به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ - ۱۶:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۴۹۲۶۵۶

 نگرانی از خودروهای چینی در آمریكا

 نگرانی از خودروهای چینی در آمریكا
گروه بین الملل: وزارت بازرگانی ایالات متحده پیشنهاد داد که از تردد خودروهایی که از طریق نرم‌افزار یا سخت‌افزار چینی به اینترنت متصل می‌شوند،‌ در جاده‌های این کشور جلوگیری شود. چنین اقدامی، عملا جلوی حضور خودروها و وانت‌های چینی در بازار آمریکا را خواهد گرفت.وزارت بازرگانی آمریکا دلیل این پیشنهاد را، «نگرانی درباره امنیت ملی» عنوان کرده است.
تصویب این مقررات همچنین خودروسازان آمریکایی و سایر تولیدکنندگان عمده خودرو را وادار می‌کند که برای حضور محصولاتشان در بازار ایالات متحده، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای چینی را از آنها کنار بگذارند.دولت جو بایدن درباره احتمال جمع‌آوری اطلاعات راننده‌ها و زیرساخت‌های آمریکایی توسط خودروهای چینی متصل به اینترنت، و همینطور احتمال نفوذ مخرب خارجی در سامانه‌های راهبری و مسیریابی این خودروها ابراز نگرانی کرده است. کاخ سفید شش ماه پیش دستور تحقیقاتی در این زمینه را صادر کرده بود.
ممنوعیت‌های پیشنهادی مانع آزمایش خودروهای خودران چینی در جاده‌های آمریکا می‌شوند. مقررات تازه همچنین نرم‌افزار و سخت‌افزار تولید روسیه را هم شامل می‌شود و می‌تواند به دیگر رقبا و دشمنان ایالات متحده هم گسترش پیدا کند.بر این اساس، ممنوعیت نرم‌افزار از خودروهای مدل ۲۰۲۷ و منع استفاده از سخت‌افزار چینی از خودروهای مدل ۲۰۳۰ اجرایی خواهد شد.
وزارت بازرگانی آمریکا از مصرف‌کنندگان خواسته که نظرات خود در این زمینه را ظرف سی روز اعلام کنند و امیدوار است تا پیش از آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری، این مقررات نهایی شده‌ باشند.
این ممنوعیت‌های پیشنهادی البته ماشین‌آلات کشاورزی یا معدن‌کاوی را شامل نمی‌شود.
مقررات پیشنهادی تازه اقدامی جدی در راستای گسترش محدودیت خودروهای چینی و اجزای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنها به شمار می‌آید. دولت آمریکا در روزهای اخیر با وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی روی خودروهای الکتریکی چینی و باتری‌هایشان، عملا مانع‌تراشی در راه ورود این محصولات به جاده‌های ایالات متحده را کلید زده بود.
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده،‌ در توجیه طرح تازه می‌گوید اگر در خودروها از نرم‌افزار و سخت‌افزار تولید کشورهای متخاصم استفاده شود، به این معنا خواهد بود که ممکن است از این تجهیزات برای نظارت و جاسوسی و حتی کنترل کامل خودرو از راه دور سوء استفاده شود؛ موضوعی که امنیت و حریم خصوصی رانندگان آمریکایی را به خطر می‌اندازد.
به گفته وزیر بازرگانی آمریکا، چنین موضوعی می‌تواند «دست دشمنان را باز بگذارد» که در صورت نیاز، به طور همزمان کنترل همه این خودروها در اختیار گرفته یا آنها را از کار بیاندازند و به این ترتیب، باعث تصادف یا ترافیک‌های سنگین شوند.
جینا ریموندو با تأکید بر این‌که در حال حاضر تعداد نسبتاً کمی از خودروها و وانت‌های چینی وارد بازار آمریکا شده‌ است، گفت اقدام نهاد تحت امرش، گامی «پیشگیرانه» بوده و هدف این است که «پیش از آن‌که خودروهای چینی یا اتومبیل‌های دارای نرم‌افزار و سخت‌افزار ساخت چین و روسیه،‌ جای خود را در بازار و جاده‌های ایالات متحده باز کنند، دست‌به‌کار شویم».
به گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده، مقررات تازه،‌ گرچه همه خودروهای تولید چین را در بر می‌گیرد، اما به خودروسازان چینی این فرصت را می‌دهد که با درخواست «مجوزهای ویژه»، از این ممنوعیت‌ها مستثنی شوند.
لیز کنن، مدیر دفتر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید در حال حاضر همه خودروهای چینی موجود در آمریکا، مشمول این مقررات تازه می‌شوند. به گفته این مدیر ارشد دولت آمریکا،‌ شرکت‌های جنرال موتورز و فورد هم نخواهند توانست خودروهای چینی وارداتی را به بازار ایالات متحده عرضه کنند.
همزمان جیک، سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم، با این ادعا که واشینگن «شواهد فراوان و قاطعی» از تلاش چین برای نصب بدافزار در زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده در اختیار دارد، گفت حضور احتمالی میلیون‌ها خودروی چینی، که هر یک دست‌کم ۱۰ تا پانزده سال عمر فعال دارند، در جاده‌های آمریکا، خطر مداخله یا خرابکاری را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر لین جیان،‌ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن از واشینگتن می‌خواهد که «با احترام به اصول بازار، یک محیط تجاری باز، شفاف و غیرتبعیض‌آمیز را برای شرکت‌های چینی فراهم کند». این مقام چینی تأکید کرد که پکن از منافع و حقوق قانونی خود کوتاه نمی‌آید.
در این میان گروهی متشکل از شرکت‌های مهم خودروسازی شامل جنرال موتورز، تویوتا، فولکس واگن و هیوندای اشاره کرده‌اند که خودروسازان برای تطبیق خود با مقررات تازه، به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.
این گروه با تأکید بر محدودیت تعداد خودروهایی که با نرم افزار یا سخت‌افزار چینی از این کشور وارد آمریکا می‌شوند، هشدار داد که برخی خودروسازان ناچار به جست‌وجو برای یافتن دیگر ارائه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار ارتباطی خواهند شد.
به تازگی اتحادیه اروپا هم با وضع تعرفه‌های سنگین بر خودروهای الکتریکی چینی، به شدت از توان رقابتی آنها در بازارهای اروپا کاست.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها