کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رگبارو رعد و برق در ۱۲ استان کشور

3 مهر 1403 ساعت 17:52


گروه جامعه: سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع رگبار باران و رعد و برق در ۱۲ استان همچنین وزش باد شدید در ۱۰ استان و طوفان گرد و خاک در شرق کشور هشدار داد.به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت امروز (۳ مهر) در گیلان، غرب مازندران و نوار شرقی اردبیل، فردا (۴ مهر) در گیلان، مازندران، گلستان و مرکز و جنوب اردبیل، پنجشنبه (۵ مهر) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات استانهای سمنان، البرز و تهران، جمعه (۶ مهر) در نیمه شرقی گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان و شنبه (۷ مهر) در گیلان، مازندران، گلستان، جنوب و مرکز اردبیل و دامنه و ارتفاعات استانهای سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک و در شرق کشور همراه با طوفان گرد و خاک امروز (۳ مهر) در کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان و نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، فردا (۴ مهر) در جنوب خراسان رضوی، نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق و جنوب سمنان، پنجشنبه (۵ مهر) در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب سمنان و شمال شرق اصفهان، جمعه (۶ مهر) در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق و جنوب سمنان، شمال سیستان و بلوچستان و شمال شرق اصفهان، شنبه (۷ مهر) در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب سمنان و شمال شرق اصفهان و یکشنبه (۸ مهر) در جنوب خراسان رضوی، نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق سمنان پیش بینی می‌شود.

در این شرایط کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ...، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ اعلام کرد: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۴-۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و بیشتر از ۱.۵ متر در مناطق نزدیک و دور از ساحل از فردا تا جمعه (۴ تا ۶ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان درقفس و صدمه به قایق های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک و اختلال در تردد شناورها و فعالیت های ساحلی و فراساحلی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی اشاره کرد.
ممانعت از شنا، محدود کردن تردد قایق‌های سبک و تفریحی، ورود و خروج کشتی ها به بندر با احتیاط، تردد کشتی‌های تجاری با احتیاط، محدود کردن فعالیت‌های شیلاتی و پشتیبانی صنایع فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی از توصیه‌های سازمان هواشناسی در این شرایط جوی است.

 هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


کد مطلب: 492683

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492683/رگبارو-رعد-برق-۱۲-استان-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir