون رخ می‌دهد. یکی از شایع‌ترین دلایل کم‌خونی، کمبود آهن است که باعث کاهش تولید هموگلوبین می‌شود. علاوه بر این، کمبود ویتامین‌های B12 نیز می‌تواند منجر به اختلال در تولید گلبول‌های قرمز شود.

بهترین انواع آجیل برای کم خونی
در ادامه لیست بهترین آجیل برای کم خونی را به شما معرفی می‌کنیم و به تفصیل هر کدام را شرح می‌دهیم تا به جای صرف هزینه برای مواد غذایی بی‌ارزش، با تهیه این مغزیجات میان وعده و حتی یک وعده خوشمزه و سالم داشته باشید و کم خونی خودتان را تا حد زیادی کاهش دهید.

پسته
این آجیل به خودی خود برای ما ایرانی‌ها جذابیت خیلی زیادی دارد و از مهم‌ترین آیتم‌های عیدانه نیز هست. این مغز خوشمزه‌ی سرشار از آهن، برای تولید هموگلوبین و انتقال اکسیژن در خون ضروری است. پسته روند تولید سلول‌های خونی را تقویت می‌کند و البته که حاوی ویتامین B6 هم هست. یک منبع فوق العاده طبیعی و عالی برای افزایش انرژی روزانه.
از جمله ویتامین‌های موجود در پسته:

    ویتامین E: آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از بدن در برابر آسیب‌ها.
    ویتامین K: بهبود فرایند انعقاد خون و حفظ سلامت استخوان‌ها.
    ویتامین B6: تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد مغز.

بادام درختی
مصرف منظم بادام درختی برای تامین آهن و پیشگیری از علائم کم خونی بسیار موثر است. بادام درختی به تنظیم سطح هموگلوبین کمک می‌کند و کم خونی را کاهش می‌دهد. انرژی و نشاط را بیشتر می‌کند. بادام درختی منبع غنی ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین حجم زیادی ویتامین B2 دارد که به سلامت پوست و عملکرد مغز کمک می‌کند. از دیگر ویتامین‌های این مغز خوشمزه در لیست بهترین آجیل برای کم خونی B3 موجود در آن است که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

کشمش
ضعف، سرگیجه و خستگی از موارد مشترک در بین کسانی است که دچار کم خونی هستند. ویتامین C موجود در کشمش به بهبود اثربخشی آهن در جریان خون کمک فراوانی می‌کند و در کنار ویتامین B که سبب تولید گلبول‌های قرمز می‌شود برای کاهش ضعف و خستگی بسیار موثر است. از کشمش برای استفاده میان وعده‌ای کنار انواع چایی می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر این، ویتامین‌های موجود در کشمش، در حفظ سلامت استخوان، کاهش چشمگیر ریزش مو و سلامت پوست موثر است.

بادام هندی
مصرف بادام هندی در راستای افزایش سطح هموگلوبین و اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن بسیار کمک کننده است. وجود ویتامین‌های گروه B موجود در بادام هندی، در تولید سلول‌های خونی و حفظ سلامت سیستم عصبی تاثیر فراوانی دارد. برای درمان کم خونی در طول روز شما باید به تعداد ۱۵ الی ۲۰ عدد یا یک مشت کوچک بادام هندی را به دفعات مصرف کنید. این مقدار برای تامین آهن، مس و دیگر مواد معدنی برای بهبود وضعیت کم خونی لازم است.

فندق
این مغز خوشمزه انواع ویتامین‌های B6، C، آنتی اکسیدان‌ها، مس، منیزیم و... را داراست و جز بهترین مغزها برای کم خونی است. از نظر کارشناسان حوزه تغذیه، فندق جایگزین خیلی خوبی برای پروتئین موجود در لبنیات است و مصرف روزانه حدود ۲۰ عدد فندق برای درمان کم خونی تاثیر فراوانی دارد.

بادام زمینی
در لیست بهترین آجیل برای کم خونی، بادام زمینی هم قرار دارد؛ ولی معمولاً بادام زمینی را در دسته حبوبات به شمار می‌آورند؛ اما نکته مهم اینجاست که این ماده هم مانند سایر آجیل‌هایی که برای درمان کم خونی ذکر کردیم دارای فواید و ویتامین‌هایی است که تاثیر مستقیمی بر تولید گلبول‌های خونی و اکسیژن رسانی دارد.

گردو
از جذاب‌ترین دانه‌های مغذی که خیلی خیلی روی درمان کم خونی تاثیر دارد، گردو است. ممکن است برای برخی افراد حساسیت زا باشد و التهاب و زخم‌هایی را در قسمت دهان ایجاد کند. قبل از مصرف (یک شب قبل )گردو را خیسانده و بعد میل کنید. از جمله ویتامین‌هایی که در گردو موجود است: امگا3، امگا ۶، ویتامین B5، ویتامین B6، B12، پتاسیم، فسفر، منیزیم، زینک و... .

تخم کتان
این دانه مغذی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به تقویت جریان خون و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. امگا ۳ التهاب بدن را کاهش می‌دهد و برای جذب مواد مغذی مفید است. تخم کتان، فیبر بالایی دارد که به درمان یبوست هم کمک کرده و سیستم گوارش را بهینه می‌کند. ویتامین B1 و منیزیم در دانه کتان، خستگی ناشی از کم خونی را کاهش می‌دهد.

دانه کنجد
دانه‌های کنجد به ویژه کنجد سیاه مقدار قابل توجهی آهن دارند. مصرف کنجد به افزایش سطح هموگلوبین کمک می‌کند و اکسیژن رسانی را بهبود می‌بخشد. کنجد حاوی فولیک و ویتامین B6 است. از طرف دیگر؛ کنجد حاوی مس زیادی است و منیزیم موجود در آن، خستگی ناشی از کم خونی را کاهش می‌دهد.

تخم کدو تنبل
تخم کدو تنبل در لیست بهترین آجیل برای درمان کم خونی از جمله مواد مغذی است که حاوی زینک بسیار است. به تقویت سیستم ایمنی و افزایش جذب آهن کمک می‌کند. سبب خونسازی می‌شود و ضعف و خستگی را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه تخم کدو تنبل به صورت خام و بوداده یا اضافه کردن به سالاد و غذا، در تقویت خون و کاهش علائم کم خونی موثر است.

بهترین آجیل برای کم خونی
انتظار نداشته باشید که بین مغزیجات‌هایی که معرفی کردیم یکی را به عنوان بهترین انتخاب کنیم! هر کدام از این مغزها فواید و ویژگی‌های خود را دارند و همه آنها برای درمان کم خونی بسیار موثرند. برای پیشگیری از کم خونی حتی مصرف روزانه (به عنوان خوراکی) به جای خوراکی‌های مضر بسیار توصیه می‌شود.

سخن پایانی
در قسمت بالا به بررسی بهترین آجیل برای کم خونی پرداختیم و انواع این آجیل‌ها را به شما معرفی کردیم. در نظر داشته باشید که علائم کم خونی را جدی بگیرید و سعی کنید با استفاده از روش‌های طبیعی و قرار دادن این مواد مغذی در رژیم غذایی خودتان به درمان کم خونی خود و پیشگیری از این حالت بپردازید. اگر تجربه جدیدی در مصرف این مواد مغذی برای درمان کم خونی دارید با ما به اشتراک بگذارید.
برچسب ها: کم خونی آجیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها