به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۱۴:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۹۲۷۹۳

دوشنبه؛ مرگبارترین روز عروس خاورمیانه بود

دوشنبه؛ مرگبارترین روز عروس خاورمیانه بود
گروه بین الملل: لبنانی‌ها روزهای سختی را می‌گذرانند. درگیری‌ها باعث شده است هزاران نفر خانه‌های خود را در جنوب ترک کنند. به نوشته «کاتلین ماگرامو» در سی‌ان‌ان، روز دوشنبه «مرگبارترین روز برای لبنانی‌ها از سال۲۰۰۶ به این‌سو بود.» در این روز نزدیک به ۳۰۰هدف از سوی اسرائیل هدف گرفته شد و حدود ۵۰۰کشته و ۱۶۵۰زخمی بر جای گذاشت. با افزایش حملات، انتظار می‌رود تلفات انسانی افزایش یابد. «فدریکا مارسی» هم در گزارش ۲۴سپتامبر برای الجزیره البته به جنبه دیگری از این جنگ اشاره کرد و آن کوچ گسترده لبنانی‌ها از جنوب بود. در همین ارتباط، «متیو سالتمارش»، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به الجزیره می‌گوید که «تلفات غیرنظامیان در لبنان در میان حملات اسرائیل غیرقابل قبول است.» وی به خبرنگاران در ژنو گفت: «ده‌ها هزار نفر یک‌شبه یعنی طی دوشنبه‌شب ۲مهرماه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.»
به گزارش دنیای اقتصاد، اخبار و تصاویر واصله حاکی از این است که بسیاری از شاهراه‌های حیاتی لبنان یا بسته است یا به‌شدت شلوغ است. ترافیک باعث شده روند حرکت خودروها به کندی صورت بگیرد. آن‌ها خانه‌های خود را رها کرده و فقط با یک خودرو و وسایل ضروری به نقاط امن‌تر لبنان در حال کوچ هستند. این در حالی است که «رونان مانلیس» در گفت‌وگو با روزنامه معاریو ادعا کرد: «برنامه ما این است که حزب‌الله پرچم سفید را بالا ببرد» در غیر این صورت حملات اسرائیل باز هم ادامه خواهد یافت و آوارگی‌ها و فرارهای بیشتری را باعث خواهد شد. دولت لبنان مجبور شده است چندین هزار چادر برای سرپناه دادن به کسانی که از جنوب فرار کرده‌اند، علم کند. 
«ویکتوریا کیم» هم در گزارش ۲۴سپتامبر در نیویورک تایمز نوشت، ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز دوشنبه ۱۶۰۰هدف در لبنان را هدف قرار داده است. غیرنظامیان که از دامنه و شدت حملات وحشت زده بودند، از جنوب لبنان گریخته و در جست‌وجوی امنیت نسبی به بیروت رفته و راه‌های اصلی منتهی به پایتخت را مسدود کردند. این گزارشگر با اشاره به تعداد کشته‌ها و زخمی‌های لبنان طی روز دوشنبه گفت: «این مرگبارترین روز در لبنان از زمان پایان جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۹۰ بود و به نظر می‌رسید سرعت حملات اسرائیل از آنچه در جنگ سال۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله مشاهده شد که در آن بیش از هزار لبنانی طی یک ماه کشته شدند، فراتر رفت.» 
«ایوان واتسون» هم در گزارش ۲۴سپتامبر برای سی‌ان‌ان نوشت، لبنان اگرچه با درگیری غریبه نیست، اما روز دوشنبه مرگبارترین روزی بود که این کشور طی یک نسل به خود دیده است. درگیری‌های روز دوشنبه یادآور درگیری‌های دو دهه گذشته بود که طی آن هزاران نفر کشته و آواره شدند. خانواده‌ها فرار می‌کنند. سال‌ها ساختن یک زندگی در کسری از ثانیه بر باد می‌رود و آن‌ها باید کوله بار بر دوش گرفته و روانه این شهر و آن شهر شوند. این بار مضاعفی بر دوش اقتصاد ورشکسته لبنان وارد می‌کند. واتسون در گفت‌وگو با یک شهروند لبنانی که فرار را بر قرار ترجیح داده است، می‌نویسد: «این فرار برای لبنانی‌ها دردآور است. مادرشوهرم یک و نیم بلوک با ما فاصله دارد.
او سکته مغزی کرده بود و نمی‌توانست تکان بخورد.» این زن به گزارشگر سی‌ان‌ان گفت: «چندین ساعت خانواده تلاش کردند تا او را نجات دهند.» او می‌افزاید، درست مانند فرار غیرنظامیان وحشت‌زده که از بمباران اسرائیل در جنوب و شرق لبنان در روز دوشنبه گریختند، خانواده و فرزندانم در محله دیگری پناه گرفتند. » این زن که باروبنه بسته و در آستانه فرار از جنوب لبنان است، می‌افزاید: «اکنون چهار نسل در یک آپارتمان جمع شده‌اند و به دنبال فرصتی برای فرار می‌گردند.» 
به همین دلیل، هزاران لبنانی که به دنبال کوچ از «معرکه جنوب» بودند، بزرگراه اصلی خارج از شهر بندری جنوبی صیدا را با خودروهایی که به سمت بیروت حرکت می‌کردند، سد کردند و این بزرگ‌ترین کوچ ناشی از آوارگی از زمان جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال۲۰۰۶ بود. اسرائیل با این جنگ به دنبال این است که ظرفیت نظامی حزب‌الله را مهار و این گروه را به عقب براند تا بتواند ۶۲هزار شهرک‌نشین را به مناطق شمالی برگرداند. «زینا خدر» هم در الجزیره با اشاره به اینکه «آوارگی سلاح جدید اسرائیل است» نوشت، زمانی که ارتش اسرائیل برای مردم جنوب لبنان دستور خروج فوری صادر کرد، تنها چند دقیقه پس از آن حملات هوایی شدیدی را در سراسر جنوب لبنان آغاز کرد.
او نوشت: «ما آنجا بودیم. وحشت، هرج و مرج و سراسیمگی را با چشم خود دیدیم. مردم شروع به حمل هر آن چیزی که می‌توانستند در وسایل نقلیه خود کردند تا از شهر به سمت بیروت بروند.» این گزارشگر افزود: «در طول بزرگراه حملات هوایی صورت گرفت. ما با افرادی صحبت کردیم که به ما گفتند نمی‌دانند کجا می‌روند. آن‌ها می‌گفتند نمی‌دانیم تا چه مدت قرار است آواره شویم.» به نوشته این گزارشگر، «آوارگی اکنون یک سلاح جنگی است. این استراتژی اسرائیل است.» پیام اسرائیل به مردم لبنان این است: «ما به آوارگی‌تان ادامه خواهیم داد. مردم شما نمی‌توانند به خانه برگردند مگر اینکه مردم ما به شمال اسرائیل برگردند.» 
درهای دیپلماسی بسته است؟
روزنامه الاخبار نوشت، در سایه تشدید درگیری‌ها و تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در مرزهای لبنان و شمال فلسطین اشغالی، منابع اعلام کردند واشنگتن در پیامی به مقامات لبنانی اعلام کرد که درهای دیپلماسی بسته شده است. این روزنامه نوشت، میقاتی تماس‌هایی از آمریکایی‌ها دریافت کرد که این محتوا را دربرداشت: «واشنگتن دیگر قادر به کنترل اسرائیلی‌ها نیست و هیچ کاری نمی‌شود کرد.» منابع روز دوشنبه از ورود ترکیه و قطر به روند میانجی‌گری مستقیم برای حل تنش بین حزب‌الله و تل آویو خبر دادند. اسرائیل به دنبال ایجاد منطقه حائلی به عمق ۱۰کیلومتر است که هیچ انسانی در آن نباشد و از این خواسته کوتاه نمی‌آید و تنها راهکار بازگشت به اجرای قطعنامه۱۷۰۱ با دادن امتیازاتی است که تل‌آویو خواهان آن است. 
ابراهیم فریهات، استاد علوم سیاسی در موسسه مطالعات تحصیلات تکمیلی دوحه، نیز به الجزیره گفت: «انتظار سرایت جنگ اسرائیل علیه غزه به لبنان وجود داشت؛ اما چیزی که انتظار نمی‌رفت، تلفات عظیم یک روزه بود.» او می‌افزاید: «در یک روز نزدیک به ۵۰۰غیرنظامی کشته شدند. شگفت‌آورترین مساله، سکوت دولت‌های غربی است. هیچ بیانیه واقعی، هیچ فشار واقعی بر اسرائیل برای توقف حملاتش وجود نداشته است.» فریهات گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده «در حال تامین مالی این جنگ است.» به گفته وی، «این سومین جنگی است که آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بایدن پس از اوکراین و غزه، تامین مالی می‌کند.»
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها