کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کار مسئولان اظهار تأسف کردن تا اتفاق بعدی است!

برای پیمانکاران معادن سودآوری و تولید بیشتر در اولویت است تا جان معدنکاران

4 مهر 1403 ساعت 12:43


گروه اقتصادی: تکرار وقوع حادثه انفجار در معدن زغالسنگ معدنجوی طبس باز نشان می‌دهد که مشکلات ایمنی استخراج زغالسنگ همچنان پابرجاست، معادنی که بیشتر عملیات فنی آن توسط پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‌شود و عمدتاً در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند که نشان می‌دهد ایمنی برای بخش خصوصی در اولویت چندم پس از سود و افزایش تولید مطرح است.

 
به گزارش اقتصاد24؛در همین رابطه فتح‌اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: اهمیت جان کارگران باید در اولویت باشد نه اینکه با تکرار حادثه‌های تلخ مشابه حادثه معدن طبس، متولیان تنها با ابراز تاسف این موضوع را تا اتفاق بعدی مسکوت نگه دارند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: این اتفاقات تلخ، هرازگاهی در اقصی نقاط کشور در بخش معدن و حتی ساختمانی، کارگران را به کام مرگ می‌برد و مشکلاتی را برای این قشر زحمت کش ایجاد می‌کند.وی گفت: جای تاسف دارد که چرا بعد از تکرار این اتفاقات، چاره‌ای از سوی متولیان و مسئولان در این بخش‌ها از لحاظ نظارت، بازرسی و ارتقای امنیت اندیشیده نمی‌شود.

وقوع حادثه طبیعی است اما باید از ناگواری آن جلوگیری شود
بیات گفت: ایجاد حادثه و اتفاق، طبیعی است، اما می‌توان از اتفاق ناگوار جلوگیری کرد و تلفات را کاهش داد. معدن یک کار زیان‎آور و سنگین است و اتفاقات تلخ و سختی در آن به وقوع می‌پیوندد، اما در کشور ما مدت‌هاست این اتفاقات تلخ تکرار می‌شود، هرچند عمدی در کار نیست، اما سوء مدیریت یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین اتفاقاتی است.

به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، عدم ایجاد امنیت و ایمنی در محیط کار، سهم بزرگی در ایجاد مشکلات برای کارگران دارد، موضوعی که باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد و قطعا متوجه وضعیت اسفبار ایمنی در محیط کار خواهیم شد.وی تاکید کرد: کار باید به دست کاردان باشد. کارفرما یا پیمانکار اگر از بخش خصوصی و یا دولتی است در ابتدا باید جان انسان‌ها را در اولویت قرار دهد و برای حفظ جان آن‌ها از هیچ اقدامی دریغ نکند.

بیات با بیان اینکه باید به جان انسان‌ها اهمیت داد، افزود: کارفرمایان و مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. کارگر برای رفع نیاز خانواده جان خود را کف دست می‌گذارد و در بدترین و سخت‌ترین شرایط به دنبال رزق حلال است.

وی گفت: فعالیت معدنی آن هم در عمق ۵۰۰ – ۱۰۰۰ متری کار آسانی نیست. واقعا کارگر معدن از جان خود مایه می‌گذارد و در این بین مسئولان نیز باید با توجه به تخصص‌های لازم در این بین، وضعیت کار را برای این کارگران که ارزآور هستند ایمن نگه دارند.رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان با طرح این سوال که وظیفه بازرسان و ماموران نظارتی در معادن چیست؟ گفت: چرا متخصصان به دنبال ارتقای ایمنی معادن و حفظ جان کارگران نیستند و چرا خودشان را جای این کارگران نمی‌گذارند؟


کد مطلب: 492809

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492809/پیمانکاران-معادن-سودآوری-تولید-بیشتر-اولویت-جان-معدنکاران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir