کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 معافیت قطری‌ها از اخذ ویزا برای سفر به آمریکا

4 مهر 1403 ساعت 16:23


گروه بین الملل: آمریکا از پیوستن قطر، به عنوان نخستین کشور حوزه خلیج فارس به برنامه «معافیت ویزا» خبر داد. بنابر این برنامه که از روز اول دسامبر به اجرا در می‌آید شهروندان قطر برای سفر کمتر از ۹۰ روزه به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند.وزارت امنیت میهن و وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر از دوحه به دلیل رعایت تمام الزامات امنیتی سختگیرانه در جهت عضویت در این برنامه قدردانی کردند.
قطر، نقش مهمی در مذاکرات میانجی‌گرایانه میان حماس و مقامات اسرائيلی در رابطه با آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های حماس ایفا کرده است.
یک مقام آمریکایی ضمن قدردانی از تلاش‌های دوحه در تحت فشار قرار دادن طالبان در موضوعات مرتبط با حقوق بشر و همچنین کمک به حل و فصل مسائل در سودان، گفت که ایالات متحده و قطر رابطه دفاعی مستحکمی دارند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «اجرای الزامات امنیتی سختگیرانه توسط قطر برای پیوستن به برنامه معافیت ویزا، همکاری راهبردی ما را قوام بخشیده و در آینده منجر به تقویت مبادلات و تجارت بین دو کشور خواهد شد.»
کشورها برای پیوستن به برنامه معافیت ویزای آمریکا باید الزامات خاصی را در موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، نهاد‌های مجری قانون، قوانین مهاجرتی و امنیت مرزها رعایت کنند.
بنابر بیانیه‌ وزیر امور خارجه آمریکا، قطر تلاش قابل توجهی در سطح کلی دولت برای رعایت تمام الزامات برنامه از جمله در زمینه همکاری در به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره تروریسم و جرائم جدی انجام داده است.قطر چهل و دومین عضو این برنامه است. کشورها معمولا به ندرت و پس از رعایت همه الزامات لازم به این برنامه اضافه می‌شوند. کرواسی و اسرائیل که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ به این برنامه اضافه شدند، پس از قطر جدید‌ترین اعضای آن هستند. این برنامه همچنین از اعضا می‌خواهد که امکان سفر بدون ویزا را به شهروندان آمریکایی ارائه دهند.
البته آمریکایی‌ها در حال حاضر هم می‌توانند بدون ویزا به قطر سفر کنند، اما با عضویت قطر در این برنامه، آن‌ها اکنون قادر خواهند بود بدون دریافت ویزا به جای ۳۰ روز، ۹۰ روز در این کشور کوچک حوزه خلیج فارس اقامت کنند.
 


کد مطلب: 492838

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492838/معافیت-قطری-ها-اخذ-ویزا-سفر-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir